کد خبر: ۴۲۹۸۳۳
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
بر اساس پیش بینی ها؛

اسکار امسال ، تریبونی علیه ترامپ

پیش بینی ها حاکی از آن است که مراسم اسکار که در گذشته بارها به محملی برای ابراز عقاید و انتقادات سیاسی مورد استفاده هنرمندان مبدل شده، در سال جاری میلادی نیز به دلیل حضور دونالد ترامپ در عرصه سیاسی این کشور بیش از هر زمان دیگر از شور و التهابات سیاسی جاری در آمریکا متأثر شود.
آفتاب‌‌نیوز : برگزاری مراسم جایزه اسکار که بر اساس برخی برآوردها، نزدیک به یک میلیارد نفر در سراسر جهان آن را به تماشا خواهند نشست، در گذشته بارها به سکو و تریبونی برای بیان اعتراضات سیاسی هنرمندان علیه سیاست های داخلی و خارجی گردانندگان کاخ سفید و نارسایی ها و بی عدالتی های اجتماعی تبدیل شده است.

به گزارش آفتاب به نقل از ایرنا، برای مثال 'مارلون براندو' هنرپیشه پرآوازه آمریکایی در سال 1973 در اعتراض به برخورد گردانندگان صنعت سینما با بومیان سرخپوست این کشور و تصویر غیر واقعی ناعادلانه ای که از آن ها در فیلم ها به نمایش گذاشته می شد، از قبول این جایزه بخاطر بازی در فیلم پدرخوانده فرانسیس فورد کاپولا خودداری کرد و یک هنرپیشه بومی الاصل را برای رساندن پیام اعتراض خود به این مراسم فرستاد.

'برت شنایدر' تهیه کننده و فیلمساز آمریکایی هنگام دریافت اسکار سال 74 بخاطر مستندی به نام 'قلب ها و ذهن ها' از این سکو پیام قدردانی انقلابیون ویتنام جنوبی بخاطر تلاش آمریکایی ها در جهت خاتمه جنگ ویتنام را به گوش مردم جهان رساند.

نمونه بیاد ماندنی دیگری از این گونه اعتراضات سیاسی، پیام نفرت و اعتراض 'ونسا ردگریو' هنرپیشه انگلیسی الاصل به اشغال سرزمین های فلسطینی توسط صهیونیست ها بود که در سال 78 هنگام دریافت اسکار بخاطر بازی در فیلم 'جولیا' به کارگردانی 'فرد زینه مان' گر چه با اعتراض و واکنش برخی حامیان اسرائیل مواجه شد اما در نهایت بازتاب گسترده ای پیدا کرد.

'سوزان سراندن' و همسرش 'تیم رابرتس' نیز در 1993 از همین سکو نسبت به رفتار غیر منصفانه دولت آمریکا با مبتلایان به بیماری ایدز اعتراض کردند و در سال 2003 مایکل مور مستند ساز سیاسی آمریکایی صحنه اسکار را به تریبونی برای شدید ترین حملات و انتقادات علیه جورج بوش رییس جمهوری آمریکا تبدیل کرد.

یکی دیگر از نمونه های بهره گیری هنرمندان از این مراسم به عنوان سکویی برای رساندن پیام های سیاسی خود، مراسم اسکار سال 2015 بود که در آن 'الکساندر گونزالز ایناریتو' فیلمساز مکزیکی هنگام دریافت اسکار بخاطر فیلم 'برخاسته از گور' خود، پیام خود را به حمایت از مهاجران مکزیکی و دعوت به مدارا در مقابل مهاجران در این کشور اختصاص داد.

شون پن، پاتریشیا آرکت، لئوناردو دی کاپریو و بسیاری دیگر از هنرمندان و دست اندرکاران این حرفه نیز از حضور صحنه و تریبون اسکار برای رساندن پیام هایی در ارتباط با مسایل مختلف سیاسی و اجتماعی استفاده کرده اند.

و امسال بویژه به دلیل همزمانی مراسم با صدور فرمان مهاجرتی ترامپ و برخوردهای تند و مستبدانه او با مهاجران این کشور که از ابتدا با واکنش ها و اعتراضات گسترده داخلی و جهانی روبرو بوده، باید انتظار داشت که صحنه اسکار بیش از هر زمان دیگری به تریبونی برای انتقاد و اعتراض نسبت به رییس جمهوری تازه آمریکا و سیاست های وی تبدیل شود.

گفتنی است؛ اصفر فرهادی هنرمندان پرآوازه سینمای ایران که بخاطر فیلم دستفروش خود نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی شده بود، در اعتراض به حکم مهاجرتی ترامپ اعلام کرد که حاضر به شرکت در این مراسم نخواهد شد و از فیروز نادری دانشمندایرانی، یکی از مدیران ارشد سازمان ناسا و خانم انوشه انصاری فضانورد ایرانی الاصل آمریکایی خواست تا به نمایندگی از طرف وی در این مراسم شرکت کنند.

در این میان خود ترامپ که ظاهراً در هفته های اخیر به تماشای فیلم های مطرح در این جشنواره مشغول بوده، در بسیاری از پیام های توئیتری خود به نقد این فیلم ها پرداخته که طبعاً این نقدها با تمسخر دست اندرکاران و خبرگان سینمایی آمریکا روبرو شده است.
وی که پیش از این با انتقاد از نحوه برگزاری این جشنواره و بی استعدادی مجریان آن مدعی شده بود که کسی مثل او باید چنین مراسمی را اجرا کند، امسال گفته است که بر خلاف سال های پیش، پخش برنامه های اسکار را تماشا نخواهد کرد.

این در حالی است که گفته می شود بسیاری از هنرمندان سینمایی خود را آماده کرده اند تا با استقاده از این فرصت، ترامپ و سیاست های جنجالی او را به باد استهزا و انتقاد بگیرند.

از جمله این هنرمندان جودی فاستر هنرمند مطرح سینمای آمریکا و برنده اسکار فیلم سکوت بره هاست که تاکنون با شرکت در گردهمایی ها و راهپیمایی های متعدد، اعتراض و مخالفت خود با سیاست های دونالد ترامپ را ابراز کرد. گفته می شود که وی در نظر دارد در مراسم اسکار روز یکشنبه پیام شدید اعتراض آمیز خود علیه حکم مهاجرتی ترامپ را ایراد کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین