کد خبر: ۴۲۹۵۷۴
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰

شوراها نتوانستند حقوق شهروندان را رعایت و مردم را به صحنه بیاورند

کمال الدین پیر موذن با انتقاد از عملکرد شوراها گفت: شوراها نتوانستند حقوق شهروندان را رعایت و مردم را به صحنه بیاورند.
آفتاب‌‌نیوز :
حاکمیت بر سرنوشت خود خواست اولیه و طبیعی انسانها است.

شوراها به عنوان هسته اولیه مردم سالاری، بلندترین افق را در قانون اساسی دارند.

ملتی که شورا دارد دیگر نیازی به قهرمان نخواهد داشت. راه دشوار تحقق مردم سالاری در ایران را شوراها به کندی به سرمنزل مقصود می رسانند.

علی رغم اینکه زنده یاد آیت الله طالقانی، پیش بینی کرده بودند تا بمرحله بلوغ رسیدن شوراها، به یقین اشکالات، اشتباهات و مشکلات با شوراها همراه خواهد بود.ليكن عدم شفافیت شوراها فعلی و ارباب گونه فکر کردن اعضای آن و خود را ملزم به پاسخگویی شهروندان نیافتند آنان،  بی تردید احساس دلچسبی از این نهاد، در مورد برخورداری شهروندان از حق حاکمیت خویش برجای گذاشته است.

درست است که موفقیت نهایی شوراها بستگی به مسایل کلان جامعه و نحوه عمل نهاد های تاثیرگذار در جامعه دارد، از همه مهمتر، تا زمانی که نهادهای مدنی و تشکل های صنفی، فرهنگي بویژه احزاب در جامعه حضور نیابند، از شوراها به تنهایی کار چندانی ساخته نیست.
ليكن  نگاهی به عملکرد و فعالیت شوراهای فعلی در ایران، خاصه  در بعضی از شهرهای بزرگ و متوسط کشور احساس دوگانه و نه چندان دلچسبی از این نهاد به جای می گذارد.

تا زمانی که پاسخگو بودن و مشارکت جو بودن، قانون مدار بودن و شفافیت داشتن شوراهای شهر، زیر سوال باشد  راه دشوار تحقق راستین مردم سالاری کندتر خواهد بود.

قانون اساسی ما ظرفیت تحقق راستین مردم سالاری و دموکراسی را دارد لکن مردم در دورنمای آینده خود، اثری از  سعادت و توسعه را در نهاد مدنی شورا نمی بینند و بدان جهت آن را قابل حمایت نمی دانند، درمان درد و مشکل  آن است که  دیگر نباید به آنان که خود با دست مردم به قدرت رسیده اند از همان قدرت سو استفاده کرده و پا را از حد فراتر نمودند، میدان داد.

فلسفه شکل گیری شوراها، کشیده شدن مردم به صحنه است زیرا انجام کارهای بزرگ تنها با مشارکت همه جانبه گروه مختلف مردمی امکان پذیر است لیکن کارنامه اکثریت شوراها در این امر خطیر نمره منفی است.

اراده ملت بزودی، تعدادی از شوراها، که هنوز دموکرات و مردم سالار نیستند،  آنها را به سمت این افق های محتوم سوق خواهند داد.

کمال الدین پیرموذن
۹۵/۱۲/۷
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین