کد خبر: ۴۳۳۵۱۰
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴

تنش در روابط تایوان و چین در پی دستگیری جاسوس چینی

در پی اعلام تایوان مبنی بر اینکه یک مرد چینی را به اتهام جاسوسی دستگیر کرده است، روابط میان این جزیره و چین بار دیگر دچار تنش شد.
آفتاب‌‌نیوز :
چین و تایوان پیشتر نیز به دلیل گفت وگوی تلفنی «تسای اینگ ون» رئیس منطقه تایوان با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و بیان مطالبی توسط طرفین در خصوص عدم پایبندی آنان به «چین واحد» باعث رنجش پکن شده است.
اما تنش جدید میان منطقه تایوان و چین در حالی بار دیگر سرباز کرده که وزارت دادگستری تایوان بر اساس گزارش روز سه شنبه تارنمای «ساوت چاینا» از هنگ کنگ می گوید، در حال بررسی پرونده فردی است که برای چین جاسوسی می کرده است.
او گفت که جزییات این پرونده فعلا محرمانه خواهد بود و امکان انتشار اطلاعات آن میسر نیست.
«چن مینگ تانگ» معاون وزارت دادگستری تایوان در سخنانش لبه تیغ انتقاد خود را در این ارتباط متوجه چین کرده و گفته است که چین درکی از دمکراسی ندارد.
وی این مطلب را پس از آن عنوان کرد که در چین اعلام شده است تایوان با سوء استفاده از این پرونده بار دیگر درصدد اخلال در روابط دوجانبه است.
مقام تایوانی خاطرنشان کرد که ظاهرا پکن نمی خواهد درک دقیقی از قوانین و دمکراسی تایوان داشته باشد و این اتهامات نتیجه ای نخواهد داشت.
وی تاکید کرد که ما به این پرونده بر اساس قانون رسیدگی می کنیم و در این زمینه هنوز هیچ اتهامی به طور رسمی متوجه فرد مذکور نشده است.
تایوان بر این باور است که یک دانشجوی مبادله ای چین با این جزیره به نام «جو هونگ شو» با یک پرونده جاسوسی از این جزیره مرتبط است و در حال رسیدگی به این موضوع می باشد.
ساوت چاینا می نویسد؛ این پرونده با اداره امور تایوان در دولت چین مرتبط شده است اما «ما شیائو گوانگ» سخنگوی این اداره به رسانه های چینی گفت که تمامی این موارد و مرتبط ساختن این پرونده با اداره وی کذب محض و ساختگی است.
تایوان موضوع دستگیری این فرد به اتهام جاسوسی را به اطلاع وزارت امنیت عمومی چین رسانده و موضوع را محرمانه اعلام کرده است.
در پی یک جنگ داخلی در سال 1949 تایوان از خاک اصلی چین جدا شد ولی پکن همچنان تایوان را به عنوان جزیره ای که بخشی از خاک چین است، می داند و تهدید کرده چنانچه این منطقه درصدد جدا شدن همیشگی خود از پکن برآید به تایوان حمله خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین