کد خبر: ۴۳۴۴۹۷
تاریخ انتشار : ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳

واکنش آلمان به اظهارات تند اردوغان

دولت آلمان اظهارات اردوغان در تشبیه اقدامات برلین به نازی‌ها را غیر قابل قبول خواند و اعلام کرد در صورتیکه فشارهای ترکیه ادامه یابد، برلین واکنش نشان می دهد.
آفتاب‌‌نیوز : بخش انگلیسی وبگاه المنار به نقل از خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که دولت آلمان امروز اظهارات اخیر «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه درباره «تشبیه رفتار آلمان به نازی ها» را «غیرقابل قبول» خواند؛ اما تمایل این کشور برای خودداری از تشدید تنش ها را نیز مورد اشاره قرار داد.

به گزارش مهر، «اوریکه دمر» (Ulrike Demmer) سخنگوی صدر اعظم آلمان امروز در واکنش به اظهارات اردوغان، گفت: دولت به دقت تحولات را زیر تحت نظر دارد و همچنان تأکید دارد که مقایسه با نازی‌ ها به هر شکلِ ممکن غیرقابل قبول است.

در همین راستا «مارتین شافر» (Martin Schaefer) سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز اعلام کرد: اگر ما نیز با ادبیات مشابه با رئیس‌ جمهور ترکیه به وی پاسخ دهیم، چه کسی واقعاً از این جریان منتفع خواهد شد؟

سخنگوی وزارت خارجه آلمان ادامه داد: این کار بیش از همه به نفع رئیس‌ جمهور ترکیه است ... که تلاش می‌ کند با استفاده از تهدید، توهین و امثالهم، ترکیه‌ای‌ های این کشور و یا مقیمِ آلمان را به حمایت از همه‌ پرسی قانون اساسی در ۱۶ آوریل وادارد.

«مارتین شافر» در ادامه افزود: ما بی‌ دفاع، ابله یا ساده لوح نیستیم و اگر بیش از حد فشار بیاورند، دولت هم واکنش نشان می‌دهد؛ لذا به دولت ترکیه بستگی دارد که لحنش را اصلاح کند و از لطمه‌ ای ماندگار به روابط دوجانبه جلوگیری کند.

شایان ذکر است، تنش ها میان ترکیه و برخی از کشورهای اروپائی از آنجا آغاز شد که برخی مقامات بلندپایه آنکارا برای برگزاری پویش های مربوط به جلب حمایت اتباع ترکیه مقیم کشورهای اروپائی تصمیم به برگزاری سخنرانی هائی در برخی شهرها گرفتند؛ اقدامی که با مخالفت اروپائی ها مواجه شد.

به عنوان نمونه، روابط هلند با ترکیه زمانی رو به وخامت گرائید که آمستردام اجازه فرود هواپیمای حامل «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه به این کشور را نداد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز متعاقب تنش ها میان آنکارا و آمستردام؛ هفته گذشته دولت هلند را «باقی مانده های نازی ها و فاشیست ها» توصیف کرده بود.

رئیس جمهور ترکیه که در اجتماع هوادارن خود در استانبول سخنرانی می کرد؛ گفته بود: وزیر خارجه ما را از پروازش منع کنید؛ اشکالی ندارد، ولی از هم اکنون به بَعد ببینید پروازهای شما چگونه در ترکیه فرود خواهد آمد.

گفتنی است سخنرانی مقامات ترکیه ای در راستای تبلیغ به نفع همه پرسی قانون اساسی ترکیه که برای تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاستی است؛ انجام می گیرد.

صبح روز شنبه هفته پیش نیز شهردار شهر روتردام اعلام کرد که چاوش اوغلو اجازه ندارد تا در سفر به این شهر در تجمع اتباع ترکیه شرکت کند.

در همین راستا ۴ تجمع اتباع ترکیه در اتریش و یک مورد تجمع در سوئیس هم لغو شده اند. شهرهای مختلف اروپایی در حالی قصد جلوگیری از برگزاری این تجمعات را دارند که در هفته گذشته، ممانعت آلمان از برگزاری تجمعات مشابهی موجب بروز تنش هایی بزرگ میان آنکارا و برلین شده بود.

سه شنبه ۲۴ اسفندماه، «مارک روت» نخست وزیر هلند در واکنش به اظهارات تند رئیس جمهور و سایر مقامات ترکیه علیه این کشور اعلام کرد که اِعمال تحریم های دیپلماتیک آنکارا علیه آمستردام غیرقابل توجیه است.

نخست وزیر هلند در این باره اعلام کرده بود: هنوز هم متعجبم که چرا در ترکیه برخی افراد درباره تحریم ها سخن می گویند. این در حالیست که ما دلایل بیشتری برای عصبانیت از اقدامات اخیر ترکیه داریم. اردوغان سعی در ادامه این تنش ها دارد؛ اما ما خودمان را آنقدر کوچک نخواهیم کرد. این رویکرد، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اظهارات اردوغان درخصوص قتل عام ۸ هزار نفر در سربرنیتسای بوسنی و هرزگوین گفته بود: این یک تحریف کثیف از تاریخ است.

این در حالیست که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه ساعاتی پیش از این واکنش، در اظهاراتی گفته بود که ما هلند را از کشتار آنها در سربرنیتسای بوسنی و هرزگوین می شناسیم.

وی با حمله به هلند گفته بود: ما می دانیم که آن ها چگونه ۸ هزار بوسنیایی مظلوم را به قتل عام کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین