کد خبر: ۴۳۰۲۳۳
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۵

بیماری‌های خطرناکی که جان مردان را تهدید می‌کند

یک متخصص اورولوژی عنوان کرد: مردان در سنین مختلف در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار می‌گیرند که اگر به موقع تشخیص داده نشود و مورد درمان قرار نگیرد، می‌تواند خطرات جبران ناپذیری برای آنها داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر محمدرضا صفری‌نژاد، متخصص اورولوژی در گفت‌و‌گو با آنا با اشاره به روز جهانی سلامت مردان  با بیان اینکه توجه به سلامت مردان باید از دوران کودکی آغاز شود، گفت: متاسفانه هر ساله در روز جهانی سلامت مردان پزشکان و رسانه‌ها به «پروستات» در مردان اشاره می‌کنند؛ این در حالی است که این بیماری سلامت مردان را با خطر مواجه نمی‌کند. ما باید این روز را مغتنم بشماریم و در خصوص بیماری‌های خطرناک که جان مردان را تهدید می‌کند اطلاع رسانی کنیم.

وی افزود: برای تحقق این امر ابتدا باید مردان را به گروه‌های مختلف دسته بندی و بیماری شایع هر گروه را به صورت مجزا معرفی کنیم. بر اساس شیوع بیماری‌ها، مردان به چهار گروه زیر 14 سال، 14 تا 30 سال، 30 تا 50 سال و بالای 50 سال دسته بندی می‌شوند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در پسران زیر 14 سال عدم نزول بیضه جزو بیماری‌های شایع است که اگر به موقع مورد درمان قرار نگیرد فرد در بزرگسالی دچار مشکل خواهد شد.

صفری‌نژاد با توجه به بیماری شایع در پسران 14 تا 30 سال، گفت: در این سن سرطان بیضه مردان را تهدید می‌کند. این بیماری نیز باید زود تشخیص و درمان شود؛ به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود در فواصل زمانی مشخص بیضه‌های خود را معاینه کنند و در صورت مشاهده و یا احساس توده سفت سریعا به پزشک مراجعه کنند.

به گفته وی، وجود توده سفت در بیضه نشان از ابتلا به سرطان بیضه است مگر اینکه خلاف این مساله اثبات شود.

این متخصص اورولوژی بیماری‌های ناشی از رابطه جنسی را از شایع‌ترین بیماری‌های مردان 30 تا 50 سال دانست و گفت: در بین این بیماری‌ها زگیل تناسلی شایع‌تر است. این بیماری موجب افزایش احتمال ابتلای مردان به سرطان مثانه و حلق نیز می‌شود. بنابراین به مردان توصیه می‌شود بهداشت رابطه جنسی سالم را رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: خطر یائسگی بیش از پروستات مردان بالای 50 سال را تهدید می‌کند. بعد از 50 سالگی سالانه یک درصد از هورمون‌های مردان کاسته می‌شود که این امر مردان را در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان، تحلیل عضلات و ... قرار می‌دهد. به همین دلیل به مردان بالای 50 سال توصیه می‌شود حتما برای تشخیص و کنترل یائسگی به پزشک مراجعه کنند.

این فوق تخصص آندرولوژی یادآور شد: متاسفانه افراد بر این تصور هستند که پوکی استخوان، تحلیل عضلات، اختلال خواب، کاهش حافظه و ... از عوارض طبیعی افزایش سن است این در حالی است که تمام این عوارض ناشی از یائسگی است که اگر کنترل شود، قابل پیشگیری خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین