کد خبر: ۴۲۹۲۴۰
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵

نقش جیوه در ابتلا به بیماری ALS

تحقیقات مقدماتی نشان می دهد خوردن غذاهای دریایی مملو از جیوه ریسک ابتلا به بیماری ALS (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک) را افزایش می دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
در این گزارش در مورد آسیب احتمالی ناشی از ماهی های حاوی جیوه زیاد نظیر اره ماهی و کوسه، هشدار داده شده است.

الیجا استومل، سرپرست تیم تحقیق از دانشکده پزشکی دارتموث نیوهمپشایر، در این باره می گوید: «برای اکثر افراد، خوردن ماهی بخشی از یک رژیم غذایی سالم است. اما هنوز مسائلی در مورد تاثیر احتمالی جیوه ماهی وجود دارد.»

مطالعه بر روی بیش از ۵۰۰ نفر نشان داد علاقمندان به غذاهای دریایی که عمدتاً ماهی های مملو از جیوه مصرف می کنند، دو برابر بیشتر با ریسک ابتلا به بیماری ALS مواجه هستند.

به گزارش مهر، جیوه فلزی سمی است که به طور طبیعی در محیط زیست وجود دارد. این فلز در ماهی های نظیر سالمون و ساردین کمتر وجود دارد. با این حال محققان بر خواص متعدد غذاهای دریایی تاکید دارند، اما توصیه می کنند که به نوع غذای دریایی مصرف شده توجه شود.

بیماری ALS یک بیماری عصبی غیرقابل درمان است که به آن «بیماری لو گهریگ» هم گفته می شود. این بیماری منجر به از دست رفتن تدریجی عملکرد عضلات، به ویژه عضلات مخطط، می‌گردد و با تضعیف ماهیچه‌ها بتدریج فرد به فلج عمومی مبتلا می‌شود به طوری که توانایی هرگونه حرکتی از شخص سلب خواهد شد. معمولاً مبتلایان به این بیماری مدت زمان زیادی زنده نمی‌مانند.

در این تحقیق محققان ۲۹۴ فرد مبتلا به ALS و ۲۲۴ فرد سالم را مورد بررسی قرار دادند.

از شرکت کنندگان در مورد میزان مصرف غذای دریایی شان پرسیده شد. سپس محققان میزان مصرف جیوه سالانه افراد را محاسبه کردند.

نتایج نشان داد ۶۱ درصد افراد مبتلا به ALS در یک چهارم ابتدایی افراد مصرف کننده جیوه قرار داشتند در حالیکه ۴۴ درصد افراد بدون ALS در این بخش از فهرست بودند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین