کد خبر: ۴۲۸۱۸۸
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱

رییس دادگاه نظامی سودان جنوبی به دلیل ظلم ارتش به مردم استعفاء داد

رییس دادگاه نظامی سودان جنوبی روز شنبه به دلیل اعتراض نسبت به سوءاستفاده های مختلف اجتماعی و حتی جنسی و ظلم نظامیان به شهروندان این کشور از مقام خود استعفا داد.
آفتاب‌‌نیوز :
خبرگزاری فرانسه از جوبا گزارش داد که سرهنگ 'خالد اونو لوکی'
رییس دادگاه نظامی سودان با متهم کردن رییس ستاد مشترک ارتش به بازداشت های بیش از حد شهروندان بر مبنای سابقه قومی آنها، طی نامه ای استعفای خود را تقدیم او کرد.

وی در این نامه که تصویری از آن در اختیار فرانس پرس قرار گرفت، خطاب به 'پاول مالونگ اوان لوکی' رییس ستاد مشترک ارتش ، او را به سوءاستفاده از موقعیتش علیه دیگر اقوام رسمی کشور متهم کرد و ادامه همکاری با او را غیرممکن خوانده و از مقام خود استعفا داد.

این درحالی است که وزیر کار سودان جنوبی نیز روز گذشته (جمعه) با اعلام همبستگی به 'ریک ماشار' رهبر مخالفان 'سالوا کی یر' رییس جمهوری از مقام خود کناره گرفت.

درعین حال جمعه دو هفته قبل نیز ژنرال 'توماس کریلو اسواکا' از مقامات ارشد نظامی سودان جنوبی، یکی از نظامیان مورد احترام در میان جامعه بین المللی به خصوص کشورهای غربی، با متهم کردن رییس جمهوری و رییس ستاد مشترک ارتش این جوانترین کشور جهان، به 'سواستفاده نظامیان از شهروندان و منفعت گرایی و در عین حال پاکسازی قومی' استعفا داده بود.

وی رییس جمهوری را متهم کرد که به سبب وابستگی به قوم دینکا، همه سیاست های خود را علیه دیگر اقوام این کشور تنظیم کرده است.
اسواکا اعلام کرده بود که ارتش، پلیس و دیگر بخش های نظامی کشور به طور نظام مند از قومیت دینکا نیرو می گیرند و به مناطقی که قومیت دینکا نیستند، منتقل می کنند تا شدت درگیری های داخلی افزایش یابد. 
به گفته وی، دولت به طور معمول براساس تعصبات قومی رفتار می کند.
همچنین چندی پیش یک مقام بلندپایه سازمان ملل نسبت به تداوم خشونت‌ها در این کشور هشدار داد، این درحالی است که دولت سودان جنوبی خود را برای فرآیند گفت وگوی ملی در اوایل ماه آینده میلادی (مارس) آماده می‌کند.
جنگ های داخلی و عمدتا قومی در سودان متحد موجب شده بود این کشور در سال 2009 (1388) به دو بخش سودان و سودان جنوبی تقسیم شود.
اما خود سودان جنوبی نیز از سال 2013 (1392) در ادامه همان جنگ های قومی دچار آشفتی سیاسی شد به گونه ای که دو قوم بزرگ دینکا وابسته به رییس جمهوری و قوم 'نئور' وابسته به 'ریگ ماشار' بارها با هم درگیر شدند.
این جنگ ها همچنان ادامه یافت تا اینکه یک قرارداد صلح میان نیروها و اقوام معارض در سال 2015 (1394) امضاء شد، اما همان قرارداد نیز کفایت نکرد و منازعات داخلی همچنان در این کشور ادامه دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین