کد خبر: ۴۳۳۵۹۵
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷

مشاهده مواردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در خوزستان

رئیس اداره دامپزشکی دزفول گفت:از 2 هفته پیش مواردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خوزستان مشاهده شده که کانون آن محرمانه است.
آفتاب‌‌نیوز :
محسن ورجاوند روز سه شنبه در نشست شورای سلامت و امنیت غذایی افزود:درحال حاضر اداره های دامپزشکی خوزستان در حالت آماده باش بسر برده تا کانون های آلوده به این بیماری معدوم شوند.

به گزارش ایرنا وی گفت:از آنجا که برخی از کانون های این بیماری در روستاست و ممکن است به دیگر روستاها سرایت کند لذا همه پرندگان کانون بیماری باید معدوم شوند.
ورجاوند اضافه کرد:تاکنون کلاس های آموزشی در رابطه با این بیماری برای کارکنان کشتارگاه ها و مرغداران برگزار شده ضمن اینکه واکسن این بیماری نیز موجود است.
رئیس اداره دامپزشکی دزفول گفت:با همکاری نیروی انتظامی در مدت هفت روز 40 مرکز فروش مرغ زنده در دزفول پلمب شدند.
تعداد 140 واحد مرغداری در دزفول فعال است.
آنفلوانزای پرندگان، نوعی از آنفلوانزای حیوانی است که توسط گونه ‏A‏ ویروس آنفلوانزا ایجاد می شود و در زُمره بیماری های خطرناک پرندگان بشمار می رود.
عامل این بیماری، ویروس است و می تواند بسرعت منتشر شود و پرندگان بسیاری را مبتلا کند.
اولین نشانه این بیماری، حدود 130 سال پیش در ایتالیا دیده شد و در ابتدا بدلیل کشتار فراوانی که در طیور به وجود آورد، آن را 'طاعون مرغی' نامیدند اما بعدها مشخص شد که عامل این بیماری، ویروس آنفلوانزاست. 
آنفلوانزای پرندگان تاکنون در کشورهای مختلف جهان خسارت بسیار زیادی را به همراه داشته و در سال های اخیر نیز خسارت زیادی را به تولیدکنندگان طیور در ایران وارد کرده است.
تمام پرندگان نسبت به ویروس آنفلوانزا حساس هستند؛ اما مرغ، خروس، کبوتر، بوقلمون، شترمرغ، قرقاول، کبک، اُردک، بلدرچین و پرندگان زینتی مانند طوطی، مینا، و سهره از بقیه حساس ترند. 
با آغاز فصل سرما و کوچ پرندگان، احتمال شیوع این بیماری در میان طیور افزایش می یابد و به همین دلیل ادارات دامپزشکی سراسر کشور به حالت آماده باش درمی آیند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین