کد خبر: ۴۳۱۵۸۹
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸

تعویق سفر روحانی به سه کشور آفریقایی

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفر رئیس جمهور به سه کشور الجزایر، اوگاندا و آفریقای جنوبی قبل از نوروز انجام نخواهد شد و احتمالا در آینده نزدیک می توانیم تاریخ مشخصی را تعیین کنیم.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، بهرام قاسمی در نشست خبری خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسید رئیس جمهور ظاهرا قرار است هفته آینده به الجزایر و دو کشور آفریقایی سفر کند آیا این سفر انجام خواهد شد؟ گفت : بحثهایی وجود داشت که سفر رئیس جمهور به سه کشور الجزایر ، اوگاندا و آفریقای جنوبی انجام شود و در مورد ساز و کارسفر و تشریفات مربوط به آن هم بحثهایی صورت گرفت و پیش بینی می شد این سفر قبل از نوروز تدارک شود.
 
وی اضافه کرد: با اطلاعی که دارم با توجه به انجام نشدن همه مراحل مورد نیاز یا مسائل پیش از سفر ، این سفر در اسفند صورت نخواهد گرفت اما در دستور کار خواهد ماند .
 
قاسمی افزود : تلاش می شود در فرصت لازم و با حوصله بیشتر ، مسائل تشریفاتی و بقیه سازوکار های فنی که در این نوع سفرها به دلیل آماده شدن اسناد و ترتیبات تشریفات سفر لازم است انجام گیرد و احتمالا در آینده نزدیک می توانیم درباره تاریخ مشخص سفر رئیس جمهور به این سه کشور صحبت کنیم .
 
ظریف پاسخ به سوالی را به آینده موکول کرد
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص حواشی ایجاد شده پیرامون مصاحبه روز گذشته محمد جواد ظریف اظهار داشت: متن مصاحبه چیزی بوده و حواشی که توسط برخی از دوستانی که حوصله، وقت و شاید ذوق بیشتری برای پرداختن به این مسائل را دارند چیز دیگر. نکاتی که آقای دکتر ظریف مطرح کردند به این شکل نبوده است.

قاسمی اضافه کرد: از ایشان در مورد آینده سوال شده بود و جواب داده بودند که هنوز برای صحبت پیرامون مسائل آینده زود است و به نوعی به بعد از انتخابات احاله کرده بودند؛ اینکه چه اتفاقی می افتد و چه پیشنهاداتی به ایشان می شود در همان هنگام و همان شرایط تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.
 
وی ادامه داد: به علت نوع جمله بندی و نگارش مصاحبه شاید برخی به طور طبیعی استنباطی داشتند و برخی علاقه مند بودند با انحراف کوچک در شیب کلمات و لغات، موضوع و سوژه جدیدی برای خوانندگان خودشان پیدا کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: امروز هم در روزنامه ها به این مطلب پرداخته شده بود اما آنچه که آقای ظریف به آن اشاره کردند ارتباطی با آنچه که منعکس شده نداشته و ندارد. آقای ظریف بعنوان دیپلمات حرفه ای و کارکشته معمولا می دانند در چه زمانی و چگونه باید درباره برخی مسائل صحبت کنند.

قاسمی یادآور شد: این بحث چه در این مصاحبه و چه در مصاحبه ها و جلساتی که داشته ایم، همواره مطرح بوده و ایشان مورد سوال بودند اما هیچ وقت به طور مشخص به آن پاسخ نداده اند و آن را به آینده احاله کردند که در زمان خودش باید به آن فکر کرد و درباره آن تصمیم گرفت.

نتایج مذاکرات حج در زمان لازم اعلام می شود
 
وی درباره آخرین نتایج مذاکره با عربستان درباره مناسک حج نیز گفت: مسئولیت مذاکره با عربستان در خصوص حج برعهده سازمان حج و زیارت است و وزارت خارجه مسئولیتی ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تا جایی که اطلاع دارم مذاکرات تا حدی مثبت پیش رفته است؛ در خصوص برقراری ساز و کار و مکانیزم برای داشتن امکانات کنسولی در ایام حج تفاهمات و مذاکرات مورد بررسی قرار گرفته است .

قاسمی اضافه کرد: اجازه دهیم سازمان حج و زیارت اقدامات لازم را انجام دهد و در زمان لازم نتایج مذاکرات را اعلام خواهد کرد .
 
دیدار روحانی و اردوغان به درخواست طرف ترک انجام شد
 
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: دیدار روسای جمهور ایران و ترکیه به درخواست طرف ترک انجام شد و مهم و به موقع بود.
 
بهرام قاسمی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی گفت: برگزاری اجلاس اکو و سفری که رییس جمهور برای حضور در این اجلاس داشتند، فرصتی  فراهم کرد تا بعد از مدت ها تنش در سطح بالا بین ایران و ترکیه، دیداری میان روسای جمهوری دو کشور انجام شود که ملاقات مهمی بود.
 
وی افزود: در این ملاقات به صراحت در خصوص تحولات منطقه ای و بین المللی و موضوعاتی که در منطقه وجود داشت، بحث و تبادل نظر و تفاهماتی نیز حاصل شد .
 
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارداشت: البته تفاهماتی که حاصل شد به مفهوم حل و فصل همه مسایل نیست و فکر می کنم در برخی حوزه ها مسایلی وجود دارد اما نفس این نشست در شرایط کنونی و بعد از چندین ماه، قابل توجه بود.
 
قاسمی ادامه داد: در این نشست در مورد مسایل دو جانبه و روابط دو کشور گفت وگو شد که مسیر خود را طی می کند و در مسیر درستی است. این اقدام بجایی بود که به موقع نیز انجام شد.
 
وی اضافه کرد: در این نشست مقرر شد مقامات دو کشور پیش از آنکه در رسانه ها سخن بگویند با دیدارهایی که می توانند داشته باشند، مسایل را مورد بررسی قرار دهند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در این نشست همچنین طرفین از برگزاری نشست به منظور حل مشکلات سوریه ابراز رضایت کردند و تفاهم داشتند که این همکاری ها ونشست ها می تواند  بر پایه تحولات سه کشور در مسیر اجلاس آستانه استمرار داشته باشد .
 
اتفاقات کنونی در غرب آسیا؛ ناشی از خطاهای راهبردی آمریکا
 
سخنگوی وزارت امور خارجه وضعیت و اتفاقات کنونی در منطقه غرب آسیا را ناشی از خطاهای راهبردی آمریکا دانست.
 
بهرام قاسمی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره تلاش آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی در ارمنستان به منظور آموزش نیروهای حافظ صلح گفت: بحران قره باغ ، بحرانی دیرینه است که از دوران پس از فروپاشی شوروی ادامه دارد.
 
وی تاکید کرد: مشکلات میان دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان باید با خویشتن داری ، متانت و تعامل آنان حل و فصل شود .
 
قاسمی تصریح کرد: حضور آمریکا در مناطق مختلف جهان بویژه در منطقه غرب آسیا و دیگر مناطق ، عمدتا حضور موفقی نیست و به علت خطاهای راهبردی دچار اشتباهات فاحش شده و آثاری ایجاد کرده که دهها سال ادامه دارد .
 
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران ده انتخابات را در آمریکا شاهد بوده و 7 رئیس جمهور این کشور را تجربه کرده است و تجربیات ما نشان می دهد که هیچ یک از سیاست های آمریکا کارساز و موثر نبوده و عمدتا نتایج معکوسی داشته است.
 
وی تاکید کرد: البته این مبتنی بر نگاه خوش بینانه است وگرنه باید با نگاه بدبینانه به سیاست های آمریکا توجه کرد.
 
قاسمی بار دیگر گفت: حضور نظامی آمریکا در این منطقه و مناطق دیگر با هر عنوان کارساز نبوده و نخواهد بود.
 
وی افزود: دولت جدید آمریکا سخنانی در خصوص بازگشت به خانه یا درون کشورش مطرح کرده که با مشکلات و عقب ماندگی هایی مواجه است.
 
قاسمی اضافه کرد: ما به تماشای رفتار هفتمین رئیس جمهور آمریکا می نشینیم و توصیه می کنیم با نگاه واقع بینانه به مسائل، به هر حوزه ای وارد نشوند و اجازه دهند مردم منطقه مسائل خود را روشن و بهتر حل و فصل کنند.
 
وی گفت: ما در خصوص آنچه در کشورهای همسایه شمالی روی می دهد دخالت نمی کنیم ، آنان کشورهای مستقلی هستند و اگر بخواهیم در این باره نقشی داشته باشیم در میز مذاکره گفتگو می کنیم .
 
قاسمی افزود: قطعا توصیه ما به جمهوری آذربایجان و ارمنستان به دلایل متفاوت اینگونه است که مسائل خود را ، خودشان می توانند با ابتکار عمل های بهتر سامان دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین