کد خبر: ۴۲۹۸۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
پشت‌پرده دعواي برنامه «هفت» و سينماگران

از سلحشور و ده‌نمکی تا افخمی و فراستی/صداوسیما به‌نیابت از چه‌‌کسانی با سینما می‌جنگد؟

فرمان مديريت فرهنگي کشور وقتي از دست جناح محبوب رسانه ملي خارج مي‌شود، بايد تمام‌قد در برابر اين رويکرد متفاوت ايستاد؛ پس نزاعي که اين روزها «هفت» و افخمي ميدان‌دارش شده‌اند، مسئله تازه‌اي نيست.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: دعواي برنامه «هفت» و سينماگران درواقع، يک نبرد نيابتي است؛ نبرد صدا‌وسيماست با سينماي مستقل ايران که به منويات حضرات گردن نمي‌گذارد. بيرق اين نزاع هم امروز در دستان بهروز افخمي است. قبل‌ترها دست مرحوم سلحشور بود؛ يک وقتي هم جناب شورجه و طالب‌زاده و يک روز هم ده‌نمکي و و گاهي وحيد جليلي، محبوب رسانه ملي مي‌شدند تا بر پيکر نحيف سينماي ايران نيشي بزنند.

چرا؟ دليلش روشن و آشکار است. فرمان مديريت فرهنگي کشور وقتي از دست جناح محبوب رسانه ملي خارج مي‌شود، بايد تمام‌قد در برابر اين رويکرد متفاوت ايستاد؛ پس نزاعي که اين روزها «هفت» و افخمي ميدان‌دارش شده‌اند، مسئله تازه‌اي نيست.

رسانه ملي، اساسا سليقه اکثريت سينماگران ايران و آثارشان را نمي‌پسندد؛ نه فيلم‌ها را پخش مي‌کند و نه تيزرها را تا سينماي کشورمان از مهم‌ترين ابزار تبليغاتي در فضاي انحصاري تصويري محروم باشد. حالا اما سياست‌گذاران سيما ظاهرا به تحريم و بي‌اعتنايي به سينما هم قانع نيستند بلکه تمام‌قد به مصافش آمده‌اند. بهانه اين مجادله جديد چيست؟ داوري‌هاي جشنواره؟ اينکه به قول آقاي افخمي افتضاح بوده است؟ اينکه به فلان فيلم جايزه نداده‌اند يا کم داده‌اند يا بر‌اساس سليقه برگزيده‌اند و حق را پايمال کرده‌اند؟ اينکه در فرنگ، خانه و زندگي داشته و ملاحظه دارند تا فلان اثري که به مذاق غربي‌ها خوش مي‌آيد را پر و بال بدهند؟ و اين‌طور مي‌شود که نيت‌خواني و برچسب‌پراکني به‌جاي تحليل فني مي‌نشيند و فرمان را به دست مي‌گيرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
0
1
سال 94 فیلم «امکان مینا» نامزد بهترین فیلم و کارگردانی و ... شد، در حالی که شما میتونستی توی این فیلم با داستان دهه 60 پراید و پژو 206 توی خیابون ببینی. فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» نامزد شد که جزو افتضاح ترین فیلم های جشنواره بود و الآن هم اصلاً کسی یادش نیست چی بوده!
سال 92 فیلم «عصبانی نیستم» که خودشون هم اعلام کردن حقش بوده جوایزی بگیره، سر بریده شد و جایزه بهترین فیلم در حضور این فیلم و «شیار 143» و «قصه ها» به جناب افخمی رسید و جایزه بهترین بازیگر رو از نوید محمدزاده گرفتن و به عطاران دادن.
سال 91 فیلم «استرداد» جایزه گرفت که الآن گم و گور شده و در حافظه هیچ کسی نمونده.
سال 89 فیلم «جدایی نادر از سیمین» با اون کیفیت دیده نشد و فیلم «جرم» یکی از عجیب ترین جوایز رو دریافت کرد و فیلم «آسمان محبوب» که منتقدها بهش میخندیدن هم نامزد شده بود.
جناب افخمی و دوستان همه این ها رو فراموش کردن و پشت سر هم تأکید دارن که بدترین داوری های تاریخ فجر بوده. اون هم داوری هایی که حداقل در مورد بهترین فیلمش خیلی ها توافق نظر دارن، ولی این عزیزان همچنان میخوان از آب گل آلود ماهی بگیرن و هر هفته راجع به فجر و استعفای ایوبی و شرط بندی فروش سال بعد و ... صحبت کنن. دیگه کسی که باید جریان رو بفهمه، توی این مدت فهمیده...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین