کد خبر: ۴۳۳۶۸۶
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
در گفت‌‌وگوی تفصیلی با «آفتاب‌نیوز» مطرح شد:

وزیر صنعت: ترجیح می‌دهم کارم را سبک کنم/با برجام بیش از یکصد سرمایه‌گذاری کلان شروع شده/جزئیات قرارداد با سیتروئن، رنو و پژو

اختلافی نداریم ولی‌ نمی‌توانم ساکت بنشینم/شرکتی که میلیونها دلار به ما جنس می‌فروخت آمده این جنس را در ایران بسازد/قطعه‌سازان ما ‌با شرکت‌های معتبر اروپایی به شراکت رسیدند/در سایپا کاشان ۵۰ /۵۰ با سیتروئن شریک شدیم/متن نهایی قرارداد با رنو آماده شده است/با چند شرکت داروسازی معتبر شریک شدیم/زمان هر چقدر ‌بگذرد برجام بهتر خودش را بهتر نشان می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- محمد‌رضا نعمت‌زاده وزیر صنعت معدن و تجارت در گفت‌وگوی اختصاصی با «آفتاب‌نیوز» به پرسش‌هایی در مورد عملکرد این وزارت‌خانه، مسئله قاچاق کالا، انتخابات ریاست‌جمهوری و مسایل سیاسی روز پاسخ داد.

به گزارش آفتاب‌نیوز، وزیر صنعت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در سال‌های اخیر، شایعاتی‌ در مورد استعفاء شما مطرح بوده ولی همچنان به عنوان وزیر صنعت به فعالیت خود ادامه می‌دهید، فکر می‌کنید دلیل این امر چیست؟، گفت: شایعات در کشور زیاد است و ما نمی‌توانیم کار جدی برای جلوگیری از انتشار آن‌ها انجام بدهیم؛ آنچه هست ما باید با شفاف‌سازی و گفت‌وگو با رسانه‌ها اگر ابهاماتی است رفع کنیم. ولی بعضی از این‌ها از رو‌ی حب و بغض است یا خواسته‌های خاص که به نظر من آن‌ها را نمی‌شود حل کرد؛ مگر اینکه افراد  طوری تربیت شوند تا بالاخره به یک‌سری اصول اخلاقی و اسلامی بیشتر پایبند شوند.

وزیر صنعت: ترجیح می‌دهم کارم را سبک کنم/اختلافی نداریم ولی‌ نمی‌توانم ساکت بنشینم/با برجام بیش از یکصد سرمایه‌گذاری کلان شروع شده/جزئیات قرارداد با سیتروئن، پژو و رنو

وی به نحوه انتخاب‌شدن از سوی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت صنعت اشاره و تصریح کرد: بنده وقتی فهمیدم با تصمیم جناب آقای رییس‌جمهور قرار است این مسئولیت را بپذیریم، استقبال کردم ولی برای اولین‌بار سوال یا شرطی را مطرح کردم که مربوط به کار خودم بود؛ یعنی قبل از اینکه بپذیرم و آن این‌که از جناب رییس‌جمهور پرسیدم شما در جهت رفع تحریم چقد جدی هستید؟ من مضمون آن یادم نیست ولی رییس‌جمهور گفت‌ که شما می‌دانید چقدر جدی و مصمم هستیم تا ظلمی که به کشور تحمیل شده را رفع و کشور را از این خصومت‌ها آزاد کنیم. در پاسخ گفتم من هم با کمال میل همکاری می‌کنم چون مطمئن بودم در شرایط تحریم می‌توان کار کرد ولی تحول جدی نمی‌شد انجام داد.

نعمت‌زاده با بیان اینکه خوشبختانه با تلاش رییس‌جمهور‌، اعضای دولت و با حمایت مردم و پشتیبانی مقام معظم رهبری و مجلس بالاخره ما به توافق با کشورهای 1+5 رسیدیم، ادامه داد: گرچه دشمنان خارجی و همچنین تعداد افرادی در داخل - بعضی مغرض و بعضی با آگاهی کم- مخالفت‌هایی می‌کنند که کار پیش نرود ولی به لطف خدا برجام بسیار موثر بوده است.

وی درباره شایعه‌های استعفایش گفت: اخیراً در رسانه‌ها درباره احتمال عدم حضور بنده در دولت مسائلی مطرح شد که این موضوع ربطی به این دوره ندارد. من عرض کردم بالاخره جوانترها هستند، می‌توانند بیایند جای ما را بگیرند؛ ولی وظیفه داریم کمک و خدمت کنیم و همانطور که به عنوان یک شهروند برای پیروزی و تداوم انقلاب کمک کردیم، بعد از این هم خدمت خواهیم کرد.

وی درباره ادامه حضورش در وزارت صنعت و معدن در آینده گفت: این مسئله برعهده بزرگترها خواهد بود. خودم ترجیح می‌دهم یک مقدار کارم را سبک کنم. حالا این موضوع را هر رسانه‌ای به یک شکلی مطرح می‌کند که ‌دیگر روش کار آن رسانه‌ها را نمی‌دانم.

وزیر صنعت در پاسخ به سئوالی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 و آینده دولت روحانی گفت: دولت قطعا است و آقای رییس‌جمهور هم قطعا رییس‌جمهور و ما هم در رکاب خواهیم بود. در انتخابات سال 92 در خدمت ایشان بودیم برای فعالیت‌های انتخاباتی و بعد از این هم هر کجا لازم باشد کمک خواهیم کرد ولی چون‌ مسئول هستم نمی‌توانم در انتخابات دخالت داشته باشم.

وزیر صنعت: ترجیح می‌دهم کارم را سبک کنم/اختلافی نداریم ولی‌ نمی‌توانم ساکت بنشینم/با برجام بیش از یکصد سرمایه‌گذاری کلان شروع شده/جزئیات قرارداد با سیتروئن، پژو و رنو

نعمت‌زاده درباره مسئله قیمت خوارک پتروشیمی‌ها و شایعه‌هایی مبنی بر پیگیری منافع شخصی در این‌خصوص به خبرنگار آفتاب‌نیوز گفت: بنده به عنوان کسی که بیش از ۸ سال در مسئولیت صنایع پتروشیمی کشور بودم مطلعم که تحول چشمگیری انجام شد. روش کار من هم این است که وارد جزییات امور می‌شوم؛ بنابر‌این در جریان امور هستم و خود به خود اگر سوالی‌ از من در مورد پتروشیمی بکنند اگر چیزی بلد باشم خیلی روشن و شفاف مطرح و جواب می‌دهم، کاری ندارم خیلی خوشایند آن مخاطب باشد یا نه و تا جایی که علمم اجازه می‌دهد به صریح خواهم گفت و در آینده هم همینطور. در حال حاضر وزیر صنعت و معدن و تجارتم و پتروشیمی هم صنعت است و هم هزاران واحد صنعتی مصرف‌کننده مواد پتروشیمی هستند لذا ارتباط تنگاتنگ داریم و هر چقدر صنعت پتروشیمی توسعه پیدا کند این ارتباط بیشتر خواهد شد. بنابریان هم حقمان است و هم مسئولیت‌مان که در قیمت دخالت کنیم. در اموری که به این صنایع مربوط می‌شود قیمت یکی از آنها است بالاخره مردم و جامعه به قیمت حساس هستند ما هم مسئول تجارت کشور هستیم؛ چه برای صادرات و چه مصارف داخلی. مسئولیت این کار بر عهده ماست و سازمانی ‌داریم که قیمت‌گذاری و کنترل قیمت را انجام می‌دهد لذا این جز وظایف ذاتی وزاتخانه ما است.

وی افزود: درست است که امروز در وزارت نفت نیستم ولی بخش عمده مسئولیت ما را قیمت‌گذاری شامل می‌شود ولی در این مسایل اختلاف‌نظر کارشناسی هست؛ منافع مصرف‌کننده و تولید‌کننده است ولی در وزارت صنایع بعد از ادغام هر سه وزارتخانه کار برای ما راحت شده است. وقتی سیاست‌گذاری می‌کنیم همه جوانب را با هم در نظر می‌گیریم. یعنی صادرات، واردات و هم قیمت داخلی، هم رونق صنایع بالادست که پتروشیمی هست و هم رونق صنایع پایین دست را می‌بینیم. بنابراین وقتی جمع‌بندی می‌کنیم بالای ۹۰ درصد جمع‌بندی‌ها منطقی و معقول است. حالا اگر صنایع پایین‌دست باشد تمایل دارد اجناس ارزانتر به دستش برسد اگر صنایع بالادست باشد تمایل دارد گرانتر بفروشد یا انحصار بیشتری داشته باشد؛ اینجا ما باید تعدیل‌کننده مسایل باشیم. خود به خود از یک جهت کارمان را باید دقیق انجام بدهیم ولی از طرف دیگر همه چیز را با هم می‌بینیم و می‌توانیم هماهنگ تصمیم‌گیری کنیم. ولی اگر در بالادست باشید یکجور قضاوت می‌کنید و اگر پایین دست جور دیگر ولی ما باید میانه و حد وسط را بگیریم و دلیل عمده این ادغام‌ها چه در کشور ما و چه در کشورهای صنعتی به‌خاطر همین هماهنگی است.

وزیر صنعت در پاسخ به سئوالی درخصوص اختلاف‌نظرهایی که دراین رابطه بین برخی اعضای کابینه وجود دارد، گفت: ببینید اختلاف‌نظر دو جور است یکی اختلاف‌نظر کارشناسی است؛ در واقع وجود دولت برای همین است که بحث کنند و به تفاهم برسند و صد‌در‌صد اگر رای‌گیری شد اکثریت آرا بر تصمیم کشور حاکم است. ولی اینکه خدای نکرده اختلاف‌نظر شخصی باشد ما ندیدیم؛ نه در این دولت دیدیم نه در دولت سازندگی که ۸ سال خدمت‌گذار بودم. ما مشکلمان بعضی از خبرنگاران هستند؛ ممکن است در راهرو جلوی من بگیرند و در مورد سوالی یک جوابی بدهیم بعد از وزیر دیگری سوال دیگری بپرسند و جواب دیگری بشنوند؛ اینها را به هم می‌بافند و صغری و کبری می‌کنند.

نعمت‌زاده ادامه داد: من حتی دیدم وزیر نفت در مجلس اسم من را برده بود، نامه نوشتم به رییس‌جمهور که ما نه در ابتدای تصمیم بودیم نه وسطش و نه مجلس رفتیم. حالا اگر نظر ایشان این باشد، فرمول صریح و غیر‌قابل تفسیر باشد، قانون مجلس گفته بود تصمیم‌گیری بر عهده کمیته‌ای باشد متشکل از وزیر نفت، وزیر اقتصاد و وزیر صنایع اما ایشان چون اسم ما آنجا بوده فکر کرده ما هم نقش داریم و گفت نعمت‌زاده مسئول نیست ما مسئول هستیم. بنابراین ما هیچ اختلافی نداریم ولی در بحث کارشناسی ممکن است من یک نظری‌ داشته باشم و رییس‌جمهور نظر دیگری که این کاملا طبیعی است. 

وزیر صنعت: ترجیح می‌دهم کارم را سبک کنم/اختلافی نداریم ولی‌ نمی‌توانم ساکت بنشینم/با برجام بیش از یکصد سرمایه‌گذاری کلان شروع شده/جزئیات قرارداد با سیتروئن، پژو و رنو

وی افزود: من چند وقت پیش نامه رسمی از دبیر‌خانه مناطق آزاد گرفتم که چقدر پوشاک از مناطق آزاد وارد کشور شده است؟ آمار رسمی دادند و چون تکان‌دهنده بود و ما  این‌را می‌دانستیم که بخش عمده پوشاک از آنجا می‌آید، نامه را فرستادم خدمت معاون اول که این گزارش دبیر‌خانه است، ایشان هم ارجاع دادند به آقای ترکان تا بررسی کند و جواب دهد. من هم یکی دوبار پیگیری کردم ولی هنوز جوابی نیامده است. ما معتقدیم مناطق آزاد نباید دریچه‌‌ای برای ورود کالای قاچاق باشد. مثلا در منطقه آزاد سرخس تریلی تریلی کالا می‌آید می‌رود، مگر سرخس چقدر مصرف دارد؟ معلوم است اینها می‌آید داخل کشور. من با اینها مخالفم و تا آخر عمر مخالف خواهیم بود، چون مسئول تجارتیم. من نمی‌توانم ساکت بنشینم ولی اختلافی نداریم، فقط می‌گوییم باید مناطق آزاد در و پیکرش مشخص باشد، نمی‌شود که ترکیه بگویید ۷۰۰ میلیون دلار به شما پوشاک می‌فروشیم اما آمار گمرک ما ده میلیون نشان دهد، بقیه غیر‌رسمی و بدون عبور از مرز گمرک وارد کشور شده است. بخشی از این از طریق کوله‌بری و مسافری و چمدانی ولی بخش مهمی از طریق مناطق آزاد است و واقعیت دارد؛ واقعیتی تلخ، من باید از تولید‌کننده پوشاک داخلی حمایت کنم و هم تجارت را درست کنیم و این‌ نمی‌شود مگر اینکه همه کمک کنند، ولی هیچ اختلافی ندارم.

وزیر صنعت و معدن تصریح کرد: در بعضی موارد دستورالعمل خوب داریم اما خوب اجرا نمی‌شود. در بعضی موارد آیین‌نامه باید اصلاح شود. در مرز جنوبی هم اینطور است برای اینکه حمایت شود به یکسری افراد زحمت‌کش گفتند هر ملوان می‌رود آن‌ور آب کمی کالا بیاورد، در دولت قبل اضافه کردند و خوب است، ما هم گفتیم مصوب دولت اجرا شود ولی عملا لنج را پر می‌کنند و ۹۰ درصد به عنوان ته‌لنجی می‌آید. گاهی ۵۰ تا ۶۰ وانت پر می‌کنند بدون اینکه گمرکی بدهند که این  به تولید لطمه می‌زند. ولی در حال بررسی هستیم تا تصویب شود.

وی ادامه داد: این‌همه مقام معظم رهبری تاکید کردند جلوی قاچاق گرفته شود، من فکر می‌کنم بحث قاچاق را همه باید جدی بگیریم چون به تولید آسیب می‌زند ما این اینهمه مبانی رسمی واردات داریم. باید جلوی این را بگیریم. درست است که مرزهای ما خیلی گسترده است و در شرق و غرب و کشورهای همسایه‌ نا‌امنی‌هایی است و با نا‌امنی و فقر آنها کار ما برای کنترل مشکل می‌شود ولی باید راه‌حلی پیدا کرد.

 وزیر صنعت و معدن درباره نقش نهادهای غیر‌دولتی در این زمینه نیز به خبرنگار «آفتاب‌نیوز» گفت: من مسئولیتی در این زمینه ندارم. ولی در پاسخ به سوال شما؛ مثلا یک قاضی یک قاچاقچی دستگیر شده در یک شهر کوچک را آزاد کند و بگوید که گناه دارد و فقیر است. نمی‌شود گفت قوه قضاییه نقش دارد ولی آن قاضی دخیل است یا یک مامور یا یک مرزبان در انجام وظیفه خود دقت نکند. مهم این است که مبارزه با قاچاق را ‌جدی بگیریم. روند کار باید طوری باشد تا واردات رسمی مشوق باشد. به نظر من ممکن است ما هیچ وقت نتوانیم صد در صد جلوی قاچاق را بگیریم ولی باید آن را کاهش دهیم؛ در جنوب عمده‌اش بحث لنج‌ها است. این دستور‌العملی که بعد از یک سال کار گروهی تعیین شده که همه هم تایید کردند ما معتقدیم باید تصویب شود. دوم بحث مناطق آزاد است؛ مناطق آزاد باید ‌ حساب و کتاب داشته باشد من نمی‌گویم هیچ کاری نکنن.د البته پیشنهاد خیلی از کارشناسان ما این است در مناطق آزادی که به دریا راه ندارد یعنی شرق و غرب و شمال کشور ‌حمل کالا همراه مسافر ممنوع باشد ولی در جنوب، کیش و قشم و چابهار که برای سیاحت می‌روند، مجاز باشد. ما اینها را پیشنهاد دادیم ولی تصمیم خاصی گرفته نشده است. البته یکی از پیشنهادهای ما را پذیرفتن و در مجلس در صف تصویب است که آنجا فروش برای  مسافر ممنوع باشد.

وزیر صنعت: ترجیح می‌دهم کارم را سبک کنم/اختلافی نداریم ولی‌ نمی‌توانم ساکت بنشینم/با برجام بیش از یکصد سرمایه‌گذاری کلان شروع شده/جزئیات قرارداد با سیتروئن، پژو و رنو

وزیر صنعت و معدن در ادامه گفت‌وگوی خود با «آفتاب‌نیوز» درباره تاثیر اجرای برجام بر وضعیت کشور و عملکرد این وزارتخانه در دوران پسابرجام گفت: برجام قطعا موفق بوده و به نظر من جز با اجماع همه ۷ کشور، جور دیگه‌ای نمی‌شود آن را متوقف کرد چون این تصمیم جمعی بوده و ارتباطی به یک کشور خاص ندارد. بالاخره این کشورها قدرتهای بزرگ جهان هستند و با هم نشستیم توافق کردیم. کار سختی بود ولی همه دیدند به‌نفع همه است. البته بعضیها می‌گویند ایراد دارد، آمریکایی‌ها هم می‌گویند ایراد دارد؛ هیچ توافقی نیست که بدون ایراد باشد در غیر اینصورت آن توافق نیست نظر شخصی است. توافق یعنی باید چیزی بدهیم و چیزی بگیریم. مهم این است که هر دو طرف طرف احساس برد کنند و خوشبختانه توافق برجام‌ برد-برد بوده است. حالا کسی از دید خودش می‌گوید من ضرر کردم، همه می‌توانند بگویند ضرر کردیم، آمریکا هم می‌تواند بگوید ما هم می‌توانیم بگویم. در هر صورت قراردادها و حرکت‌ها شروع شده و چیزی که سالها متوقف باشد در یک روز نتیجه نمی‌دهد، اینکه نتیجه را امروز ببینیم کمی عجله است طبعا زمان هر چقدر ‌بگذرد برجام بهتر خودش را نشان می‌دهد. مثلا در مورد سرمایه‌گذاری؛ ما بعد از انقلاب در کارهای بزرگ سرمایه‌گذاری خارجی نداشتیم، در پتروشیمی چندتا مشارکت خارجی ایجاد کردیم و خیلی تلاش کردم آنهم چون پتروشیمی و صادراتی بود. اینها با درصد‌های مختلف شریک شدند که چندتا هم در تحریم مجبور شدند رها کنند و سهم را بفروشند و شدیدا تحت فشار آمریکا قرار گرفتند  البته بعضیها هم ماندند. اما امروز با برجام بیش از یکصد سرمایه‌گذاری کلان شروع شده داریم، در بخش صنعت در سرمایه‌های کوچک هم اطلاع دادند خارجی‌ها آمده‌اند و در شهرستانها صنایع کوچک سرمایه‌گذاری کرده‌اند. الان بیش از ۶۰، ۷۰ درصد سرمایه‌گذاریهای عمده‌ در حال اجرا است. در این زمان یکسال چند پروژه را به افتتاح رساندیم. موردی بود که  قرار بود اواخر امسال به بهره‌برداری برسد که به سال بعد موکول شد. شرکتی که میلیونها دلار به ما جنس می‌فروخت آمده این جنس را در ایران بسازد. ما با قطعه‌سازها جلسه داشتیم، قطعه‌سازان ما ‌با شرکت‌های معتبر اروپایی به شراکت رسیدند.

نعمت‌زاده با اشاره به قراردادها در حوزه صنعت خودرو و بیان این نکته که اکنون خط آزمایش مشارکتی راه‌اندازی شده است، افزود: ما در سایپا کاشان ۵۰ /۵۰ با سیتروئن شریک شدیم. متن نهایی قرارداد با رنو آماده شده است. اینها چیزایی نیست که ما عجله کنیم بالاخره قرارداد درازمدت ۳۰ ساله ۲۵ ساله است. در مورد پژو ۱۹ قرارداد تنظیم کردیم و ایران‌خودرو با آن طرف امضا کردند. برای هر فعالیت یک قرارداد ویژه با شرایط خاص داریم. در بحث سرمایه‌‌گذاری در صنعت خودروسازی، قبل از انقلاب فقط با بنز در ایدم تبریز ۳۰ درصد شریک بودند یکی هم در گیر‌بکس‌سازی نزدیک ۲۰ درصد در چرخشگر شریک بودند. بعد از انقلاب سهمشان را خریدیم چون رفته بودند اما الان شرایط به‌گونه دیگری است. در داروسازی چند مشارکت قبل از انقلاب داشتیم اما بعد انقلاب نداشتیم ولی الان با چند شرکت داروسازی معتبر شریک شدیم. در یک هفته حدود یک میلیون فیلتر دیالیز را از کارخانه خودمان تحت برند آلمانی به آلمان صادر کردیم و‌ این مشارکت ۳۷ سال انجام نشده حالا در یکسال تاخیر افتاده؟ خودرو چیزی نیست که یکروزه طراحی و قالب‌سازی شود.

وزیر صنعت و معدن دربخش دیگری از گفت‌‌وگوی خود با «آفتاب‌نیوز» درباره  وضعیت بازار و انتقادهایی که به عملکرد این وزارتخانه درخصوص تنظیم بازار داخلی مطرح می‌شود، گفت: در اسفند ۹۱ مجلس طرحی را تصویب کرد که بخشی از وظایف ما را به وزارت جهاد کشاورزی داد. دولت قبل گفت که این را اجرا نمی‌کنیم، این نمی‌شود دولت بگوید قانون را اجرا نمی‌کنم، آن دولت خلاف قانون عمل می‌کرد. نوشته بودند تا آخر ۹۲ اجرا نشود، مگر می‌شود؟ بعد از اسقرار دولت جدید، مجلسی‌ها اصرار کردند چرا قانون ما را اجرا نمی‌کنید؟ ما دیدیم راست می‌گویند لذا با آقای رییس‌جمهور مشورت کردیم، دکتر روحانی معتقد بود ما دولت قانونمندیم و باید اجرا کنیم. گفتیم آیین‌نامه ندارد و بالاخره با نشستی که با وزیر جهاد داشتیم آیین‌نامه را تایید کردیم تا تصمیم‌گیری بینابین باشد ولی سال ۹۳ بعضی از دوستان و سازمان مدیرت نوشتند باید همه آن اجرا شود. گفتیم این مشکلات به وجود می‌آید و رفتند ابلاغ کردند. همین حالا نماینده محترم مجلس یا خود دولتمردان، مثلا وقتی نخود گران می‌شود می‌گویند نعمت‌زاده توضیح بده، می‌گوییم به خدا به ما مربوط نیست این نخود از تولید تا صادرات و فروش دست ما نیست‌. من می‌گویم قیمت با من است ولی قیمت نخود لوبیا دست من نیست یک وزارتخانه دیگر جواب بدهد من برای قیمت میوه کاری نمی‌توانم بکنم مگر اینکه دولت تصویب کند. این میوه قیمت‌گذاری دولتی دارد و جهاد کشاورزی قیمت بگذارد و سازمان حمایت ما برود کنترل کند. گندم همینطور، صدها نانوایی را دادیم تعزیرات و کنترل کردیم ولی تعزیرات قوه قضاییه نیست، قاضی‌هایی هست که در راس و زیر نظر وزیر دادگستری ‌کار می‌کنند بنابراین ما جز اینکه پرونده را بدهیم به تعزیرات کاری نمی‌توانیم بکنیم.

وی افزود: مردم بیشتر روی مواد غذایی حساس هستند که اینها دست ما نیست. از لحاظ کنترل بازار مثلا همین اواخر کره گران شد ما گفتیم در دنیا کره در این یکسال دو برابر شده است و‌ نمی‌شود بگوییم به ضرر بفروش باید نرخ گمرک بیاوریم پایین، ارز مبادله اختصاص دهیم تا قیمت جبران شود. بالاخره تصویب شد و اینجا با دستور معاون اول دخالت کردیم. البته این جز و ظایف یک وزارتخانه دیگر است. پنیر و شیر هم قیمت‌گذاری دارد. ما کنترل می‌کنیم. این نوع مسایل مشکل خاصی نیست ولی چون دو دستگاه شده امیدوارم درست شود.

وزیر صنعت و معدن در ادامه گفت‌‌‌وگوی خود درباره آینده دولت روحانی و ارزیابی‌اش از انتخابات ریاست‌جمهوری به خبرنگار «آفتاب‌نیوز» گفت:  همان اعتقادی که در انتخابات اول(سال 92) داشتم و ۸ نفر بزرگوار کاندیدا بودند‌، به این علم رسیده بودم برای ریاست جمهوری، جناب آقای دکتر روحانی ذی‌صلاحترین فرد هستند به همین دلیل، همین‌که دستور فرمودند اطاعات کردیم و مسئولت پذیرفتیم(مسئولیت ستاد انتخاباتی روحانی در سال 92) حالا هم با شناختی که دارم‌، معتقدم هیچ‌کسی ذی‌صلاحتر از ایشان برای ریاست‌جمهوری نیست؛ نه‌اینکه الان وزیرم بگوییم، موقعی که هیچ‌کاره بودم هم این حرف را زدم و هیچ طمعی هم برای مسئول‌بودن نداشتم ولی اگر وظیفه باشد در هر مسئولیتی کمک می‌کنم. ایشان مسلط به کار شدند، خیلی از شرایط سخت را پشت سر گذاشتند و این بی‌انصافی است که عده‌ای حرفهای نادرست می‌زنند و تهمت می‌زنند؛ بعضی وقتها چیزهای می‌خوانم که یک درصد هم صحیح نیست. 

نعمت‌زاده افزود: می‌گویند وقتی فلانی می‌گوید پتروشیمی را اینطور بفروشیم به فکر منافعش است، من کجا پتروشیمی دارم؟‌ بله من کارآفرینم؛ هنر من این است. ما وقتی رفتیم پتروشیمی توانستیم ۴۵ پتروشیمی تاسیس کنیم و از صفر به نهایت رساندیم، وقتی بازنشسته شدیم باز آمدن سراغ ما که بیاید کمک کنید. یکی از اینها صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح بود؛ مال صدها هزار بازنشسته نظامی خواهش کردند بیا کمک کن و حکم مشاور دادند. ما رفتیم همین ایده‌ها که داشتیم را پیاده کردیم و ۱۷ تا ۱۸ پتروشیمی تعریف کردیم و خودم کارها را مدیریت می‌کردم. بعضی دوستان بازنشسته پتروشیمی را هم دعوت کردیم که کمک کنند. ما اینها را سامان دادیم و مدیریت کردیم. ولی این تهمت‌زدن است، بعد از اینکه فهمیدن مال ما نیست و من بازنشسته بودم، سهمی به ما داند تا عضو هیات مدیره و رییس هیات مدیره باشم. ما اینهمه وسایل ارتباط جمعی داریم، دارند تهمت می‌زنند. در صدر اسلام، امام حسین می‌گویند می‌خواهم نماز بخوانم، می‌گویند مگر امام حسین نماز هم می‌خواند! ببین چه اوضاعی داریم که روز عاشورا به امام حسین تهمت می‌زنند بعد می‌خواهید امروزه به شهید بهشتی و آیت‌الله هاشمی و آقای روحانی تهمت نزنند؟ قرآن می‌گوید فی قلوبهم مرض، البته جهنم و بهشت را برای این گذاشتند. شما هرچه می‌توانید مطالب صحیح را بیان کنید، من هم باید اطلاعات صحیح بدهم تا این مسئله حل شود.

وزیر صنعت و معدن با بیان اینکه "می‌گویند قراردادها را‌ بدهید می‌خواهیم‌ ایرادش را پیدا کنیم‌"، گفت: مگر در دنیا قراداد شرکتها را در روزنامه چاپ می‌کنند؟ این قرارداها اسناد محرمانه شرکت‌ها است؛ قرارداد را نباید رو کنی، قرارداد جز دارایی شرکت است. من خودم زمانی که پتروشیمی بودم دنبال این بودم فرمول خوراک پتروشیمی عربستان چگونه است؛ چقدر جلسه گذاشتیم ولی نمی‌دادند می‌گفتند محرمانه است. رسانه و خبرنگاران باید بپرسند چرا در سرمایه‌گذاری‌ها مشارکت نمی‌کنید؟ چرا محصول جدید نمی‌دهید؟ چرا صادرات نمی‌کنید؟ تا من جواب بدهم اما ریز قرارداد را هیچ جای دنیا نمی‌دهند. ما به خودروسازان گفتیم آقایانی که با ما شریک می‌شوید باید حتما ۳۰درصد را صادر کنید، گفتیم اگر امضا نکنید باید رابطه را قطع کنید و اینها در طول زمان اثر خواهد گذاشت.

وزیر صنعت: ترجیح می‌دهم کارم را سبک کنم/اختلافی نداریم ولی‌ نمی‌توانم ساکت بنشینم/با برجام بیش از یکصد سرمایه‌گذاری کلان شروع شده/جزئیات قرارداد با سیتروئن، پژو و رنو

وزیر صنعت در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درخصوص شایعه‌ها و ادعاهای مخالفان دولت مبنی بر اختلاف بین رهبری و رئیس‌جمهوری، به «آفتاب‌نیوز» گفت: آقای دکتر روحانی از سال ۴۲، اوایل نهضت انقلاب و قبل از پیروزی انقلاب‌ کسی بود که خود را شاگرد و مرید و تابع حضرت امام می‌دانست و قبل انقلاب تا جایی که می‌دانم‌ با مقام معظم رهبری به عنوان دو طلبه‌ی عالم ارتباط نزدیکی داشتند و بعد از انقلاب هم هر کجا ایشان مسئولیت داشتند با نظر مقام معظم رهبری بوده است. من زمانی که در وزارت دفاع بودم، در دوران جنگ خدمت آقای روحانی به سفر چین رفتیم. در مجلس ایشان قائم مقام آقای هاشمی بودند، پدافند را هم که مسئولیت داشتند باز با نظر مقام معظم رهبری بود. اینها شناخت‌های فردی من است. در یکی از سفرهای چین با دکتر روحانی رفتیم مرکز پدافند ملی چین، رییس آنجا یکی از سرلشکرها و تیمسارها بود که گفت شما اولین خارجی هستید که پا در این مرکز گذاشتید. اینقدر آنجا مهم و مخفی بود که برای خود من هم جالب بود. از آنجا کل مرزهای چین؛ هم زمینی و هم هوایی را کنترل می‌کردند. دلیل اینکار این بود که می‌دانستند دکتر روحانی، نماینده آقا است، معتمد ایشان است و به همین دلیل اجازه دادند از آن مرکز بازدید کنند. آقای روحای در شورای عالی امنیت ملی بیست و چند سال نماینده آقا بود. لذا برداشت من این است که ایشان در کارهای مهم بدون اذن آقا تصمیمی نگرفتند و مسئولیتی را نپذیرفتند. 

وی افزود: حالا گاهی می‌پرسند چرا آقای روحانی حرفی‌ در مورد انتخابات نمی‌زند. ایشان روزی در دولت گفتند با آقا صحبت داشتم و با ایشان مطرح کردم که مصلحت چیست؟ بیایم یا نیایم؟ که ایشان تاکید داشتند حتما باید باشید و کاندیدا شوید. یقین دارم آقا اگر ‌مثلا می‌گفت نیا، صلاح نیست، ایشان صریح می‌پذیرفت و بدون اذن آقا در مسایل کلان تصمیم نمی‌گیرد. به‌طور مثال ما در مذاکرات هسته‌ای دیدیم که کار پیشرفت کرده بود و آقا در یک سخنرانی روی مطلبی تاکید کردند و این مسئله با توافقات قبلی که آقای ظریف انجام داده‌ بود تفاوت داشت، آقای روحانی‌ در دولت خطاب به آقای ظریف گفت نظر آقا این است، باید متن رو  عوض کنید، ظریف گفت دو ماه روی این صحبت کردم، رئیس‌جمهور گفتند نه، نظر آقا این است و باید عوض شود. حتی اینکه توافق هسته‌ای چند ماه عقب افتاد یک دلیلش این است. حالا درست است که این هم به‌نفع ماست اما خیلی سخت است دوباره شروع کنی، حتی بعضی‌ها می‌گفتند غیر‌ممکن است؛ ما روی این مورد مذاکره کردیم حالا بگویم این تاریخ نه، این سال ولی ایشان خیلی صریح گفت اگه نشود مذاکره بی‌مذاکره، یعنی ایشان اینقدر در مسایل حکومتی تابع رهبری است‌. حالا ممکن است در مسایل کارشناسی نظر خودش را داشته باشد ولی اگر آقا نظری داشته باشد ایشان تابع است حالا کسی به ظن خودش حرفی برداشت می‌کند. به‌نظرم ‌برای ایشان هم هیچ‌کسی نمی‌تواند بهتر از اقای روحانی برای ریاست‌جمهوری ‌باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین