کد خبر: ۴۳۵۱۶۷
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷

ماجرای تعطیلی نوروزی برخی موزه‎های پایتخت

اداره میراث فرهنگی استان تهران به دنبال برخی محدودیت‌ها در بازدید از موزه‌های پایتخت به استاندار تهران نامه نوشت و گزارشی از این روند ارسال کرد.
آفتاب‌‌نیوز : کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران طی چند روز گذشته، از تعطیلی موزه «زمان» تا روز سوم فروردین و محدودیت در بازدید از موزه سینما تا ساعت ۱۵ خبر داده بود. همچنین در فضاهای مجازی و سایت‌های اطلاع رسانی اعلام شده بود که موزه «نگارستان» تا روز اول فروردین ماه تعطیل است و موزه «مقدم» نیز از روز ششم فروردین ماه باز می شود.

همچنین مسئولان موزه ملک نیز در فضاهای مجازی به مخاطبان خود خبر دادند که بازدید از این موزه تحت‌الشعاع بسته و یا باز بودن سردر باغ ملی قرار گرفته است. روابط عمومی بانک مرکزی نیز در سایت اطلاع رسانی خود اعلام کرده که خزانه جواهرات ملی روز شنبه ۲۸ اسفند ماه سال جاری تعطیل است. بر این اساس، بازدید از خزانه جواهرات ملی از روز شنبه ۵ فروردین مطابق معمول از ساعت ۱۴ تا ۱۶:۳۰ امکان‌پذیر خواهد بود.

ایجاد چنین محدودیت‌هایی در بازدید از اماکن تاریخی و موزه‌ها موجب شده است تا برخی از گردشگران بدون مراجعه به سایت‌های اطلاع رسانی این موزه‌ها و عدم دسترسی آنها به فضاهای مجازی مرتبط با این موزه‌ها، از تعطیلی مراکز دیدنی تهران آگاه نشده و پشت درهای بسته این اماکن گردشگری بمانند.

در این میان کاخ صاحبقرانیه در کاخ موزه نیاوران نیز تعطیل است این خبر را رحمت‌الله رئوف مدیر کاخ نیاوران در نشست خبری قبل از عید در میان خبرنگاران اعلام کرد و گفت: هنوز این کاخ در مرحله انجام مطالعات برای مرمت است بنابراین تا اطلاع ثانوی امکان بازدید از آن وجود ندارد.

این روزها شهرداری تهران نیز در برنامه‌ای تحت عنوان تورهای تهران گردی، برنامه ریزی‌هایی برای حضور گردشگران تهرانی در برخی از اماکن گردشگری کرده است که یکی از این برنامه‌ها بازدید از موزه جواهرات، موزه ارتباطات، ساختمان شهربانی سابق، موزه ملک سردرباغ ملی و... است. برنامه‌ای که وقتی با شماره تلفن مندرج در پکیج‌های نوروزی شهرداری تماس گرفته می‌شود، اپراتور خبر می‌دهد که  این تور پیاده روی، تنها در روزهای اداری اجرا می‌شود.

در این باره، روابط عمومی میراث فرهنگی استان تهران به نقل از  رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران آورده است که موزه‌ها نهادهای عمومی و متعلق به همه جامعه هستند و نباید سلیقه ای و بر اساس ساعت اداری آن‌ها را اداره کرد.

خسروآبادی با انتقاد از عملکرد چند موزه پایتخت گفته است: نهادهای دولتی به هنگام درخواست تاسیس موزه بر این موضوع اشراف دارند که فضایی که تبدیل به موزه شود دیگر یک نهاد عمومی است و باید برای رفاه مردم در دسترس عموم قرار گیرد. گزارش کاملی از این اقدام به استاندار تهران به عنوان رئیس ستاد خدمات سفرهای استان ارسال شد که مطمئن هستیم استاندار، با مدیران متولی موزه های تعطیل برای این نارضایتی عمومی  برخورد خواهد کرد.

وی در ادامه از اقدام ارتش جمهوری اسلامی ایران در دسترس عموم قرار دادن موزه جنگ (خانه تیمورتاش) برای بازدید هموطنان در ایام نوروز قدردانی کرد و افزود: با اینکه ورود به اماکن نظامی دارای محدودیت است اما دوستان ما در نیروی زمینی این شرایط رابرای اولین بار فراهم کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران از همشهریان و میهمانان نوروزی پایتخت خواست انتقادات و پیشنهادات خود را از نحوه عملکرد مراکز اقامتی و گردشگری به شماره ۰۹۶۲۹ اعلام کنند.

پیرو تعطیلی برخی از موزه‌های پایتخت از جمله موزه مقدم تا روز ۶ فروردین ماه و باغ نگارستان تا روز اول فروردین ماه که تحت مدیریت دانشگاه تهران هستند، مصطفی ده پهلوان مدیر امور موزه های دانشگاه تهران به خبرنگار مهر توضیح داد: تعطیلی باغ نگارستان  و موزه مقدم از مدتها پیش در سایت اطلاع رسانی هر دو موزه اعلام شده است.

وی گفت: باغ نگارستان به دلیل آماده‌سازی فضا در ایام نوروز تا روز اول فروردین ماه تعطیل بود و اکنون بازدیدکنندگان مشکلی برای ورود به باغ ندارند. اما موزه مقدم از روز ۶ فروردین ماه باز خواهد شد دلیل آن نیز محدودیت در تعداد نیروهای موزه است ما اکنون در موزه مقدم غیر از عوامل حراست ۹ نفر نیرو داریم که در ایام عید با تعداد زیاد بازدیدکنندگان مواجه می‌شوند. در سال‌های گذشته تعداد زیاد بازدیدکنندگان موجب شده بود آسیب‌هایی به موزه از جمله کاشی‌های لعابی زده شود و گردشگران رعایت مسائل حفاظتی موزه را نمی‌کردند به همین دلیل تصمیم گرفته شد که محدودیت هایی برای بازدید بگذاریم. بنابراین اگر در ایام نوروز تعداد بازدیدکنندگان از موزه مقدم بیش از ۳۰۰ نفر شد، حدود یک ساعت در موزه بسته خواهد شد تا این تعداد از افراد بیرون بروند و گروه دیگری وارد شوند. ما این محدودیت را تنها به دلیل جلوگیری از آسیب حجم زیاد گردشگران به موزه ایجاد می کنیم. بنابراین موزه مقدم تا روز ۱۱ فروردین ماه به روی مردم باز خواهد بود.

ده پهلوان درباره اینکه هر چند وقت یک بار باغ نگارستان به دلایل مختلف از جمله روز درختکاری، بازدید شخصیت‌ها و... بسته می‌شود گفت: در برخی از روزها بازدیدهای خاصی از سوی مسئولان دانشگاه و یا شخصیت ها انجام می شود که موجب شده جمعیت زیادی حتی بیش از ۳۰۰ نفر به داخل باغ برود در این مواقع نیز به دستور رئیس دانشگاه تهران و برای جلوگیری از تداخل حضور گردشگران و افراد حاضر در مراسم، باغ نگارستان تعطیل خواهد شد. اما در ایام عید به دلیل فضای زیاد باغ مشکلی برای حضور گردشگران وجود ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین