کد خبر: ۴۲۸۴۶۵
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱

تظاهرات فرانسوی ها علیه فساد نامزدهای انتخابات 2017 ریاست جمهوری

فرانسوی ها در اعتراض به فساد برخی نامزدهای انتخابات 2017 ریاست جمهوری این کشور از جمله اتهاماتی که به «فرانسوا فیون» و «مارین لوپن» در خصوص ایجاد مشاغل ساختگی مطرح شده است، عصر دیروز (یکشنبه) در چندین شهر به ویژه پاریس و تولوز تظاهرات کردند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، این تظاهرات در فضایی آرام و در واکنش به درخواستی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود، برپا شد.
در این تظاهرات پلاکارهایی با مضمون «فیون در زندان، فساد سم است»، «قدرت بدون سرمشق وجود ندارد: فیون 18 نوامبر 2016»، «به غارت پنه لوپه (همسر فیون) دست نزن»، توسط تظاهرکنندگانی که به گفته پلیس تعداد آنها به 700 تن می رسید و تا میدان جمهوری پاریس پیش رفتند، حمل می شد.
این تظاهرکنندگان برخی اتهام ها مبنی بر ایجاد شغل ساختگی توسط فرانسوا فیون (نامزد احزاب راست و میانه فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری 2017) برای همسر و دو فرزندش را نشانه گرفته بودند.
«آنی» یک تظاهرکننده 71 ساله که از حامیان احزاب چپ به شمار می رود، با یادآوری انتخابات سال 2002 ریاست جمهوری این کشور که چپ های فرانسه برای جلوگیری از پیروزی حزب راست افراطی جبهه ملی با جمهوریخواهان متحد شدند و به «ژاک شیراک» رای دادند، گفت: اگر فرانسوا فیون به دور دوم انتخابات راه یابد ما از او حمایت نمی کنیم.
وی افزود: ما از یک کلاهبردار حمایت نمی کنیم. من در سال 2002 به ژاک شیراک رای دادم اما اگر فیون و مارین لوپن باشند، به آنها رای نمی دهم.
«پاتریس رولبه» یک بازنشسته 66 ساله که پلاکاردی با مضمون «لغو امتیازات و سلطنت» را در دست داشت، با اظهار ناامیدی از نامزدهای انتخابات پیش رو، گفت: آنها به قوانین و امتیازات خود رای می دهند.
«الکساندر ژَردَن» یک نویسنده فرانسوی نیز معتقد است، که «فراتر از هر چیز، این یک مشکل سیستمی است».
به گزارش خبرگزاری فرانسه، علاوه بر فرانسوا فیون، مارین لوپن رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی و نامزد این حزب در انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه نیز مظنون به ایجاد شغل ساختگی برای محافظ خود به عنوان دستیار پارلمان اروپاست.
بر اساس این گزارش، در تولوز نیز حدود 200 تظاهرکننده با حمل پلاکارهایی با مضمون «فرانسوا، یک میلیون ما را بازگردان» یا «شغل ساختی برای همه»، در میدان کاپیتول شعارهایی همچون «نه به فساد» سرمی دادند.
همچنین در منطقه «سن-امر» واقع در «پا-دو-کاله» نیز طوماری بر روی دیوار نصب شده بود تا همگان بتوانند شکایت خود را از فساد، ثبت کنند.
در لیون نیز تظاهراتی با همین هدف برگزار و مقرر شد که یکشنبه هفته آتی نیز تظاهرات جدیدی با همین هدف تکرار شود.
به گزارش ایرنا، نتایج نظرسنجی جدیدی که روز گذشته توسط موسسه «ایفوپ Ifop» فرانسه منتشر شد، نشان می دهد که 65 درصد از مردم این کشور با ادامه نامزدی «فرانسوا فیون» جمهوریخواه در انتخابات 2017 ریاست جمهوری این کشور مخالفند؛ این در حالی است که 70 درصد حامیان این حزب خواستار ادامه نامزدی فیون هستند.
این نتایج در شرایطی منتشر شده است که فرانسوا فیون بر حضورش تا پایان انتخابات تاکید کرده و گفته است هرگز از رقابت های انتخاباتی کناره گیری نمی کند.
پیش از افشاگری های مالی علیه فیون و همسرش «پنه لوپه فیون»، وی پیشتاز نتایج نظرسنجی های رقابت های انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بود.
همسر فیون متهم است که به ازای مشاغل ساختگی و کاری که انجام نداده، مبالغی را دریافت کرده است.
رسانه های فرانسه همچنین استخدام فرزندان فیون به عنوان دستیاران پارلمانی اش را بین سال های 2005 و 2007 زیر سئوال برده اند.
پلیس فرانسه تحقیقات درباره این پرونده را در محل مجله ای که «پنه لوپه» همسر فیون پیشتر در آن کار می کرد و نیز در سنای فرانسه، انجام داده است.
در طرف دیگر کارزار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، «مارین لوپن» از جبهه ملی نیز متهم شده که برای محافظ خود در پارلمان اروپا شغل ساختگی ایجاد کرده است.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری فرانسه هر پنج سال یکبار انتخاب می شود و بر اساس اعلام وزارت کشور، انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه در دو مرحله، روزهای 23 آوریل و هفت می (سوم و هفدهم اردیبهشت 96) برگزار می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین