کد خبر: ۴۳۱۳۷۵
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳
توافق بانک‌های آلمانی، اتریشی و ایتالیایی با تهران

اشتیاق فرانسوی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران/لوموند: ایران مقصد محبوبی برای بازرگانان/۱۰۰ ایرباس در حال تحویل به ایران/رنو فعالیت خود را از سر گرفته/امضا قراردادهای گازی

انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران پیش‌روست و روند ورود سرمایه‌گذاران فرانسوی به ایران باید تسهیل شود اما این امر آن‌گونه که باید و به اندازه کافی روی نداده است. ایران نیز باید گام‌هایی بردارد/اکنون در زمینه بهره‌برداری از میدان‌های گازی، قراردادهای خوبی امضا شده‌اند. حدود ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس نیز در حال تحویل به ایران هستند. رنو نیز فعالیت خود را از سر گرفته تا با همکاری با ایران‌خودرو در آینده نزدیک خط تولیدش را گسترش دهد. معاون رییس شرکت فرانسوی وینچی بزرگترین شرکت ساختمان‌سازی دنیا می‌گوید که ایران بازار مهمی برای شرکت‌های فرانسوی است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- روزنامه «لوموند» فرانسه با اشاره به این‌که ایران مقصد محبوبی برای مقام‌های فرانسوی و بازرگانان است، نوشته است که پس از سفر ژان مارک ایرو، وزیر امور خارجه فرنسه به همراه هیئتی ۶۰ نفره متشکل از مقام‌های شرکت‌های فرانسوی به تهران و دیدار با مقامات ایران، اشتیاق نسبت به سرمایه‌گذاری در این کشور فراوان است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه افزوده است که وزیر امور مالی و دارایی فرانسه گفته است که اصلی‌ترین دغدغه سرمایه‌گذاران تداوم انجماد جریان‌های مالی‌ به سوی ایران است. علیرغم لغو رسمی تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران در ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی، بانک‌های بزرگ فرانسه هنوز هم در حاشیه باقی مانده‌اند و از ریسک همکاری با ایران می‌ترسند. آنان از خطرات مرتبط با وارد‌شدن اتهاماتی به‌زعم این روزنامه چون پولشویی می‌ترسند. لوموند مدعی است که که همتایان ایرانی آنان نیز مطابق با استانداردهای بین‌المللی عمل نمی‌کنند. 

اشتیاق فرانسوی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران/لوموند: ایران مقصد محبوبی برای بازرگانان

لوموند اشاره می‌کند که انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران پیش‌روست و روند ورود سرمایه‌گذاران فرانسوی به ایران باید تسهیل شود اما متاسفانه این امر آن‌گونه که باید و به اندازه کافی روی نداده است. ایران نیز باید گام‌هایی را به منظور تسهیل از سرگیری کانال ارتباطی مالی و خارج شدن خود از لیست سیاه مالی بردارد. در این زمینه مسئولان نهادهای ضد‌پولشویی فرانسه آماده ارائه کمک‌های فنی به ایران برای برطرف‌شدن این مشکل هستد.

از زمان باز‌شدن درهای ایران در یک سال گذشته، بسیاری از سرمایه‌گذاران خواستار بدست آوردن فرصت سرمایه‌گذاری مجدد در آن کشور با جمعیتی ۸۰ میلیون نفری هستند. اکنون در زمینه بهره‌برداری از میدان‌های گازی، قراردادهای خوبی امضا شده‌اند. حدود ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس نیز در حال تحویل به ایران هستند. رنو نیز فعالیت خود را از سر گرفته تا با همکاری با ایران‌خودرو در آینده نزدیک خط تولیدش را گسترش دهد. معاون رییس شرکت فرانسوی وینچی بزرگترین شرکت ساختمان‌سازی دنیا می‌گوید که ایران بازار مهمی برای شرکت‌های فرانسوی است. او اشاره می‌کند که ایران نیازمند فناوری و دانش است و می‌تواند در بخش‌های نفت، زیرساخت‌ها، خودروسازی، کشاورزی و مواد غذایی پیشرفت‌های زیادی داشته باشد. او می‌گوید تنها مشکل شرکت‌اش بی‌میلی بانک‌ها برای کسب و کار جهت همکاری با تهران است که خود مشکلی عمده پیش‌پای معامله‌ای واقعی با ایران است. او اشاره می‌کند که مشکل واقعی مربوط به تامین مالی پروژه‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران است. 

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که دو نهاد مالی فرانسوی مستقل و کوچک به نام‌های Wormser و Delubac حاضر به تامین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران شده‌اند اما بانک‌های بزرگ فرانسوی از ترس تحت مجازات قرار گرفتن توسط امریکا به اتهام نقض تحریم‌های ایران از این کار ممانعت می‌ورزند. 

لوموند اشاره می‌کند که پیروزی ترامپ در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا این بی‌میلی را تشدید کرده است و باید صبر کرد؛ چرا‌که مقام‌های آمریکایی موضع روشنی در این‌باره اتخاذ نکرده‌اند. 

این روزنامه اشاره می‌کند در سایر کشورهای اروپایی به‌خصوص آلمان موانع تامین مالی کم‌تری در همکاری با تهران وجود دارد چرا که آن کشورها شرکت‌های تابعه‌ای در آمریکا دارند که کم‌تر در معرض خطر تبادل ارز با واحد دلار هستند؛ از جمله بانک‌های آلمانی و اتریشی و ایتالیایی که با تهران برای تامین اعتبارات مالی به توافق رسیده‌اند می‌توان به German Iranische Handelsbank (EIH)، Raiffeisen Bank و Banca Popolare di Sondrio اشاره کرد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین