کد خبر: ۴۳۴۴۴۴
تاریخ انتشار : ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵

دلایل علمی برای اینکه شب تا دیروقت بیدار نمانید

معمولا وقتی طی یک روز کارهای زیادی در دست انجام داریم، ترجیح می‌دهیم شب را کمی بیش‌تر بیدار بمانیم و کارها را تمام کنیم. ولی سبک صحیح زندگی این‌طور توصیه می‌کند که خواب شب را به هیچ قیمتی از دست ندهید.
آفتاب‌‌نیوز :
عواقب کم‌خوابی روز بعد در بدن، روحیه و شیوه‌ی فکر کردن افراد تاثیرگذار است. در این ایمیل هفت دلیل اصلی را برای شما ذکر می‌کنیم که چرا افراد موفق شب‌ها زود می‌خوابند.
 
1. اختلال در یادگیری
 یک مغز و بدن خسته قادر نیست اطلاعات را به درستی دریافت و در حافظه ذخیره کند. کیفیت و کمیت خواب شبانه تاثیری مستقیم روی دریافت اطلاعات تازه توسط ذهن دارد. کم‌خوابی باعث افت تمرکز و توجه می‌شود و حافظه‌ی فعال را دچار اختلال می‌کند.
 
 
2. ناپایداری احساسی
 
خستگی و کم‌ خوابی به طور جدی باعث ناایداری احساسی در انسان می‌شود؛ به طوری که دایما حس و حال و روحیه‌ی او تغییر می‌کند. توجه داشته باشید که بی‌نظمی طولانی مدت در خواب شبانه موجب بروز مشکلات روانی مانند اختلال عصبی یا افسردگی می‌شود.
 
3. قضاوت و ارزیابی نادرست
 
اگر شب‌ها کم بخوابید، قادر به تصمیم‌گیری صحیح نخواهید بود. بر اساس تحقیقی که نتایج آن در سال ۲۰۰۷ در نشریه‌ی Sleep منتشر شد، "کم‌خوابی روی قضاوت‌های اخلاقی انسان تاثیر می‌گذارد. این افراد معمولا به زمان طولانی‌تری برای تحلیل موضوع، درک آن و ارایه‌ی راه حل احتیاج دارند.”
 
4. افزایش خطا و تصادف
 
محققان دانشگاه هاروارد در یک مطالعه دریافتند که ۲۷۴ هزار اشتباهی که در محل‌های کار صورت گرفته بود، ریشه در کم‌خوابی کارمندان داشت. دلیل این امر هم عدم تمرکز و ناتوانی در تحلیل صحیح موضوع است.
 
 
5. اختلال در سلامت جسم
 
بسیاری از مشکلات و بیماری‌های جسمی می‌توانند ریشه در کم‌خوابی یا بی‌خوابی داشته باشند. بیماری‌های قلبی، چاقی مفرط، فشار خون، سکته و دیابت با کم‌خوابی تا حد زیادی تشدید می‌شوند. بی‌خوابی عمر را کوتاه می‌کند و تولید آنتی‌بادی را در بدن کاهش می‌دهد؛ این یعنی سیستم دفاعی بدن افراد ضعیف می‌شود و زودتر بیمار می‌شوند.
 
6. افت کارایی و بازده
 
افرادی که دچار کم‌خوابی هستند با این‌که حضور فیزیکی دارند اما حواس‌شان ۱۰۰ درصد متوجه کار نیست، متمرکز نیستند و آن بازدهی و نتیجه‌ای که ازشان انتظار می‌رود را ندارند.
 
7. عدم توانایی در کنترل استرس
 
به طور کلی، بی‌خوابی باعث می‌شود که ذهن، ضعیف شود و در مواجهه با موقعیت‌های تنش‌زا و پراسترس نتواند عکس‌العمل معقولی ارایه بدهد. حتی فقط چند ساعت کم‌ خوابی هم می‌تواند باعث عدم توانایی افراد در مواجهه با شرایط منفی و ناخوشایند شود. پس به هیچ وجه خودتان را به دیر خوابیدن و کم‌خوابی عادت ندهید.
 منبع : پرشین استار

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین