کد خبر: ۴۳۰۹۹۱
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵

نوسانات شاخص بورس در تالار شیشه ای

روزنامه های اقتصادی کشور طی هفته گذشته در ارتباط با موضوعات مختلف، یادداشت ها و گزارش های زیادی را منتشر کردند که از نوسانات شخص بورس تا صنعت و معدن و همچنین انرژی را شامل می شد.
آفتاب‌‌نیوز :
تاثیر تحولات برجامی بر نفت و پتروشیمی و نیز نقش صنعت و معدن در دستیابی به توسعه اقتصادی از مهمترین محورهای روزنامه های اقتصادی در هفته گذشته به شمار می رفت.

** نوسانات شاخص بورس در تالار شیشه ای
روزنامه تجارت در گزارشی با درج عنوان «خودروی ها فرمان بازار سرمایه را در دست گرفتند»، نوشت: ناامیدی از بازدهی شرکت‌های بزرگ در روزهای پایانی سال این روزها باعث شده تا عمده معامله‌گران کم پول بازار با تجهیز محتاطانه نقدینگی به دنبال تک‌سهم‌ها و شرکت های کوچک بازار برخورد از سهام‌شناوری پایین با تارگت‌های 10 تا 20 درصدی باشند. بازاری که معلوم نیست مهار آن این روزها در دست کیست. امروز بورس تهران آغازگر معاملات به نسبت پرحجم‌تر از روزهای گذشته با راهبری گروه‌ خودرویی‌ها همراه بود.
در ادامه این گزارش می خوانیم: در این میان هرگونه تحرک سهامداری در گروه خودرویی‌ها با توجه به انبوه سهام‌شناوری این گروه در بازار به سرعت با عرضه‌های ممتد پاسخ داده می‌شود. اقدامی که هرگونه صف خرید باپدار برای گروه خودرویی‌ها را از دست داده که عمده آن ناشی از نیاز نقدینگی در شب‌های عید و در عین حال بستن حساب‌ها و تسویه مطالبات با کارگزاری‌ها ناشی می‌شود.
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با انتشار عنوان «بازار در مدار تعادل»، می نویسد: بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز در مدار تعادل قرار داشت که در نهایت به رشد 12 واحدی شاخص کل منجر شد. در حالی که بازار سهام تنها 12روز کاری تا پایان سال فاصله دارد جو تعادلی بر بازار حاکم است که ماحصل آن عدم نوسان عمده در بازار است.
در ادامه این گزارش که به قلم همایون دارابی نگاشته شد، آمده است: در همین حال با نزدیک شدن به پایان سال مشکلات نقدینگی بازار در حال تشدید است و برخی سرمایه‌گذاران به دلیل ایفای تعهدات خود در حال فروش سهام هستند از این رو اکثر نمادهای بازار دارای فروشندگان قوی هستند.در این شرایط دیروز شاخص با اتکا به نمادهایی نظیر سایپا، سرمایه‌گذاری غدیر، صندوق بازنشستگی و مخابرات ایران به رشد 12.5 واحدی معادل0.02 درصد دست یافت تا در پایان معاملات رقم 77‌هزار و 602 واحد را شاهد باشد.
روزنامه تعادل در گزارشی با درج عنوان «صورت‌های مالی در کانون توجه سهامداران»، می نویسد: بودجه‌های خوش‌بینانه شرکت‌های بورسی هم نتوانست بی‌رخوتی بازار سهام را درمان کند. دیروز بورس تهران شاهد معاملاتی آرام و متعادل، همسو با تداوم روند تدریجی گزارش‌ شرکت‌ها در بودجه‌‌ برآوردی سال مالی 96 بود. 
درحالی برخی شرکت‌ها صورت‌های مالی سال 96 خود را با تعدیل‌های مثبت اعلام می‌کردند که هنوز از بی‌اقبالی خریداران متعجب هستند. به نظر می‌رسد در برهه کنونی سهامداران همچنان به انتظار نشسته‌اند و نقدینگی‌های بازار هنوز در خواب عمیقی فرو مانده است.
در ادامه این گزارش می خوانیم: سال جاری درحالی به‌تدریج جای خود را در میان صفحه‌های تقویم بایگانی می‌کند که شاید سال خوبی برای بسیاری از سهامداران بازار سهام نبود. سالی که با خوش‌بینی و امید آغاز شد اما به نظر می‌رسد سرانجامی چندان خوشایند نداشته. با این حال علل بی‌رخوتی کنونی بازار را نباید تنها در دوره‌ اخیر بررسی کرد بلکه افت دادوستدهای بازار ریشه‌ در رویدادهای گذشته و فراز و فرودهای دوره‌های اخیر دارد. 
حبس نقدینگی بازار در توقف نمادها، غیبت طولانی‌مدت نمادهای بانکی و بازگشایی آنها با ریزش‌های سنگین قیمت سهام، ضرردهی شرکت‌های بزرگ، نرخ بهره بالا، انجماد دارایی‌ها و حتی ریسک سیاسی دست به دست هم داد تا بازار از تکاپو بیفتد و اکنون در روندی آرام و برخلاف انتظارها، به معاملات خود ادامه دهد. بی‌تردید توقع حل همه این مشکلات در کوتاه‌مدت، انتظاری نابجا و غیرمعقول است.

** تغییر و تحولات برجامی در نفت و پتروشیمی 
روزنامه تجارت در گزارشی با درج عنوان «خیز غیر اوپکی‌ها برای تسخیر بازار نفت»، آورد: در حالی که پس از اجرای توافق کاهش تولید توسط اوپک و غیر اوپکی‌ها، شکافی در عرضه نفت به وجود آمده، تجار نفتی از سراسر جهان از جمله آمریکا، انگلیس و برزیل، میزان فروش نفت خود به آسیا را به سه برابر افزایش داده‌اند.
در ادامه این گزارش آمده است: حدود 30 سوپرتانکر در ماه جاری میلادی سفرهایی را به مقصد آسیا آغاز کرده‌اند تا نفت را از آمریکا، دریای شمال و مدیترانه به دست پالایشگاه‌هایی در آسیا برسانند. 
بر اساس آمارها آسیا بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت جهان است و سریع‌ترین رشد مصرف را در جهان به خود اختصاص داده است. این روند غیرمعمول ارسال نفت از نقاط مختلف جهان به بازار آسیا پس از تصمیم سال گذشته اوپک و دیگر تولید کنندگان از جمله روسیه برای کاهش روزانه 1.8 میلیون بشکه ای تولید در نیمه نخست سال 2017 اتفاق افتاده است.
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با انتشار عنوان «پالس دوم جاذبه صنعت گاز ایران»، نوشت: بیش از سه سال از توقف پروژه تولید ال‌ان‌جی در ایران در پی اعمال تحریم‌های غرب علیه کشورمان می‌گذرد و حالا بعد از گذشت یک سال از لغو تحریم‌ها، گفته می‌شود این پروژه ناتمام یک مشتری تازه پیدا کرده است. 
به گفته منابع آگاه، توتال فرانسه شرکتی است که به تازگی برای خرید سهام چند میلیارد دلاری این پروژه اعلام آمادگی کرده است. این خبر در حالی روز گذشته بر خروجی خبرگزاری رویترز قرار گرفت که مدیرعامل این شرکت فرانسوی اخیرا با اشاره به روابط ایران و آمریکا، ورود توتال به پروژه‌های صنعت نفت و گاز کشور را با اما و اگرهایی همراه کرده بود.
در ادامه این گزارش می خوانیم: با گذشت حدود 4 ماه از اعلام آخرین اظهار نظر مسوولان نفتی ایران در رابطه با ورود توتال به پروژه ایران ال‌ان‌جی، بار دیگر نام این پروژه و شریک فرانسوی ایران به یکدیگر گره خورده است تا گمانه‌زنی‌های جدیدی از ورود این شرکت اروپایی به ایران مطرح شود. شرکت توتال به‌عنوان نخستین شرکت نفتی که بعد از لغو تحریم‌های غرب وارد ایران شد، به دنبال ورود به پروژه ایران ال‌ان‌جی است اما با این شرط که با قیمتی پایین‌تر و معادل رقم پیش از تحریم‌ها در برابر احیای این پروژه نیمه کاره وارد کار شود.
روزنامه تعادل با انتشار عنوان «6 سال ابهام در وضعیت مالکیت پالایشگاه کرمانشاه»، در گزارشی می نویسد: واگذاری پالایشگاه کرمانشاه از آن دست موضوعاتی است که دست ‌گذاشتن روی هر بخشی از آن منجر به کشف نابسامانی‌های زیادی می‌شود. 
در هفته‌های اخیر موج گسترده‌یی از انتقادات و حملات به دولت پیرامون واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه صورت گرفت. پالایشگاهی که از زخم‌خوردگان 8 سال جنگ تحمیلی نیز به شمار می‌رود و حالا مانند گوشت قربانی میان گروه‌های مختلف دست به دست می‌شود.
این گزارش می افزاید : دامنه انتقادات در مورد واگذاری پالایشگاه کرمانشاه حالا به‌ حدی گسترده شده است که واکنش بیژن زنگنه را نیز در پی داشت و او اعلام کرده با این نحوه واگذاری مخالف است و نامه‌یی در این زمینه به مسوولان مربوط خواهد نگاشت. 
هر چند مشخص نیست که مخالفت وزیر دقیقا با کدام بخش از واگذاری و بر چه مبنایی است و اساسا چرا این مخالفت از سازوکارهای مشخص ‌شده در هیات واگذاری که نماینده وزارت نفت نیز در آن حضور داشته، انتقال داده نشده است‌. در صورتی که نظر مخالف وزارت نفت نیز به هیات واگذاری منتقل شده ‌باشد بدون شک استدلال‌ها به نحوی نبوده که نظر هیات واگذاری را برای صرف ‌نظر از این امر جلب کند.

** صنعت و معدن پیشرو در دستیابی به توسعه اقتصادی 
روزنامه صمت در یادداشتی با انتشار عنوان «بایدهای افزایش سرانه مصرف فولاد»، می نویسد: مصرف سرانه فولاد کشور درحال‌حاضر حدود 230 تا درنهایت 260 کیلوگرم در سال اعلام شده و البته دستیابی به رقم 500 کیلوگرم به‌عنوان یک انتظار از سوی تولیدکنندگان این بخش مطرح شده است.
البته میزان سرانه مصرف فولاد در هر کشوری نشان از توسعه‌یافتگی آن کشور خواهد داشت. برای مثال میانگین سرانه مصرف فولاد در کشورهای اروپایی به‌طور میانگین بالای 300 کیلوگرم و بیش از آن نیز اعلام شده است، در حالی‌که این سرانه در کشورهایی که به اصطلاح توسعه‌نیافته هستند، با میانگین زیر 100کیلوگرم اعلام می‌شود.
در ادامه این یادداشت آمده است : در ایران نیز با توجه به روند و رشد اقتصادی و رونق این میزان مصرف سالانه بین 230 تا 260 کیلوگرم متغیر اعلام می‌شود. البته در افق چشم‌انداز کشور در سال 1404 که جمعیتی معادل 90 تا 100میلیون نفر را برای آن پیش‌بینی کرده‌اند، میزان مصرف سرانه 500 کیلوگرم زمانی محقق خواهد شد که بتوانیم رشد اقتصادی کشور را به 8درصد برسانیم. 
به عبارت دیگر در رشد اقتصادی 8 درصدی به‌طور یقین صنایع رشد خواهند کرد، چراکه مصرف فولاد در بخش‌های مختلف چون ساخت‌وساز، پروژه‌های عمرانی و بخش‌هایی چون خودروسازی و تمامی صنایع پایین‌دستی فولاد آن رخ می‌دهد و با رونق آن می‌تواند گویای این مطلب باشد که ساخت و تولید روی غلتک رونق قرار گرفته و به تبع مصرف فولاد نیز افزایش خواهد یافت که در بلندمدت این شاخص گویای توسعه‌یافتگی به‌شمار می‌رود.
روزنامه دنیای اقتصاد در تحلیلی با عنوان «درمان سرگردانی مالی «کوچک‌ها»»، آورد: متولیان حوزه صنعت با هدف درمان سرگردانی مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط، استارت معرفی این بنگاه‌ها به فرابورس را کلید زدند. اولویت تامین مالی از این مسیر جدید با بنگاه‌هایی است که محصولات صادراتی باکیفیت و قابل رقابت دارند. 
در عین حال، با افزایش سرمایه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، ارزش ضمانت‌نامه‌های صادرشده از سوی این صندوق برای بنگاه‌های کوچک و متوسط در 11 ماه منتهی به بهمن امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشدی 52 درصدی را ثبت کرده است.
در ادامه می خوانیم: با شروع معرفی بنگاه‌های کوچک و متوسط با هدف تامین مالی به فرابورس از یک سو و افزایش منابع صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک از سوی دیگر، شرایط برای تسهیل هدایت منابع مالی به سمت این بنگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت. 
جدیدترین خبرها حاکی از معرفی 50 بنگاه کوچک و متوسط به فرابورس برای تامین منابع مالی مورد نیاز با نرخ ارزان تر و سرعت بیشتر دارد. همچنین آمار اعلام شده از سوی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک نیز از افزایش 52 درصدی ارزش ضمانت‌های صادر شده در 11 ماه منتهی به بهمن امسال حکایت دارد. چالش تامین منابع مالی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط موجب شد تا طرح‌های جدیدی برای تزریق پول به این بنگاه‌ها پیش‌بینی شود.
روزنامه کسب وکار در گزارشی با عنوان «بین صنعت و دانشگاه دیوار کشیده شده است»، نوشت: در حال حاضر بحث شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها همه چیز را تغییر داده است به طوری که تجارت و تولید در حال تغییر است. بنیاد بوش هم که به تازگی به ایران و اتاق تهران آمده در این زمینه پیشتاز است، هم صاحب صنعت و دانش است و هم در بحث استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان تجارب خوبی دارد و علاقه مند به ارتباط با ایران است. باید توجه کرد که ارتباط با دنیا و شرکت های مهم جهان در جهت پیشبرد اهدافی اقتصادی و توسعه ای که ما داریم خیلی مفید است. به این ترتیب زمانی که در کشور صحبت از توسعه اقتصادی می کنیم، لازمه اش این گونه ارتباط هاست. به هرحال در ایران جوان های تحصیلکرده زیادی حضور دارند که باید با دنیا ارتباط داشته باشند و بتوانند خودشان را جهانی کنند.
در ادامه این یادداشت که به قلم احمد صادقیان رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نگاشته شد، آمده است: علاوه بر این باید در نظر گرفت که در حال حاضر، یکی از مشکلات ما در کشور قطع ارتباط صنعت و دانشگاه است و لازم است این ارتباط برقرار شود. لازم است به مقداری قوانین کار و قوانین قضایی در این جهت تغییر پیدا کند. اما در وضعیت کنونی دانشگاه و صنعت در کشور بهم اعتماد ندارند؛ نه صنعت به دانشگاه اعتماد دارد و دانشگاه به صنعت. حتی به عبارتی دیواری بین آنها ایجاد شده است که با اصلاح قوانین و پشتیبانی از حقوق هم صنعت و هم دانشگاه می توان این ارتباط را برقرار کرد.


منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین