کد خبر: ۴۳۴۸۳۳
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲

برای چاق نشدن در روزهای نوروز چه کنید؟

رییس انجمن تغذیه ایران به مردم توصیه کرد: آجیل‌ها با وجود اینکه جزو خوراکی‌های سالم محسوب می‌شوند اما کالری بالایی دارند و باید به مقدار متعادل مصرف شوند.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر میر جلال الدین رزاز در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: آجیل ها به دلیل محتوای بالای مواد مغذی نظیر کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن، و مقادیر بالای پروتئین و هم چنین ویتامین E  جز مواد خوراکی سالم محسوب می‌شوند.با این وجودآجیل و مغزها به دلیل میزان بالای چربی،کالری بالایی دارند بنابراین برای افرادی که در معرض اضافه وزن و چاقی قرار دارند باید به مقدار متعادل مصرف کنند.

وی ادامه داد: افراد مبتلا به بیماری پرفشاری خون، بیماری‎های قلبی و عروقی و هم چنین بیماران کلیوی به جای انواع بوداده و پرنمک آجیل‌ها از انواع خام آن می‌توانند استفاده کنند.

رییس انجمن تغذیه همچنین ادامه داد:شیرینی‌جات جزو مواد غذایی با کالری بالا محسوب می‌شوند. هر 100 گرم شیرینی به طور متوسط 500 کالری انرژی دارد.مواد قندی و نشاسته‌ای به آسانی تبدیل به چربی شده و در بدن ذخیره می‌شوند و ایجاد چاقی می‌کنند. به همین خطر جز مواد چاق کننده به شمار می‌روند.

رزاز با تاکید براینکه بیماران دیابتی، باید به دلیل  قندهای ساده و شکر موجود در شیرینی‌جات، مصرف این مواد غذایی را محدود کنند، افزود: در تهیه شیرینی‌ها معمولا از مقادیر بالای خامه و روغن، به ویژه روغن‌های جامد استفاده می‌شود. روغن‌های جامد مصرفی در تهیه این خوراکی‌ها حاوی اسیدهای چرب اشباع وترانس بالاتری است و منجر به افزایش  تری گلیسرید یا همان چربی خون می‌شود.

رییس انجمن تغذیه ایران همچنین اضافه کرد: افرادی که چربی خون بالایی دارند ، مصرف شیرینی‌ها را محدود کنند. به همین خاطر استفاده از شیرینی‎های خشک و کوچک توصیه می‌شود. هر 100 گرم آجیل و مغز 600 کالری و 100 گرم از انواع شیرینی‌ها 500 کالری انرژی دارند.  از طرف دیگر فردی با یک ساعت پیاده روی فقط به میزان 300 کالری انرژی مصرف می‌کند.

با توجه به کالری بالای تنقلات و شیرینی‌ها در این ایام ، رعایت اصول صحیح تغذیه مثل استفاده از غذاهای آبپز، کبابی به جای سرخ شده ، مصرف سالاد و سبزیجات قبل از غذای اصلی ، مصرف کافی مایعات در طول روز توصیه می‌شود. همچنین  برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در ایام نوروز، محدودیت مصرف تنقلات و شیرینی‌ها به همراه تحرک و ورزش توصیه می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین