کد خبر: ۴۳۴۶۹۰
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵

چرا و چگونه به کودکان عیدی بدهیم؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره اصول و شیوه عیدی دادن به کودکان گفت: عیدی دادن نشانه ابراز مهر و محبت به یکدیگر است و باید عیدی کودکان را متناسب با سن و جنسیت آنان در نظر گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
شمس‌الدین کهانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با آنا در مورد اصول روانشناسی عیدی دادن به کودکان در ایام نوروز اظهار کرد: باتوجه به اینکه نوروز یکی از اعیاد باستانی ایرانی بوده و به دلیل عملکرد مثبت و تقویت روابط عاطفی خانواده‌ها و اقوام در طول تاریخ همچنان ماندگار باقی مانده است، در این ایام افراد در صدد جبران سهل انگاری‌ها و کم لطفی‌های خود در روند زندگی و ارتباط با دیگران هستند برهمین اساس عیدی دادن و دید و بازدید عیدی یکی از روش‌های تقویت روابط عاطفی در این مدت است.

وی افزود: در طول این مدت روابط عاطفی اقوام و خانواده‌ها گسترش می‌یابد و با عیدی دادن و هدیه دادن می‌توان این نوع ارتباطات را تقویت کرد برهمین اساس توصیه می‌شود به کودکان عیدی دهیم البته نوع و میزان عیدی و هدیه باید متناسب با سن و جنس کودک در نظر گرفته شود.

این روانشناس یادآور شد: عیدی دادن یکی از عوامل تقویت کننده روابط بین فردی است که البته نوعی شادی و مسرت را به همراه دارد. متاسفانه در سال‌های اخیر روند عیدی دادن نیز دچار معضل چشم و هم چشمی شده و به عنوان مثال به کودک شش ماهه و یک ساله که هنوز مفهوم و کاربرد پول را نمی‌داند مبالغی عیدی می‌دهند.

کهانی ادامه داد: نوع و میزان عیدی باید متناسب با رشد شناختی،‌ رشد روانی و رشد عاطفی کودک در نظر گرفته شود بر همین اساس می‌توان به کودکان کتاب، اسباب بازی و بازی‌های فکری هدیه کرد تا با استفاده از این هدایا بر مهارت‌های دیداری و حرکتی افزوده شود.

وی یادآور شد: هدیه‌ها و عیدی‌های کودکانه نباید با هزینه گزاف و از مارک‌ها و برندهای خاص انتخاب شود زیرا همه افراد توانایی تهیه چنین هدایایی را ندارند و این کار ممکن است کدروت و دلخوری در خانواده‌ها ایجاد کند و یا برخی از خانواده‌ها به خاطر چشم و هم چشمی خود را در این رقابت پر هزینه گرفتار کنند که در نهایت باعث قطع روابط خانواده‌ها می‌شود.

کهانی با تاکید بر اینکه در صورت پرداخت پول به عنوان عیدی باید به هر یک از کودکان متناسب سن آنها عیدی داد، افزود: خانواده‌ها توجه داشته باشند که عیدی کودکان را به بهانه‌های مختلف از جمله نگهداری از آنان پس نگیرند زیرا کودکان به این هدایا دلخوش هستند و برای آنان شیرینی خاصی دارد.

وی تصریح کرد: به کودکان تشکر و قدرانی کردن از بزرگترها را در این ایام آموزش دهیم تا قدردان فرد عیدی‌دهنده باشند و به آنها یاد بدهیم که عیدی دادن جزو وظایف بزرگترها نیست بلکه آنان از روی مهر و محب چنین هدایایی را برای کودکان در نظر گرفته‌اند و نباید به ارزش مادی هدیه توجه کنند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین