کد خبر: ۴۳۱۷۴۷
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۲

عفونتی که «کَر» می‌کند!!

صادقی گفت: همچنین کاهش شنوایی‌های خفیف در کودکان که اغلب والدین و اطرافیان کودک متوجه آن نمی‌شوند آسیب‌هایی در حیطه گفتار، زبان و آموزش فردی دارد که با انجام غربالگری‌های شنوایی دوره‌ای می‌توان از آسیب‌های جانبی آن کاست.
آفتاب‌‌نیوز : رئیس انجمن شنوایی‌شناسی آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم جدی‌گرفتن غربالگری‌های شنوایی در کودکان و نوزادان گفت: در این افراد علل گوناگونی می‌تواند باعث کم‌شنوایی شود که در صورت عدم‌تشخیص و درمان به‌موقع مشکلات زیادی برای آنها به‌‌همراه دارد.

مسعود صادقی‌پور در خصوص علل ناشنوایی سالمندان اظهار داشت: کم‌شنوایی در سالمندان علل زیادی دارد که ‌مهم‌ترین آن پیرگوشی است، از آنجایی که پیرگوشی به‌تدریج اتفاق می‌افتد در بسیاری از موارد شخص نسبت به آن کم‌توجهی می‌کند و عدم توجه و اقدام نکردن به‌موقع آن باعث کمرنگ شدن ارتباط فرد مسن با اعضای خانواده، دوستان و به‌دنبال آن انواع آسیب‌های روانی و عاطفی می‌شود.

وی ادامه داد: وجود برنامه‌های غربالگری سالمندان می‌تواند به شناسایی و اقدام به‌موقع که شامل تجویز سمعک در مراکز شنوایی شناسی و در نتیجه کیفیت زندگی بهتر برای سالمندان می‌باشد، بسیار کمک کننده باشد.

رئیس انجمن شنوایی شناسی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بیماری‌های شایع گوش در سنین مختلف متفاوت‌اند، گفت: در کودکان بیشتر می‌توان به انواع عفونت‌های گوش میانی اشاره کرد که در صورت عدم تشخیص و درمان به‌موقع می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی فرد کم‌شنوا و ناشنوا در یادگیری، تکلم، تحصیل و... ایجاد کند.

صادقی‌پور با اشاره به لزوم جدی گرفتن غربالگری‌های شنوایی در کودکان و نوزادان گفت: در نوزادان، کودکان و دانش آموزان دوره پیش‌دبستانی و دبستان علل گوناگونی می‌تواند باعث کم‌شنوایی شود که در صورت عدم تشخیص و درمان به‌موقع مشکلاتی در یادگیری، تکلم و بعدها در تحصیل فرد کنار تمام مشکلات سلامتی ایجاد می‌کند که با انجام ارزیابی‌های شنوایی شناسی و ارجاع و اقدام به‌موقع می‌توان جلوی خیلی از آسیب‌های ناشی از آن را گرفت.

وی تأکید کرد: همچنین کاهش شنوایی‌های خفیف در کودکان که اغلب والدین و اطرافیان کودک متوجه آن نمی‌شوند آسیب‌هایی در حیطه گفتار، زبان و آموزش فردی دارد که با انجام غربالگری‌های شنوایی دوره‌ای می‌توان از آسیب‌های جانبی آن کاست.

وی تصریح کرد: در بزرگسالان انواع عفونت‌های گوش؛ پارگی پرده، عارضه‌های مربوط به استخوانچه‌های گوش میانی، کم‌شنوایی‌های حسی و عصبی را به وجود می‌آورد، همچنین در برخی موارد کم‌شنوایی‌ها شغلی هستند که با انجام اقدامات پیشگیرانه، غربالگری و ارزیابی دقیق شنوایی‌شناس در مراکز طب کار یا صنعتی می‌توان به کاهش چنین آسیب‌هایی کمک کرد.

رئیس انجمن شنوایی شناسی آذربایجان شرقی در خصوص آمار تخمینی کم‌شنوایی در این استان گفت: سالانه حدود 70 هزار نوزاد در استان آذربایجان شرقی متولد می‌شوند که بر اساس تخمین 3 الی 8 نوزاد از هر هزار تولد کم‌شنوا (و حدود 210 تا 560 نوزاد کم‌شنوا) هستند؛ البته انواع کم‌شنوایی‌های اکتسابی بعد از تولد را هم باید به این آمار اضافه کنیم.

صادقی‌پور افزود: مداخله و توانبخشی به‌موقع در کودکان کم‌شنوا به‌لحاظ حساس بودن زبان آموزی و یادگیری بسیار اهمیت دارد و شنوایی شناس به‌عنوان جزو لاینفک تیم توانبخشی در کم‌شنوایان، دارای نقش مهم و تأثیرگذاری در تمام مراحل است اما متأسفانه تعداد مراکز مخصوص خانواده‌ها و کودک کم‌شنوا واگذار شده به شنوایی شناسان در استان آذربایجان شرقی بسیار محدود است.

وی اضافه کرد: تجویز وسایل کمک‌شنیداری از قبیل سمعک یکی از مواردی است که شنوایی شناسان انجام آن را به‌عهده دارند همچنین جلسات مشاوره درست توسط شنوایی شناسان منجر به استفاده درست و به‌جا از این وسیله شده و بهبود وضعیت بیمار را به‌دنبال دارد اما متأسفانه در مواردی شاهد دخالت گروه‌های غیرتخصصی در این حیطه هستیم که منجر به اتلاف هزینه، زمان و بدتر شدن وضعیت شنوایی فرد می‌شود.

رئیس انجمن شنوایی شناسی آذربایجان شرقی افزود: زمانی تعداد شنوایی شناسان کم بود و برای پوشش‌دهی بهتر و کامل‌تر از افراد رشته‌های مرتبط نیز استفاده می‌شد ولی امروزه با وجود شنوایی شناسان متخصص و علاقه‌مند به انجام خدمات تخصصی و ارزیابی شنوایی انجام این خدمات توسط افراد دیگر توجیه علمی و تخصصی ندارد.

منبع:‌تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین