کد خبر: ۴۲۹۵۱۲
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱

مکزیک پیشنهاد کمک مالی واشنگتن را رد کرد

میگوئل آنجل اوسوریو چونگ وزیر امور داخلی مکزیک روز جمعه گفت که کشورش به کمک مالی آمریکا نیازی ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سخنان این مقام مکزیکی پس از آن منتشر شد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستور داد گزارشی در باره کمک ایالات متحده به همسایه جنوبی خود در پنج سال گذشته تهیه شود.

کمک اصلی مالی آمریکا به مکزیک بر اساس برنامه طرح مریدا است که مبلغ 2 میلیارد و 600 میلیون دلار به عنوان کمک امنیتی به این کشور اختصاص می دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از مکزیکوسیتی، ترامپ در فرمان 25 ژانویه (6 بهمن ماه) در باره امنیت مهاجرت که در آن ساخت یک دیوار مرزی میان ایالات متحده و مکزیک پیش بینی شده است، درخواست کرد که در این برنامه ارائه کمک بررسی و تجدیدنظر شود.

اسوریو چونگ یک روز پس از دیدار رکس تیلرسون و جان کلی وزیران امور خارجه و امنیت داخلی ایالات متحده از مکزیک به رادیوی این کشور گفت: مکزیک نسبت به هنگامی که چنین توافقنامه های برای دریافت کمک امضا شده، نیرومندتر شده است. 

به گزارش ایرنا، لویی ویده گارای وزیر امور خارجه مکزیک نیز روز پنجشنبه پس از این دیدار گفت که مردم کشورش نسبت به سیاست های ایالات متحده آزرده و خشمگین هستند.

وی افزود: مردم مکزیک در باره سیاست هایی که ممکن است به منافع ملی این کشور و مکزیکی های داخل و خارج، آسیب برساند، نگران و خشمگین هستند. 

به گفته ویده گارای، اکنون زمان بسیار دشواری برای روابط ایالات متحده و مکزیک است. روابط دو کشور همسایه از هنگام پیروزی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در انتخابات نوامبر گذشته (2016)، به سرعت تیره شده است. 

روابط 2 کشور در هفته جاری پس از آن تیره تر شد که واشنگتن اعلان کرد: آمریکا قصد دارد بسیاری از مهاجران غیرمجاز را در صورتی که از مرزهای جنوبی وارد ایالات متحده شده باشند، بدون در نظر گرفتن ملیت آنان، به مکزیک بازگرداند. 

با اینکه ترامپ قبلا در کاخ سفید گفته بود برای پاکسازی ایالات متحده از تبهکاران، عملیات نظامی اجرا خواهد کرد، اما کلی در مکزیکوسیتی گفت: از نیروهای نظامی در عملیات مهاجرتی استفاده نخواهد شد و اخراج گروهی و دسته جمعی (مهاجران) صورت نخواهد گرفت. 

هیچ یک از فرستادگان ترامپ به مکزیک، به بازگرداندن مهاجران شهروند کشورهای ثالت به مکزیک یا وادار کردن این کشور به پرداخت هزینه ساخت دیوار مرزی پیشنهادی ترامپ اشاره مستقیمی نکردند که دولت و مقام های مکزیک به شدت نسبت به آن واکنش نشان داده است.
منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین