کد خبر: ۴۲۸۸۸۰
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۴

صندوق‌های صدقات الکترونیکی می شوند

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی گفت: به زودی صندوق‌های صدقات الکترونیکی فعال خواهند شد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، محسن مسعودیان‌راد، امروز، سوم اسفندماه در نشست خبری، در خصوص سرقت از صندوق‌های صدقات، اظهار کرد: در این زمینه حساس بودن مردم چه در مقابله و چه در اطلاع‌رسانی به مراکز امنیتی بسیار مهم است، هماهنگی‌هایی با مأموران انتطامی انجام شده تا حراست از صندوق‌های صدقات بیشتر از پیش انجام شود.

وی با اشاره به این‌که بالغ بر 128 هزار خانوار از خدمات کمیته امداد به شکل کامل استفاده می‌کنند و مستمری می‌گیرند، اظهار کرد: 175 هزار نفر هم تعداد مددجویان تک خدمتی یا چند خدمتی هستند که مشکل تحصیل، درمان و ... دارند و خدمات مقطعی دریافت می‌کنند.

خودکفایی 11 درصد مددجویان کمیته امداد خراسان رضوی در سال جاری

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌رضوی با بیان این‌که باید هر سال 5درصد از جمعیت مددجویان از کمیته امداد خارج شوند، خاطرنشان کرد: در سال جاری بالغ بر 11 درصد از مددجویان که حدود 16 هزار خانوار هستند خودکفا شده‌اند، باید مددجویان و مخصوصاً افراد جوان را به سمت توانمندسازی هدایت کنیم تا آنان بعد از مدتی از ارائه خدمات استقلال یابند.

مسعودیان‌راد ادامه داد: همچنین بالغ بر 15 هزار خانوار را تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار داده‌ایم و آنان به حقوق‌بگیر تبدیل و از تحت پوشش کمیته امداد خارج شده‌اند.

وی با اشاره به این‌که در مشهد فقرزدایی به تنهایی از دست کمیته امداد برنمی‌آید، گفت: تعداد مددجویان کمیته امداد خراسان‌رضوی به تنهایی از 13 استان کشور بالاتر است و این استان در تعداد مددجویان رتبه اول را در سطح کشور دارد.

مدیرکل کمیته امداد استان با تأکید بر این‌که باید به موضوع فقرزدایی فراسازمانی نگاه کنیم، گفت: باید به موضوع کمک به محرومان در شهر مشهد از ابعاد مختلف نگاه شود، بالغ بر یک میلیون و 300 هزار حاشیه‌نشین در مشهد وجود دارد که افراد حاشیه‌نشین عموماً محرومان هستند.

مسعودیان‌راد تصریح کرد: کمک سازمان‌های مختلف به محرومان باید هدفمند باشد تا کمیته امداد به قسمت‌هایی که آن‌ها ورود می‌کنند، ورود نکنند، با شهرداری، آستان قدس و سپاه پاسداران جلساتی برای ساماندهی کمک‌ها انجام شده است تا هم‌افزایی‌ها صورت بگیرد.

جشن نیکوکاری، اواخر اسفندماه برگزار می‌شود

وی با اشاره به این‌که جشن نیکوکاری امسال با شعار "بهار همدلی شکوه مهربانی" در روزهای 18، 19 و 20 اسفندماه برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در روز اول این جشن در همه مدارس استان و در روز دوم در ادارات، اصناف و... برگزار می‌شود، در روز سوم که جمعه است در میعاد نماز جمعه و مصلی‌ها، پایگاه‌های جشن نیکوکاری دایر خواهد بود، برنامه‌های جشن نیکوکاری با مشارکت آموزش و پرورش، صداوسیما و سپاه پاسداران به اجرا درخواهد آمد.

مسعودیان‌راد با بیان این‌که در برگزاری جشن نیکوکاری سال جاری رویکردهای جدیدی مدنظر قرار داده‌ایم، گفت: در سال‌های گذشته تعداد زیادی پایگاه جمع‌آوری کمک‌های جشن نیکوکاری در سطح شهر وجود داشت که شاید شکل مناسبی نداشتند، درآمدزا نبودند و هزینه‌ها را افزایش می‌دادند، تعداد پایگاه‌ها را در سال جاری به حداقل ممکن می‌رسانیم و پایگاه‌ها در مکان‌هایی که بهینه و مفید هستند، استفاده خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین استراتژی مراجعه به خیران را در دستور کار قرار داده‌ایم و به جای ایجاد یک پاسگاه ثابت ما به سراغ خیران می‌رویم.

مسعودیان‌راد با اشاره به این‌که جشن نیکوکاری را زودتر از آغاز رسمی در بین خیرین، اصناف و اداره‌جات آغاز کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: سال گذشته در این ایام حدود 15 میلیارد ریال درآمد داشتیم، اما هم‌اکنون حدود 30 میلیارد ریال در سر فصل جشن نیکوکاری جمع‌آوری شده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌رضوی با بیان این‌که هدف‌گذاری ما برای جشن نیکوکاری سال جاری بالغ بر 50 میلیارد ریال است، خاطرنشان کرد: آمار برنامه‌های مختلف نشان می‌دهد که شاخص نیکوکاری در میان مردم کاملاً فعال است و آنان علی‌رغم مشکلات مالی که دارند از این وظیفه خود غفلت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: توزیع کمک‌هایی که تاکنون جمع‌آوری شده است را در قالب‌های مختلف نظیر جهیزیه، بسته‌های معیشتی و ... از ابتدای اسفندماه آغازکرده‌ایم و امیدوار هستیم سایر کمک‌ها هم هرچه زودتر ساماندهی و در میان محرومین توزیع شود.

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌رضوی تصریح کرد: سال گذشته در ایام تعطیلات نوروز مشغول توزیع بسته‌های معیشتی برای محرومان بودیم و در سال جاری هم در دستور کار است.

وی در خصوص جمع‌آوری خیریه‌ها، افزود: فعالیت خیریه‌ها را یک ظرفیت می‌دانیم ساماندهی خیریه‌ها امری مطلوب است، اما جمع‌آوری آن‌ها کار درستی نیست البته مجوز داشتن و در چارچوب قوانین فعالیت کردن خیریه‌ها هم مهم است.

مسعودیان‌راد اضافه کرد: پیگیر هستیم که بتوانیم برخی کارها را با خیریه‌ها مشترکاً انجام بدهیم در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی هم منعقد شده، همچنین برای جلوگیری از هم‌پوشانی‌ها اقداماتی انجام داده‌ایم.

وی در خصوص صندوق قرض‌الحسنه ولایت کمیته امداد که اخیراً تاسیس شده است، اظهار کرد: اگر اهداف این صندوق تحقق یابد، نمونه و الگوی خوبی خواهد بود، همه امور وام‌های اشتغال، جهیزیه و ... در کمیته امداد از طریق این صندوق و بدون هیچ کارمزد و قید و شرطی انجام می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌رضوی ادامه داد: عادت دادن خانواده‌ها به مبالغ بلاعوض خوب نیست به‌دنبال این هستیم که کمک‌های مردمی را در قالب وام بیاوریم و سپرده‌گذاری خیرین انجام شود.

وی در خصوص ارسال صدقات به خارج از کشور، یادآور شد: یک ریال از صدقات به خارج از کشور نرفته است، در خارج از کشور پول هزینه نمی‌کنیم، مدل‌های احسان و خدمت را در خارج کشور نهادینه کرده‌ایم، نیروهای بومی و مردمی درآمدها را از خود افراد بومی گرفته و برای آنان هزینه می‌کنند.

مسعودیان‌راد در خصوص کمپین‌های کمک‌های مردمی در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: فضای مجازی هم یک فرصت و هم یک تهدید است نباید با آن برخورد حذفی داشته باشیم بلکه باید به فعالیت‌ها جهت صحیح داده شود، در حال تشکیل کمپین‌هایی در فضای مجازی هستیم  و مانعی ندارد که مردم هم کمک کنند و کمپین تشکیل دهند.

وی با اشاره به کمک‌های نهادهای مختلف به محرومان، گفت: تاکنون بالغ بر 120 هزار نفر در قالب طرح‌های مختلف از جمله طرح معین‌الضعفا و ... از کمک‌های آستان قدس استفاده کرده‌اند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان‌رضوی با اشاره به این‌که یکی از برنامه‌های کمیته امداد نهادینه کردن زکات در جامعه است، یادآور شد: امسال تاکنون بالغ بر 136 میلیارد ریال درآمدهای زکات بوده که در امور عام‌المنفعه، پروژه‌های عمرانی در روستاهای مناطق محروم و ... هزینه می‌شود.

وی با اشاره به این‌که رابطین زکات در روستاها مستقر کرده‌ایم، گفت: کمک‌های این بخش نسبت به سال گذشته 15 درصد کاهش داشته و علت این موضوع عوض شدن برخی سیاست‌ها در این زمینه است.

مسعودیان‌راد در خصوص زائرسرای کرامت، گفت: ظرفیت این زائرسرا تاکنون حدود 300 نفر بوده و از سال آینده به حداکثر ظرفیت یعنی 400 نفر از آن استفاده خواهیم کرد.

وی در خصوص اقدامات کمیته امداد در خصوص مشهد 2017، گفت: فقر از نکات مشترک جهان اسلام است و راهبردهای قرآنی مشترک نظیر زکات در این زمینه داریم، ساماندهی خیرین جهان اسلام و .. از جمله برنامه‌های ماست.

مسعودیان‌راد با اشاره به این‌که امام خمینی(ره) فرموده‌اند: توجه به محرومین یک وظیفه برای همه مسئولان نظام جمهوری اسلامی است و یک حرکت جمعی باید برای آن صورت بگیرد، اظهار امیدواری کرد این مهم سرلوحه کار همه ادارات و مسئولان قرار بگیرد و خروجی کار آن‌ها توجه به فقرزدایی باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین