کد خبر: ۴۳۰۴۲۳
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۳
تازه ترین های انتخابات 96

استفاده از کارت احمدی نژاد برای پیروزی در انتخابات

احمدی نژاد اگرچه در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری نامزد نمی شود و براساس گفته خود از هیچ جناح و نامزدی حمایت نخواهد کرد، اما اظهارات تازه یاران دیرین او، از تلاش آنان برای بازی با کارت احمدی نژاد و بهره گیری از ظرفیت های او در رقابت های انتخاباتی حکایت دارد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا ، دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت 96، مهمترین رویداد سیاسی کشور در کمتر از سه ماه آینده خواهد بود که از هم اکنون فضای سیاسی کشور را وارد فاز انتخاباتی کرده است. تلاش متولیان و مسوولان امر برای تدارک انتخابات، تلاش احزاب و گروه های سیاسی برای تعیین راهبردها و نامزدهای انتخاباتی، اعلام آمادگی شخصیت های سیاسی برای نامزدی در انتخابات و ... به تدریج گرمی تنور انتخابات را بیشتر خواهد کرد.

در این میان اعلام آمادگی برخی یاران دیرین محمود احمدی نژاد برای نامزدی در انتخابات و اعلام وفاداری آنها به رویکرد، مشی و مواضع رییس جمهوری پیشین، جالب توجه است. به نظر می رسد عده ای به دنبال بهره برداری سیاسی از غیبت احمدی نژاد در قامت نامزد انتخاباتی در انتخابات پیش رو هستند.
در روزهای گذشته حمایت بی چون و چرای یاران احمدی نژاد از نامزدی «حمید بقایی» معاون اجرایی رییس جمهوری پیشین، «احمدی نژاد» خواندن او، و وعده بقایی مبنی گماشتن احمدی نژاد در بالاترین سطح در دولت خود و ... مهمترین خبرهای انتخاباتی بوده اند.

**حمایت بی چون و چرای مشایی از بقایی
پس از «عبدالرضا داوری» مشاور رسانه ای احمدی نژاد، دیگر یاران رییس جمهوری پیشین هم حمایت تمام قد از بقایی را در دستور کار خود قرار داده اند.
«اسفندیار رحیم مشایی» رییس دفتر دولت احمدی نژاد به تازگی در «نشست پرسش و پاسخ درباره نامزدی بقایی سخنانی را مطرح کرد که از دید برخی صاحبنظران بیشتر به هشدار و انذار شباهت داشت.
مشایی در بخش هایی از سخنان خود گفت: «ما اینجا هستیم که اعلام کنیم راه دکتر احمدی نژاد را ادامه می دهیم و این راه را بدون حضور دکتر احمدی نژاد به رسمیت نمی‌شناسیم. آقای بقایی بر اساس ضوابط قانونی جزو رجال سیاسی هستند. من آمده‌ام که با همه وجود و تمام قد فریاد بزنم که بقایی، احمدی نژاد است.»
وی تصریح کرد: اگر از بیانات مقام معظم رهبری دریافت می‌کردیم که دکتر احمدی نژاد کلا حضور نداشته باشد هیچ فعالیتی شروع نمی‌کردیم.
مشایی با بیان اینکه هیچ دلیلی برای رد صلاحیت بقایی وجود ندارد، گفت: اگر بقایی رد صلاحیت شود دوقطبی خطرناکی شکل خواهد گرفت.
رییس دفتر احمدی نژاد در دولت دهم با بیان این جمله که «در بین رجال کسی را نمی‌بینم که جرات شوخی با بقایی را داشته باشد» ، گفت: عدم تایید صلاحیت بقایی هم محبوبیت بقایی را افزایش خواهد داد هم به محبوبیت دکتر احمدی نژاد خواهد افزود.
پیش از این بقایی علت حضور خود در انتخابات را مطالبات عموم جامعه نسبت به ادامه شیوه مدیریت احمدی نژاد عنوان کرده بود و وعده داده بود راه رییس جمهوری سابق را ادامه دهد.

**وعده پست اجرایی به احمدی نژاد
بقایی که پیش از این وفاداری خود را به گفتمان و راه احمدی نژاد علنی کرده لود، به تازگی اعلام کرده که در صورت پیروزی در انتخابات، رییس دولت دهم را در بالاترین سطح در دولت خود خواهد گمارد.
بقایی در تازه ترین مطلبی که در کانال شخصی خود منتشر کرد ، نوشت: «اینجانب برای تداوم راه و خط مشی جناب آقای دکتر احمدی نژاد پا به عرصه رقابت انتخاباتی گذاشته ام و به فضل الهی در صورت کسب اعتماد مردم بزرگوار ایران و تصدی مسئولیت خطیر ریاست جمهوری، با علم به خواست قلبی اکثریت قاطع ملّت، از جناب ایشان [احمدی نژاد] درخواست خواهم کرد تا در دولت جدید در بالاترین سطح ، حضور فعال و تعیین کننده داشته باشند.»
بقایی پیش از این در مورد گفتمان خود در انتخابات هم گفته بود: « من فکر می‌کنم اساساً یک گفتمان بیشتر وجود ندارد. اصلاً راه دیگری وجود ندارد. کاری که آقای احمدی نژاد در دولت‌های گذشته انجام می‌دادند بینی و بین الله رقیبی دارد؟ آلترناتیوی وجود دارد؟ این‌هایی که علیه دولت قبل ادعاها می‌کردند که خودشان خراب کردند. اصلا افتخار و آرزو و خواست من از خداست که به من عمر و توان بدهد و شرایطی بسازد تا بتوانم این مسیر را ادامه دهم.»

**انتقاد میرسلیم از جبهه مردمی نیروهای انقلاب
اصولگرایان که از شکست انتخاباتی خود در انتخابات سال های 1392 و 1394 درس گرفته اند، دستیابی به اجماع بر سر راهبردها و مصادیق انتخاباتی را در دستور کار خود قرار داده اند و قصد دارند با بهره گیری از تشکیلات جمعی خود، بر سر حمایت از نامزد واحد انتخاباتی به توافق برسند. این در حالی است که برخی چهره های شاخص اصولگرا با این راهبرد انتخاباتی موافق نیستند و بر این باورند اصولگرایان ممکن است از همین محل دچار آسیب شوند.
«سید مصطفی میرسلیم» نامزد انتخاباتی حزب موتلفه اسلامی برای نامزدی انتخابات 96، در گفت و گو با یکی از رسانه ها با راهبرد انتخاباتی ائتلاف اصولگرایان روی یک نامزد مخالفت کرد و گفت: من اصلاً با اینکه یک نفر باقی بماند حرف دارم. چرا باید به این قائل شویم که حتماً یک نفر از هر جناح در انتخابات باقی بماند تا فضا دوقطبی شود؟
به گفته میرسلیم، در ابتدا ما باید دنبال افزایش مشارکت مردم باشیم. هرچه تعداد نامزدها بیشتر باشد، مشارکت مردم بیشتر می‌شود که این موجب پراکندگی آرا هم می‌شود و ممکن است انتخابات را به دور دوم بکشاند سپس در مرحله دوم باید به فکر ائتلاف بود.
میرسلیم در ادامه با اشاره به تکاپوی انتخاباتی موسسان جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفت: چون از تجربه همه کسانی که در این زمینه دارای شناخت هستند، در جمنا استفاده نشده است، دارای ضعف‌هایی هم هست. خوب است از تجربه حزب موتلفه استفاده شده و به تشکل خود سامان دهند.



**هشدار انتخاباتی مکارم شیرازی به اصولگرایان
در حالی برخی اصولگرایان تلاش برای دستیابی به اجماع بر سر حمایت از نامزد واحد در انتخابات را زیر سوال می برند که از دید برخی علما، تنها راه اصولگرایان برای پیروزی در انتخابات، حمایت از یک نامزد است.
آیت الله «ناصر مکارم شیرازی» در دیدار جمعی از اعضای شورای مرکزی موتلفه اسلامی گفت: اگر تمام اصولگرایان یک نفر را معرفی کردند امیدی به نتیجه انتخابات هست اما اگر کاندیداهای متعددی معرفی کنند، مطمئن باشید که در شرایط فعلی موفقیتی حاصل نخواهد شد.
آیت الله مکارم در ادامه نسبت به سوء رفتار انتخاباتی برخی نامزدها در فریب دادن مردم، هشدار داد و گفت: یکی از عواملی که هم در کشور ما و هم در کشوری مانند آمریکا باعث پیروزی می‌شود، عوام فریبی و بلوف زدن است. افراد متدین نمی توانند چنین رفتارهایی از خود بروز دهند اما این مسائل منعی برای غیرمتدینین ندارد؛ متاسفانه این رفتارها برآمده از فرهنگ غربی بوده که جامعه ما هم از آن نمونه گرفته است. این نوع رفتارها از ما ساخته نیست چرا که طبق گفته امیر المومنین (ع) سیاستمداری با تقوای ما همواره در مقابل با سیاستمداری بی تقوای معاویه قرار دارد.

**تحلیلی از چرایی غیبت جلیلی در مجمع عمومی جمنا
مجمع عمومی جبهه نیروهای انقلاب اسلامی به عنوان تشکل جمعی اصولگرایان در حالی برگزار شد که برخی چهره های اصولگرا در آن شرکت نکردند. یکی از این چهره ها «سعید جلیلی» بود که به رغم غیبت، نامش در فهرست 21 نفره نامزدهای پیشنهادی این تشکل، قرار گرفته بود. در روزهای گذشته تحلیل های متفاوتی از دلایل این غیبت مطرح شد.
«صادق زیبا کلام» استاد دانشگاه در گفت و گو با یکی از رسانه های داخلی گفت: سعید جلیلی به دنبال کسب اجماعی کامل از اصولگرایان است. نشست روز پنج‌شنبه اصولگرایان نمایندگی همه این جریان را به همراه نداشت. جلیلی با عدم حضور در این نشست می‌خواست نشان دهد به دنبال اجماع گسترده‌تری است.
به اعتقاد زیباکلام، جلیلی می‌خواهد در این میدان جانب احتیاط را رعایت کند و بی گدار به آب نزند. او هم به دنبال جلب نظر جمناست و هم به دنبال جذب برخی از حامیان احمدی‌نژاد و طرفداران آیت‌الله مصباح یزدی است.
به گفته زیباکلام جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) چاره‌ای جز حرکت به سمت نامزدی جلیلی ندارد.به اعتقاد او محمدباقر قالیباف جدیدترین رقیب درونی جلیلی است که با بحران محبوبیت حتی در میان اصولگرایان روبه‌روست.
زیباکلام به این موضوع اشاره کرد که جلیلی منتظر است تا جریان اصولگرا برای نامزدی درانتخابات به او برسد. در این بین برخی اخبار نیز از این حکایت دارد که جلیلی به دنبال کشف نظر رهبر معظم انقلاب برای کاندیداتوری در انتخابات است. رهبر انقلاب تاکنون بارها تاکید کرده‌اند در انتخابات‌ها از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کنند.

**احتمال نامزدی رییس خانه احزاب در انتخابات
تب تعیین مصادیق انتخاباتی این روزها بیشتر احزاب و جریان های سیاسی را به تکاپو انداخته است. در این هفته «جبهه مستقلین و اعتدالگرایان» که متشکل از احزاب و گروه های اعتدال گرا و میانه رو هستند درباره یک لیست 5 نفره به عنوان نامزدهای احتمالی این جبهه برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری به جمع بندی رسیدند.
نامزد نهایی از میان این لیست 5 نفره انتخاب خواهد شد و شنیده ها حاکی است ممکن است «قدرتعلی حشمتیان» رییس خانه احزاب ایران، نامزد نهایی این جبهه برای انتخابات ریاست جمهوری باشد.

** پایان اما و اگرها در مورد برگزاری انتخابات الکترونیک
چندی است بحث و نظرها در میان کارشناسان در مورد مزایا و ضروزت های برگزاری الکترونیک انتخابات افزایش یافته است و مسوولان و متولیان برگزاری انتخابات بر همین مبنا، بهره گیری از ابزارهای الکترونیک را به منظور ارتقای کیفی انتخابات در دستور کار خود قرار داده اند. اما گویا برگزاری انتخابات به صورت کاملا الکترونیک، در انتخابات پیش رو امکان پذیر نیست و این مهم به انتخابات بعدی موکول شده است. در این دوره فقط قرار است در مرحله تشخیص هویت از ابزارهای الکترونیک بهره گرفته شود.
«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور بتازگی در خصوص برگزاری انتخابات به صورت «الکترونیکی» گفته است : در حال حاضر آمادگی داریم و با مجلس نیز هماهنگ شدیم و شاید حدود 14 الی 15 هزار شعبه را بتوانیم در انتخابات شوراها به صورت الکترونیکی انجام دهیم اما برای انتخابات ریاست جمهوری به دلیل آنکه مذاکراتی که ظرف یک سال پس از برگزاری انتخابات مجلس با شورای نگهبان داشتیم در حوزه‌های نرم‌افزاری و امنیتی نظرات مختلفی وجود داشت، نمی‌توانیم به صورت الکترونیکی آن را برگزار کنیم.
وی تصریح کرد: کارشناسان و حکم‌های شورای نگهبان سه دستگاه را مشخص کرده بودند تا نرم‌افزار الکترونیکی انتخابات را تایید کنند که این اقدام انجام شد ، اما در حال حاضر سفارش دادن دستگاه‌ها و آوردن آنها زمان زیادی می‌برد و ما به همین دلیل در انتخابات ریاست جمهوری نمی‌توانیم در اخذ شمارش آراء به صورت الکترونیکی عمل کنیم.
رحمانی فضلی ادامه داد: «شورای نگهبان در مرحله تشخیص هویت به ما اجازه داده که به روش الکترونیکی عمل کنیم و ما حتما این کار را انجام خواهیم داد به این ترتیب با این روش بیش از 97 درصد کار را الکترونیکی انجام می‌دهیم و فقط در اخذ و شمارش آراء است که الکترونیکی نخواهد بود.»

**هشدار رییس دستگاه قضا در مورد استفاده از رسانه های ضد انقلاب
آیت الله «صادق آملی لاریجانی» رییس دستگاه قضا روز دوشنبه در جلسه مسوولان عالی قضایی از ممنوعیت استفاده از رسانه های ضد انقلاب برای اهداف انتخاباتی گفت.
لاریجانی افزود: « استفاده از رسانه‌های ضدانقلاب از سوی بعضی افراد در داخل کشور برای پیشبرد اهداف انتخاباتی قطعاً جرم است.از همه کسانی که می خواهند به نحوی وارد عرصه انتخابات شوند می خواهم که نسبت به حیله‌ورزی دشمن که کاری جز تفرقه افکنی ندارد هوشیار باشند.»
رییس قوه قضاییه افزود: مسئولان، نامزدها، مجریان و ناظران انتخابات نسبت به دخالت نرم دشمن در این رویداد مهم سیاسی هوشیار باشند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین