کد خبر: ۴۲۸۸۰۰
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸

تحلیلگران مصری: نشست عقبه یک رسوایی سیاسی است

محمد البسیونی دبیرکل حزب الکرامه و یکی از رهبران تشکیل دموکراتیک مصر که نماینده جبهه مخالفان در این کشور است به القدس العربی گفت: مطلع شدن مردم مصر از دیدار عبدالفتاح السیسی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی و افشای آن از سوی یک روزنامه صهیونیستی یک رسوایی سیاسی است.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش امروز (سه شنبه) روزنامه القدس العربی وی گفت که این گونه دیدارها دلیلی بر توافق های مخفیانه در حل قضیه فلسطین است در حالی که ریاست جمهوری مصر می داند که مصری ها با آن مخالفت خواهند کرد.
البسیونی اظهار داشت، دیدارهای مخفیانه سران کشورها درباره مساله فلسطین نشان می دهد که مسیر آنان در جهت حل غیرعادلانه قضیه فلسطین است و این مساله سوالاتی را درباره واقعیت آنچه که وزیر اسرائیلی درباره اسکان دادن فلسطینیان در منطقه سینا مطرح شده، برمی انگیزد.


در عین حال مصر اخبار مبنی بر مشارکت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری این کشور را در نشست عقبه با پادشاه اردن، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و وزیر خارجه سابق آمریکا تایید کرد، ولی گفت که اطلاعات غلطی در این باره منتشر شده است.
علاء یوسف سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر درباره این نشست که در مارس سال گذشته برگزار شده است، گفت: قاهره به تلاش های خود برای ایجاد فضایی مناسب در مسیر رسیدن به حل و فصل همیشگی مساله فلسطین و بر اساس معیارهای ملی و حفاظت از حقوق مردم فلسطین ادامه می دهد.


وی افزود: در این چارچوب مصر تلاش کرده تا نظرات طرف های اسرائیلی - فلسطنیی را به هم نزدیک کند و از هر گونه ابتکار و یا دیداری که هدفش گفت و گو درباره عملی کردن نظرات باشد، دریغ نکرده است.
سخنگوی ریاست جمهوری مصر به این نکته اشاره کرد که قاهره به قضیه فلسطین به عنوان یک مساله محوری در خاورمیانه نگاه می کند و این که راه حل نهایی واقعیت جدیدی است که امنیت را برای هر دو طرف تضمین می کند و امید به توسعه اقتصادی و اجتماعی را برای تمامی مردم منطقه به ارمغان می آورد و علاوه بر آن یکی از بهانه های اصلی فعالیت های تروریستی و تندروها را از بین می برد.


در ادامه این گزارش آمده است، روزنامه صهیونیستی هاآرتص اخیرا جزییات جدیدی درباره نشست عقبه که مخفیانه در اردن برگزار شد منتشر کرد.
باراک رافید تحلیلگر سیاسی نیز به هاآرتص گفت که نتانیاهو برای این کار شرایطی مطرح کرده که از جمله آن ارتباط دیپلماتیک علنی و فوری از سوی عربستان و امارات و موافقت دولت آمریکا به بازکردن دست این رژیم برای ساخت مجتمع های مسکونی بزرگ در کرانه غربی و تعهد آمریکا به خنثی کردن هر گونه اقدامی علیه این رژیم در محافل بین المللی بوده است.
نتانیاهو همچنین در شرایط خود از اعزام نماینده بلند پایه عربستان و امارات به کنفرانس های علنی که وی شخصا در آن شرکت می کند، اشاره کرده و اعلام کرد که در مقابل روابط علنی دو کشور (عربستان و امارات) تل آویو به فلسطنییان اجازه می دهد در منطقه موسوم به 'ج' در کرانه غربی ساخت و ساز کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین