کد خبر: ۴۳۳۹۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱

به قدرت رسیدن ترامپ، هشداری برای رای‌دهندگان اروپایی است/ رئیس‌جمهور ستیزه جوی آمریکا کشور را به سمت جنگ می‌برد

کارشناس علوم سیاسی آمریکایی دستورات مهاجرتی رئیس‌جمهوری این کشور را ترس‌آور و نگران‌کننده خوانده و تاکید کرد که اقدام‌های وی با عمیق‌ترین احساسات و عواطف ما بازی می‌کند و متاسفانه باعث این می‌شود که بسیاری خود را به ترس‌ها و نگران ببازند.
آفتاب‌‌نیوز :
«زاخاری الکینز» تحلیل‌گر و استاد دانشگاه آمریکا در حوزه علوم سیاسی در بخش دوم گفت‌و‌گو با ایلنا رویکردهای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور را تنش‌زا دانست ولی در عین حال تاکید کرد که استیضاح وی دور از ذهن است.

این کارشناس آمریکایی در خصوص تاثیر سیاست‌های مهاجرتی ترامپ بر وجهه آمریکا در عرصه‌های داخلی و خارجی گفت: «فکر می‌کنم که از جهات بسیاری سیاست‌های مهاجرتی ترامپ با تصویری که ما در طول دو قرن گذشته از آمریکا با خود داشته‌ایم و روایاتی که از این ملت برای خود نقل می‌کردیم، متفاوت است؛ روایات و تصویری که آمریکا را یک جامعه باز و پذیرای مهاجران دانسته و آنچه که ترامپ در حال انجام آن است با این برداشت‌ها متضاد است. اقدام‌های وی با عمیق‌ترین احساسات و عواطف ما بازی می‌کند و متاسفانه باعث این می‌شود که بسیاری خود را به ترس‌ها و نگرانی‌ها ببازند. »

وی سپس با پرداختن به انتخابات پیش‌رو در فرانسه و آلمان و احتمال روی کار آمدن احزاب راست‌گرای افراطی در خصوص سرنوشت مهاجران و پناه‌جویان افزود: «به وضوح درک می‌کنم که این افراد با محدودیت‌های بسیاری روبه‌رو خواهند شد. اگر فرانسه و آلمان نیز در پی برگزیت مسیر مشابهی را طی کنند، به باور من حرکت و موج عبور پناه‌جویان متوقف خواهد شد. البته چندان نسبت به این موضوع یقین ندارم. فکر می‌کنم شاید ترامپ و حضور وی در قدرت، هشداری برای رای‌دهندگان در این کشور‌ها باشد که ممکن است به این نتیجه برسند که این شیوه و طریقی نیست که باید برای خود برگزینند.

الکینز با رد گمانه‌زنی‌ها در در خصوص استیضاح ترامپ اظهار داشت:‌ «حتی با وجود آن که طرفدار ترامپ نیستم، اما به نظرم وی باید اقدامی بسیار هنجارشکن، ساختارشکن و متضاد با واقعیت‌های موجود انجام دهد که استیضاح شود. چنین اقدامی تنها نباید مرز‌های اخلاقی و ساختار‌های موجود را زیر سوال ببرد بلکه فکر می‌کنم که وی باید اقدامی صریحا غیرقانونی انجام دهد و من تاکنون چنین دست اقدامی را از وی ندیده‌ام. البته اگر ترامپ دست به چنین اقدامی بزند، مطمئنا دیگر از حمایت هیچ‌کدام از طرف‌ها در کنگره برخوردار نخواهد بود و هیچ جناحی از وی حمایت نخواهد کرد. اگر رئیس‌جمهوری قدم اشتباهی بردارد، در موقعیت خطرناکی قرار خواهد گرفت و به باور من به طور حتم مجبور به پرداخت هزینه سنگینی خواهد شد. بنابراین باید بگویم که احتمال استیضاح اندک است.»

وی با اشاره به روابط خوب ترامپ و پوتین و احتمال برداشتن تحریم‌های مسکو با مشکل خواندن اظهارنظر در این حوزه گفت: «فکر می‌کنم که ترامپ نمی‌خواهد روسیه به حاشیه کشانده شود. البته بخشی از این سیاست مثبت است و معتقدم که وی درست می‌گوید. یکی از معدود مواضعی که وی تا کنون اتخاذ کرده و من با آن موافق هستم، همین حمایت از روسیه است...»

این تحلیل‌گر آمریکایی با مثبت ارزیابی کردن سیاست‌های ترامپ در خصوص روسیه اظهار داشت: «به طور عمومی فکر می‌کنم که درگیر کردن و به میدان کشاندن روسیه سیاست خوبی است و این کشور به آن پاسخ خواهد داد. به نظر من روسیه در عرصه بین‌المللی به شدت احساس ناامنی کرده و به واسطه این احساس ناامنی نیز به سیاست‌های ما پاسخ خواهد داد. به اعتقاد من بهترین وسیله برای نزدیک شدن به کسانی که به شدت احساس ناامنی می‌کنند، درگیر کردن و برقراری ارتباط با آنها است. آنها به طور حتم یک قدرت بین‌المللی بوده و این موضوعی است که ما باید در نظر داشته باشیم و به همین دلیل نیز من فکر نمی‌کنم که منزوی کردن آنها تاثیر مثبت چندانی داشته باشد و من موافق چنین سیاستی نیستم. البته در عین حال فکر می‌کنم که ما باید موضع سختی در قبال تجاوز به کشور‌هایی چون اوکراین داشته باشیم. بنابراین این موضوع یک تعادل بسیار ظریف است که باید برقرار شود. دونالد ترامپ شخصیتی بسیار پرشور و ستیزه‌جو دارد و کسی است که به نظر من به راحتی می‌تواند ما را به جنگ ببرد،‌ اما در این مورد به نظر می‌رسد که وی باز و گشاده عمل کرده است. نمی‌دانم که وی چه فکری می‌کند و چه انگیزه‌ای دارد. او ممکن است بخواهد با روسیه عادلانه‌تر روبه‌رو شود و از این منظر نیز حتی چندان به نظر نمی‌رسد که با انگیزه باشد. اما نمی‌دانم که واقعا چه چیزی در ذهنش می‌گذرد.»

الکینز در خصوص آینده روابط پکن و واشنگتن نیز گفت: «معتقدم رویکردهای ترامپ در این حوزه تعدیل خواهد شد. وی تا کنون در قبال سیاست‌های چین واحد تغییرات بسیاری اعمال کرده و سیاست‌های خود را تعدیل کرده است. بنابراین در رابطه با مکزیک و چین نیز که روابط چندلایه‌ای وجود دارد، وی باید محتاطانه‌تر رفتار کند. هنگامی که ترامپ بیشتر در معرض روابط قرار گیرد، از مناسبات موجود آگاه‌تر خواهد شد، بنابراین ما باید صبر کنیم و ببینیم.»

الکینز در پایان در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلیل عدم قرارگیری عربستان سعودی در فهرست مهاجرتی ترامپ گفت: «تاریخچه روابط خارجی آمریکا مملو از اتخاذ رویکرد متفاوت نسبت به عربستان سعودی است که این مسئله دلایل گوناگونی داشته است. البته مطمئن نیستم که این مسئله دقیقا چه دلیلی دارد. شاید دلیلش این باشد که آن‌ها به عنوان یک شریک تجاری و نظامی برای آمریکایی‌ها در منطقه منافع بسیاری خواهند داشت. البته این موضوع به نظر متزورانه می‌رسد. البته سیاست‌خارجی آمریکا همیشه تا حدی متناقض بوده است. به بیان دیگر برای نمونه ما هیچ‌گاه با چین و کوبا به یک شکل روبه‌رو نشده و به همین منوال نیز با کشور‌های خاورمیانه نیز به یک شکل برخورد نکرده‌ایم. متاسفانه باید گفت که تاریخچه سیاست‌های آمریکا مملو از تضاد‌ها و تناقض‌ها است.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
3
0
اصلا این فرد جنگ طلب هم نیست

یه فرد تجاریه .......اصلا علاقه ای هم به جنگ نداره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین