کد خبر: ۴۳۰۰۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷

دیپلماسی به سبک اصغر خان فرهادی

به همین سادگی با دیپلماسی فرهنگ و ورزش توانستیم پاسخ خوبی به حمله ترامپ بدهیم. برای مقابله با تهدیدات یک قدرت الزاما احتیاجی نیست از ابزار سخت استفاده کرد.
آفتاب‌‌نیوز : هاینریش بل نویسنده معروف آلمانی و برنده جایزه نوبل می‌گوید:

هنوز هم که هنوز است

اظهار ادب،

در مقابله با یک فرد بی ادب،

مطمئن ترین، طریقِ تحقیر است ...

چقدر این جملات او به اوضاع و احوال این روزهای ما و جناب ترامپ می‌آید. رییس جمهور آمریکا تصمیم گرفته است با تصمیمات خاص خود دنیا را عوض کند. می‌خواهد ایرانی‌ها و اتباع شش کشور دیگر جهان را به آمریکا راه ندهد. می‌خواهد بین آمریکا و مکزیک دیوار بکشد. کلا می‌خواهد با تصمیمات عجیب و غریبش جهان را عوض کند.

او کلوخ می‌اندازد و برخی بر این باور هستند که باید در جواب او سنگ انداخت. نباید در برابرش کوتاه آمد.

برنده شدن اصغر فرهادی در اسکار اما نشان داد که نباید در برابر ترامپ سنگ انداخت بلکه باید در برابر او اظهار ادب کرد تا تحقیر شود. ترامپ ایران را کشوری خطرناک می‌داند که از تروریسم حمایت می‌کند. حالا این کشور که ترامپ آن را تروریسم می‌داند، برنده اسکار شده است.

بعد از برنده شدن دوباره اسکار توسط فرهادی شاید مردم جهان از خود می‌پرسند چگونه می‌شود کشوری که حامی تروریسم است در زمینه فرهنگی به جایی برسد که در میان این همه فیلمساز، یک ایرانی برنده اسکار شوند. گرفتن اسکار آرزوی بسیاری از ابرستاره‌های سینماست. اصغر فرهادی تا حال دوبار اسکار گرفته است. فرهادی که متعلق به ایران عزیز است.

دیپلماسی به سبک اصغر فرهادی

فرهادی در پیامش خطاب به جهانیان می‌گوید:« متاسفم که امشب در کنار شما نیستم، من به احترام مردم کشورم و شش کشور دیگر که با قانون غیرانسانی منع ورود مهاجران مورد بی‌احترامی واقع شدند به آمریکا نیامدم.

تقسیم‌بندی جهان به ما و دشمنان ما توسط سیاستمداران افراطی، باعث ترس می‌شود، ترسی که توجیهی‌ست دروغین برای خشونت‌ها و جنگ‌ها. جنگ‌هایی که مانع بزرگی بوده‌اند برای رسیدن به دموکراسی و رعایت حقوق بشر در کشورهایی که مورد تهاجم واقع شده‌اند.»

فرهادی با اسکارش و پیامش در دل آمریکا به ترامپ گل زد. فوتبال دوستان می‌دانند گل در خانه حریف چه ارزشی دارد. فرهادی نشان داد بهترین راه مقابله با دیوانه‌ای مانند ترامپ برخورد فرهنگی و معرفی ایران صلح آمیز به جهان است.

حضور کشتی گیران آمریکایی در ایران نمونه دیگری از برخورد فرهنگی با ترامپ بود. در حالی که ترامپ راه را بر روی مردم بسته بود، ایران اجازه داد کشتی‌گیران آمریکایی به ایران بیایند و مسابقه بدهند. اتفاقی که باعث شد، جردن باروس قهرمان نامدار آمریکایی بعد از سفر به ایران بگوید:« من و دونالد ترامپ دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به ایران داریم. اطمینان دارم که اگر او به ایران سفر کرده بود، شناخت بهتری از مردم ایران پیدا می‌کرد و قدردان آنها می‌شد.»

به همین سادگی با دیپلماسی فرهنگ و ورزش توانستیم پاسخ خوبی به حمله ترامپ بدهیم. برای مقابله با  تهدیدات یک قدرت الزاما احتیاجی نیست از ابزار سخت استفاده کرد. گاهی ابزار نرم مانند فرهنگ و ورزش می‌تواند ده‌ها برار موثر تر از هر سلاحی باشد.

شاید الان بهترین زمان باشد که ایران از دانشجویان، اهالی فرهنگ و مردم آمریکا پذیرایی کند. الان بهترین زمان است که اندیشمندان ایرانی به کشورهای جهان سفر کنند. الان بهترین زمان برای فیلم ساختن است. الان بهترین زمان برای میزبانی کردن از تیم‌های ورزشی جهان است.

حالا وقت مقابله نرم با تهدیدات سخت ترامپ است. قاسم سلیمانی و ظریف سرداران عرصه نظامی و دیپلماسی هستند و امروز فرهادی سردار عرصه فرهنگ ایران است.  جایزه اصغر فرهادی از هر فریادی رساتر بود.


منبع: عصر ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
قشرآسيب پذير
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۹
0
0
نامه محمود خان هاله به دونالد جان ترامپ هم ديگر روش انسانى و فرهنگى فرزند بهارى ملت بود كه .... خوب ميشه انشااله.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین