کد خبر: ۴۳۲۵۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
حضور دکتر ولایتی را در دانشگاه آزاد مغتنم می دانیم

سید حسن خمینی: بی‌ارزش‌ترین سیاست‌مدار و مدیر کسی است که از دشنام بترسد/باید ده‌ها بار صدای شکستن استخوان‌هایتان را بشنوید/ هاشمی نسبت به تخریب ها واکسینه شده بود

یادگار گرامی امام با تأکید بر اینکه فضای دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به همه است و خوشبختانه این دانشگاه سر سفره نفت ننشسته است، گفت: عظمت این دانشگاه در این است که با تومان تومن و ریال ریال دانشجو ها درست شده است و در حال حاضر هم با همین معیار می چرخد.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی صبح امروز در هفتاد و یکمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، طی سخنانی اظهار کرد:  در دانشگاه آزاد اولین سخن گفتن بعد از ارتحال جان سوز پدر معنوی این دانشگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی، سخت است.  این دانشگاه یکی از مجموعه های است  که پیوند عمیقی با نام آیت الله هاشمی دارد و یکی از نشانه هایی است که تمایز این بزرگوار را با هم اقران خودش نشان می دهد.

 وی با بیان اینکه نگاه بلند همت والا چیزی است که در مجموعه دانشگاه آزاد شاهد آن هستیم، یادآور شد: اگر به سی و چند سال پیش برگردیم در زمان راه‌اندازی دانشگاه کسی باور نمی‌کرد که دانشگاه آزاد اسلامی بتواند بار درصد  از دانشجویان کشور را در اختیار بگیرد. اما امروز دانشگاه آزاد اسلامی جزو 155 دانشگاه‌های برتر دنیاست. این نتیجه عزم و نوعی فکر سازنده است که بحمدالله مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های اخیر با حسن تدبیر آیت‌الله هاشمی مدیریت خوبی را به دست آورده است.

سید حسن خمینی خاطرنشان کرد: شاید پنج شش ماه پیش محضره آیت الله هاشمی بودیم که ایشان اشاره کردند کسانی که به مدیریت آقای میرزاده غر میزنند اما من واقعاً چه کسی را می توانستم پیدا کنم که دانشگاه را از ضرردهی به مرز سوددهی برساند؟ چه کسی بهتر از آقای میرزاده می‌توانست این کار را انجام دهد؟ آیت‌الله هاشمی به شدت نسبت به مدیریت آقای میرزاده توجه داشتند و تاکید می‌کردند که در در دوره ایشان دانشگاه رشد و پیشرفت خوبی داشته است. واقعاً هم در دوره ریاست آقای میرزاده کارهای بزرگی صورت گرفته و ایشان  قول داده اند که در سه ساله آینده دانشگاه به رتبه زیر ۱۰۰ در بین دانشگاههای دنیا برسد.

وی سپس به بحث «پژوهش در دانشگاه» پرداخت و اظهار کرد: امروز می‌بینیم که مرتب می‌گویند باید میزان پژوهش بالا برود و کارهای پژوهشی صورت گیرد؛ اما سوال این است که ما در چه حوزه‌هایی باید پژوهش کنیم؟ 

یادگار امام در تبیین این موضوع گفت: انسان های فرهیخته دنبال سوال‌ها و پاسخ هایی هستند که به درد امروزشان بخوردغ  پژوهش باید نفعی به حال مردم داشته باشد و تمایزی در امور ایجاد کند. البته فرزانگی چند شرط دیگر هم دارد که یکی از آن ها این است که شما علاوه بر این که به دنبال سوال و جواب هستید، جواب را به کار ببندید. این را اگر بخواهیم در مجموعه دانشگاهی ترجمه کنیم این گونه که مجموعه دانشگاه‌ها باید به دنبال تحقیقاتی بروند که مورد استفاده قرار گیرد، نه اینکه در پستوی دانشگاه ها خاک بخورد. معنای آن این است که پیوند دانشگاه با صنعت برقرار شود. بنابراین، باید دید درد صنعت، محیط ‌زیست، کشاورزی و حوزه‌های علوم‌اجتماعی کشور چیست و به دنبال درمان آن رفت.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد تاکید کرد: خوشبختانه وابستگی دانشگاه آزاد اسلامی به شهریه کاهش یافته است و حدود 15 درصد امورات از منابع غیرشهریه‌ای اداره می‌شود. شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار اثرگذار هستند. 

وی افزود:به دکتر میرزاده پیشنهاد داده ام امتیاز روسای واحدها دیگر نباید افزایش درآمد، شهریه و دانشجو باشد؛ بلکه امتیازشان باید بر این اساس تعریف شود که چقدر پژوهش اثرگذار انجام داده‌اند و چقدر دانشگاه با صنعت پیوند داشته است. باید فاکتورهایی را پیدا کنیم که کمیت و کیفیت را ملموس‌تر کند و پایان دوره رؤسای دانشگاه‌ها باید مشخص شود که این‌ها چقدر توانسته‌اند مولفه‌ها را در مجموعه‌شان رعایت کنند. دکتر میرزاده باید به این نکات اهمیت بدهند که البته اهمیت می‌دهند؛ این رویکرد ایشان است که ما را امیدوار می‌کند که دانشگاه آزاد اسلامی را در درجات بالاتر ببینیم.
 
بی‌ارزش‌ترین سیاست‌مدار و مدیر کسی است که از دشنام بترسد

یادگار امام ابراز داشت: دانشگاه آزاد اسلامی با سیاست آیت‌الله هاشمی شکل گرفت و اگر بخواهیم آیت‌الله هاشمی را در نکته‌ای خلاصه کنیم، آن اعتدال است. اعتدال یعنی عدالت‌ورزی. چون عدالت حد وسط بین افراط و تفریط است. علمای اخلاق عدالت  را حدوسط  بین افراد و تفریط در سه قوه «غضبیه»، «شهویه» و قوه «وهمیه» یا فکریه تعریف کرده‌اند. مجموعه دانشگاه در این مسیر در حال حرکت است، نه صرفا از این رو که آیت الله هاشمی گفته است، بلکه از این جهت که راه درست همین است.

وی اضافه کرد: راه درست این است که ما در زندگی مسیر عدالت را انتخاب کنیم؛ نه  گرفتار تندروی افراطی و نه گرفتار بازماندگی تفریطی شویم. همه‌جور آدم در حوزه‌های مدیریتی وجود دارند؛ دل و فکر هیچ‌کسی مانند دیگری نیس و همه را نمی‌توان در همه ابعاد راضی کرد، اما باید مراقب بود که از مسیر اعتدال و عدالت خارج نشویم. نه ظلم کنیم و نه انظلام (ظلم‌پذیری) باشیم و نه زیربار تحریف‌ها بروید، چون بی‌ارزش‌ترین سیاست‌مدار و مدیر کسی است که از دشنام بترسد. اگر به صرف اینکه فلان سایت و روزنامه چیزی نوشت انسان بترسد صحیح نیست. 

سید حسن خمینی با توصیه به اینکه باید مراقب باشید از اعتدال خارج نشوید، گفت:  دانشگاه آزاد اسلامی اگر توفیقی داشت که داشته است و اگر توفیقی خواهد داشت که انشاء‌الله خواهد داشت به خاطر همین  مسیر اعتدال  و عدالت مدیرانش است. البته کسی نمی تواند بگوید که من عصبانی نمی شوم همه عصبانی می شوند اما مهم این است که سریع به مسیر اعتدال برگردیم.

عضو هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: در این دانشگاه‌ دانشجویان و افراد حقوق مختلفی دارند که باید رعایت شود. لذا مجموعه را از افتادن و درافتادن به افراط و تفریط بر حزر بدارید. نه گرفتار تملق شوید و نه گرفتار بی‌ادبی. چون ما فکر می کنیم اگر بنا باشد تملق نکنیم باید بی ادبی کنیم و بر عکس نه، می شود تملق نکرد و بی ادب هم نبود.همچنین گرفتار اشرافیت یا ریا نشوید چون خیلی وقت ها به خاطر این که اشرافیت نورزیم ریا می کنیم و برعکس. مجموعه را مجموعه ای معتدل نگاه داریم چرا که رمز توفیق دانشگاه همین است. در این دانشگاه، دانشجو علاوه بر اینکه علم می‌آموزد، ناخودآگاه در فضای معتدل، اخلاقی و انسانی باید خلاق هم شود. انتظار هم از آقای میرزاده این است که این مسئله را به عنوان یکی از عوامل ابقاء مدیریت مورد توجه قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در ادامه به حوزه فرهنگی نیز اشاره کرد و گفت:  دانشگاه آزاد البته یک جزیره جدا افتاده از فرهنگ کشور نیست. گاهی برخی مسائل فرهنگی بزرگ‌نمایی می‌شود که نه فقط مربوط به ما است بلکه مربوط به جاهای دیگر هم است. هر کاری نقادی دارد، اما ما  باید اینها را کنار بگذاریم، خودمان و خدا را محور قرار دهیم، اگر کارمان درست بود همان را ادامه دهیم‌ اگر غلط بود تعصب نورزیم. مجموعه دانشگاه کار بسیار بزرگی دارد مجموعه فرهنگی هم کار بسیار بزرگی است. 

وی ادامه داد: من جا دارد از آقای  دکتر طه هاشمی تشکر می‌کنم. ایشان زحمات زیادی در حوزه فرهنگی کشیده‌اند. دانشگاه کارهای بزرگی در حوزه فرهنگی انجام داده است و باید کارهای بزرگتری نیز انجام دهد. اشکالاتی داشته و اشکالاتی نیز دارد این اشکالات رفع شده و اشکالات موجود نیز باید رفع شود. باید بدانیم که هیچ‌گاه به نقطه بی‌اشکال نمی‌رسیم، فقط باید شیب حرکت به سمت کمال، مناسب و جهت درست باشد. اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم این امر وجود دارد. هیچ‌وقت نباید دانشگاه آزاد اسلامی را جزیره‌ای متمایز از مسائل جامعه ببینیم. اگر از جامعه عقب‌تر هستیم، باید امور را اصلاح کنیم و اگر در مسائلی بهتریم باز هم باید تلاش کنیم و بهتر شویم.

باید ده‌ها بار صدای شکستن استخوان‌هایتان را بشنوید تا اینکه زمانی مانند آیت‌الله هاشمی دیگر چیزی نشنوید

وی گفت: در حوزه فرهنگی باید مراقب باشیم که عادلانه بودجه فرهنگی توزیع شود، چرا که سرانه هر دانشجو مشخص است و مطابق قانون این پول ها تقسیم شود؛ دانشگاه آزاد اسلامی اساسنامه روشن دارد و ارکانش معلوم هستند. باید قانون رعایت شود؛ اگر قانون رعایت شود دانشگاه آزاد اسلامی موفق است و اگر خلاف قانون عمل شود اصلا پسندیده نیست. سرانه فرهنگی باید عادلانه توزیع شود نه اینکه به گروهی تعلق بگیرد و به گروهی تعلق نگیرد. کار بزرگ، سختی دارد،  اما در سختی آدم‌های بزرگ درست می‌شوند. باید ده‌ها بار صدای شکستن استخوان‌هایتان را بشنوید تا اینکه زمانی مانند آیت‌الله هاشمی دیگر چیزی نشنوید. یکی از ویژگی های آقای هاشمی در این سال های آخر این بود که  ایشان در سال‌های آخر دیگر نسبت به تخریب ها واکسینه شده بودند؛ از اینها نترسید. اما دلیل هم نمی شود که انسان احیاناً بر روی جنبه  غلط خودش پافشاری کند. اگر جایی هم فهمیدیم کار اشتباهی کردیم قبول کنیم. امام می گفت: «مرد آن است که حرفش دو تا شود.» اما اگر فهمید حرفش درست است عالم و آدم هم آمدند روی حرفش بایستد.

سیدحسن خمینی همچنین بر رعایت اعتدال درباره تشکل‌ها هم تاکید کرد و اظهار کرد: همه تشکل‌ها حق حیات دارند؛ نباید این‌گونه باشد که من که نوه امام‌(ره) هستم بتوانم حرف بزنم اما فرد دیگری که این جایگاه را ندارد، نتواند حرف بزند. این که کسی بتواند رودروی شما از شما نقد کند و شما تحمل کنید مهم است وگرنه تحمل تعریف را که همه دارند. 

وی با تأکید بر اینکه فضای دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به همه است و خوشبختانه این دانشگاه سر سفره نفت ننشسته است، گفت: عظمت این دانشگاه این است که با تومان تومن و ریال ریال دانشجو ها درست شده است و  در حال حاضر هم با همین معیار می چرخد.

وی ادامه داد: ریال به ریال حقوق کارکنان و رؤسای دانشگاه‌ها باید پرداخت شود و باید حقوق  دانشجویان رعایت و سرانه تک‌تکشان پرداخت شود.

از دکتر ولایتی تشکر می کنیم و حضور ایشان را در این دانشگاه مغتنم می دانیم

عضو هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با اشاره به این که خوشبختانه آرامش خوبی در دانشگاه وجود دارد، گفت:  جا دارد از دکتر ولایتی هم تشکر کنم، ایشان از خانواده دانشگاه آزاد اسلامی هستند و با آقای هاشمی ارتباط خوبی داشتند و بر مدار سابق دانشگاه این مسیر را پیش می برد. حضور ایشان را را مغتنم می دانیم و از حضورشان تقدیر می‌کنیم.

به گزارش جماران، وی گفت: در دوره ریاست دکتر ولایتی در هیات امناء و هیات موسس، کارهای بزرگی انجام خواهد شد. دکتر ولایتی در جلسه هیأت امناء از دکتر میرزاده و تیم‌شان نیز تقدیر کردند  و این سرمایه بزرگی برای آقای دکتر میرزاده است که هم حمایت آیت‌الله هاشمی را داشتند و هم حمایت هیات امناء و آقای دکتر ولایتی را دارند؛ من مطئمن هستم که دوره آقای دکتر ولایتی دوره خوبی برای دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
کبیری22
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
0
2
اون بنده خدا تحمل می کرد والا کی از دشنام خوشش می اید.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین