کد خبر: ۴۲۹۲۰۱
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵

تعطیلات آخر هفته کجا برویم؟

سواحل زیبای دریای خزر در گلستان با تنوع اقلیم و دسترسی آسان، محلی بکر و آرامش بخش برای سپری کردن تعطیلات آخر هفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
تعطیلات که فرا برسد انتخاب مکانی برای سرگرم شدن و پرکردن اوقات فراغت در گلستان سخت است. تنوع اقلیم نگارستان ایران و دسترسی آسان به مکان های طبیعی گزینه های زیادی را پیش روی گردشگران می گذارد.

با این حال اگر برای روزهای آخر هفته خود برنامه ریزی می‌کنید ما به شما دریا را پیشنهاد می‌کنیم زیرا تنها با طی کردن ۴۰ کیلومتر از مرکز استان گلستان، یعنی گرگان می توان به دریای خزر رسید.

نوار شرقی دریای خزر در مرز جغرافیایی استان گلستان قرار دارد و سه شهرستان بندرگز، بندرترکمن و گمیشان از نعمت این دریا برخوردار هستند.

نکته جالب توجه برای گردشگران که پیشتر به آن اشاره شد فاصله کم این سه شهرستان از یکدیگر است به طوری که در کمتر از ۲۰ دقیقه می توان از هر شهر به شهر دیگر رفت و ساحلی متفاوت از خزر را در گلستان تجربه کرد.

ساحل زیبا و کم فروغ بندرگز

بندرگز از شهرهای قدیمی گرگان است که در دیرباز بندر تجاری پر رونقی بوده اما اکنون خبری از کشتی های تجاری نیست. ولی ساحل زیبای بندرگز جاذبه خوبی برای گردشگران است. شهرستان بندرگز در ابتدای استان گلستان قرار دارد. اما اگر در گرگان مستقر هستید ۲۰ دقیقه با خودرو شخصی به سمت غرب استان بروید تا به بندرگز برسید.

این شهر کوچک در جوار خلیج گرگان قرار دارد. بنا براین پس از ورود به شهر مستقیم به سمت شمال حرکت کنید تا به ساحل برسید. شاید بندرگز امکانات رفاهی چندانی نداشته باشد ولی ساحل آن محیطی باز برای پارک کردن خودرو، چادر زدن، تفریح کودکان، شنا و تفریح خانواده ها است.

فانوس دریایی کوچک نزدیک دریا نشان می دهد که در گذشته آب چقدر نزدیک شهر بوده و اکنون چقدر پس روی داشته است. در ساحل بندرگز فروشگاه وجود دارد. در عین حال می توان با فاصله بسیار کمی موارد مورد نیاز خود را از شهر تهیه کنید.

همچنین بندرگز دارای طرح سالم سازی دریاست که در فصول خوب سال مکان مناسبی برای شنا است. اگر خوش شانس باشید پرندگان مهاجر را هم خواهید دید. بخصوص پلیکان ها که برای سیر کردن خود حتی به گردشگران ساحل هم نزدیک می شوند. اگر فرصت لازم را دارید همراه خودتان چای و غذا ببرید، ضمن این که حتما فرش یا زیرانداز مناسب داشته باشید.

بندرترکمن و آشوراده نماد آرامش دریا

از بندرگز تا شهر بعدی کردکوی حدود ۱۰ دقیقه فاصله است. کردکوی به دریا نزدیک نیست ولی از میدان اصلی کردکوی اگر به سمت شمال بروید مستقیم به بندرترکمن می رسد. شهری قدیمی با معماری خاص که البته الگو گرفته از معماری روس ها است. بندرترکمن در گذشته برای خود برو و بیا بسیاری داشته و تجار روس بهره زیادی از این بندر می بردند. اما اکنون خبری از تجارت های پر سود نیست.

دسترسی به ساحل بندرترکمن کمی سخت تر از بندرگز است لذا باید مراقب تابلوها باشید اما در عین حال ترکمن شهر کوچکی است و می توان به راحتی بندر را پیدا کرد. بر خلاف بندرگز ساحل بندرترکمن از امکانات رفاهی بیشتر برخوردار است.

محل اختصاصی برای پارک خودرو، سرویس بهداشتی، شهربازی و از همه مهمتر بازارچه محلی که می توان در آن جنس های ترکمن و جنس های تولید داخل را با قیمت مناسب تهیه کرد.

البته باید حواستان باشد آخر هفته ها بازارچه شلوغ است و ممکن است برخی قیمت ها هم فریب دهنده باشد ولی پیشنهاد می کنم حتما صنایع دستی بخرید. روسری ترکمن و غذاهای محلی ترکمن ها همیشه مورد توجه گردشگران بوده. شما هم اگر اهل خرید نیستید حداقل می توانید «بیشمه» را که از خوردنی های خوش مزه ترکمن ها است، در بندر امتحان کنید.

آلاچیق های ترکمن کنار ساحل بندر که از دور نمایان است بیشر کاربرد تجاری دارد پس به این فکر نباشید که آنجا مستقر می شوید زیرا یا آتلیه هستند یا فروشگاه، اما در کنار دریا چند سرپناه آماده کرده اند که اگر زود برسید شاید یکی از آن ها ازآن شما شود. روسری ترکمن و غذاهای محلی ترکمن ها همیشه مورد توجه گردشگران بوده. شما هم اگر خرید نیستید حداقل می توانید «بیشمه» را که از خوردنی های ترکمن ها است، در بندر تست کنید

قدم زدن در کنار ساحل و روی اسکله مجانی است اما اگر بخواهید قایق سوار شوید باید هزینه کنید. البته پسروی آب کمی کار را برای رانندگان قایق های موتوری سخت کرده با این حال قایق سواری در دریای مواج لذت خود را دارد. بخصوص این که پرندگان مهاجر و مرغان دریایی اطرافت پرواز کنند.

در فاصله کمی از اسکله جزیره آشوراده است و با چند دقیقه قایق سواری می توان به جزیره رسید. آنجا هم مامن پرندگان است و می توان کمی هم از ساحل آرامش لذت برد.

اگر دنبال کمی آرامش هستید آشوراده جای دنج و خلوتی است. پیشنهاد می کنم اگر بنا دارید ناهار در بندر باشید کمی غذای دریایی رستوران آشوراده را بچشید یا این که خودتان در کنار ساحل غذایی آماده کنید زیرا رستوران دیگری که غذای لذیذ سرو کند در منطقه نیست.

گمیشان، شهر تپه های نقره ای

شهر بعدی گمیشان است. کافی است بندرترکمن را به سمت شمال ادامه دهیم در کمتر از ۱۵ دقیقه به گمیشان می رسیم، شهری کوچک با ظاهری تاریخی. خانه های این شهرستان به دلیل حضور روس ها معماری قدیمی و منحصر به فردی دارد.

ابنیه زیبا در بافت قدیم گمیشان ادامه سنت معماری و ساخت ابنیه دوره قاجار است و این بناها در فرم کلی خود بیشتر تحت تاثیر عوامل جغرافیایی منطقه شکل گرفته اند.

نزدیکی به دریا و بالا بودن سطح آبهای زیر زمینی با افزایش میزان نزولات جوی، نزدیکی به مناطق جنگلی از جمله عوامل محیطی هستند که به نوعی معماری بافت قدیم گمیشان را تحت تاثیر قرار داده است.

اگر اهل تاریخ باشید می توانید میراث فرهنگی زنده را در گمیشان تماشا کنید. اما اگر اهل طبیعت هستید به تالاب گمیشان سر بزنید. این تالاب در مسیر بین گمیشان و خواجه نفس واقع شده است و مشاهده بیش از ۲۰ گونه ماهی و ۱۰۰ نوع پرنده که تعدادی از آن ها نیز نادر هستند، از جمله جلوه‌های تماشایی تالاب گمیشان است.

بسیاری از تورهای پرنده نگری در فصل های مهاجرت به این منطقه می آیند زیرا پرندگان بی نظیری را می توان مشاهده کرد. ضمن این که ساحل گمیشان هم مثال زدنی است. 

درباره تاریخ این منطقه هم باید گفت که منطقه ای که گمیشان در آن پدید آمده از زمان اشکانیان تا دوران اخیر تامین کننده بخشی از نیازهای قاره اروپا بوده و به شواهد برخی از متون تاریخی رودخانه گرگان از طریق گمیشان به دریای خزر وارد می شده است.

 به گزارش مهر، علاوه بر آن، این تالاب به عنوان یک منطقه تفریحی، آموزشی در سطح کشور مطرح است و همه ساله در فصول مختلف سال علاقه‌مندان بی‌شماری را به سوی خود جذب می‌کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین