کد خبر: ۴۳۵۱۹۰
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴

تاکنون چند نفر از ایرانی‌ها و خارجی‌ها کاشان را دیده‌اند؟

شهرستان کاشان با دارا بودن آثار متعدد تاریخی و همچنین جاذبه های طبیعی، همواره یکی از مقصدهای اصلی گردشگران داخلی و خارجی بوده است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، صنعت درآمدزا گردشگری که به عنوان صنعتی با توسعه پایدار در دنیا حائز اهمیت است و نقش آمار و اطلاعات از ورود و خروج گردشگران در این صنعت نقش بی بدیلی در برنامه ریزی و خط مشی مدیران در توسعه بیشتر گردشگری دارد.

بدون شک شهرستان کاشان با ویژگی های متمایز و منحصربه فرد از لحاظ داشتن پتانسیل های گردشگری مانند تپه های هفت هزار ساله سیلک، مجموعه خانه‌های سنتی، باغ فین، بافت تاریخی، طبیعت روستایی و کوهستانی با دشت های گل و کارگاه های گلاب گیری و نزدیکی به کویرهای مرکزی ایران مانند متین آباد و مرنجاب و دسترسی آسان به روستاهای گردش پذیر مانند ابیانه همواره محل رفت و آمد گردشگران بسیاری اعم از داخلی و خارجی بوده است.

بنابر گفته معاون استاندار و فرماندار شهرستان کاشان بر اساس اسناد بالادستی استان اصفهان توجه به مباحث گردشگری، صنایع دستی و هنر یکی از دو مقوله مهم توسعه و پیشرفت استان پیش بینی شده است که بر اساس این آینده نگری باید اذعان کرد کاشان نیز به عنوان شهری که ویژگی های یک شهر گردشگرپذیر را در خود دارد نیازمند توجه به ساماندهی و برنامه ریزی جامع برای تحقق اهداف تعیین شده است که این امر مستلزم داشتن یک آمار و اطلاعات دقیق در زمینه گردشگری است.

کمیسیون آمار سازمان ملل در نوزدهمین نشست خود در سال 1976، راهکارهای مقدماتی درباره آمارهای گردشگری بین المللی را به تصویب رساند. این راهکارها در سال 1978 چاپ و در سطح گسترده ای توزیع شد. هنگام تصویب این راهکارها، کمیسیون بر مقدماتی بودن آن تاکید کرد و خواستار ادامه کار در این زمینه از سوی کشورها و از جمله سازمان جهانی گردشگری شد.

اولین آمارگیری ملی در حوزه گردشگری در سال 1387 در سطح کشور به اجرا در آمد. تا قبل از این آمارگیری اطلاعات منسجم و قابل اعتمادی درحوزه گردشگری وجود نداشت. آمارهای که بتواند تعداد ورودی یک شهر، تعداد مسافران اقامتگاه ها، مکان های استیجاری، بازدیدکنندگان از آثار تاریخی، تعداد رفت وآمد وسایل نقلیه، اطلاعات واقعی را در دسترس همگان به ویژه مسوولان، برنامه ریزان و فعالان در حوزه گردشگری قرار بدهد.
 
در شهرستان کاشان به ویژه در دولت یازدهم آمارهای موجود درزمینه گردشگری از مواردی است که می تواند نشان دهنده جایگاه این شهر و میزان درصد کاهش و افزایش ورود و خروج گردشگران و استفاده از امکانات گردشگری است.

هرچند که از آغاز نیمه دوم سالجاری هیچ گونه آماری مبنی بر میزان ورود و خروج گردشگران داخلی و خارجی و مدت اقامت آن ها ارائه نشده است و پیگیری های خبرنگار ایسنا نیز هیچ نتیجه ای نداشت و مسوول کمیته استخراج و پردازش آمار و اطلاعات شهرستان کاشان از ارائه آمارهای موجود خودداری کرده و زمان رسانه ای کردن آن را در پایان سالجاری عنوان کرده اند که شاید بتوان دلیل این امر را کاهش چشمگیر گردشگر داخلی نسبت به سال های قبل دانست.

گردشگری داخلی به افرادی از یک کشور اطلاق می شود که فقط در داخل آن کشور مسافرت کنند که برای تعیین آمار این افراد در کاشان کسانی که در آثار تاریخی شاخص کاشان بلیت خریداری کرده و از مکان تاریخی بازدید به عمل آوردند جزو آمار محسوب می شوند. در این بین افرادی که به عنوان گردشگر وارد شهر شوند و به هر دلیلی از این مجموعه ها بازدید نکنند در آمار کمیته استخراج و پردازش محسوب نمی شوند.

بنابر اطلاعات کمیته استخراج آمار و اطلاع رسانی شهرستان کاشان در شش ماه نخست سالجاری تعداد گردشگران ورودی به کاشان یک میلیون و ۸۱ هزار ۶۹۶ نفر بوده است که در مدت مشابه در سال 94 یک میلیون و  380 هزار 397 نفر گردشگر به ثبت رسیده است.

با احتساب این آمار باید گفت آمار گردشگر داخلی شهرستان کاشان در شش ماهه تخست امسال نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش داشته است در حالی که در سال 94 نسبت به سال93 آمار بازدیدکنندگان 30 درصد رشد داشته است.

گردشگر خارجی به افرادی از یک کشور می گویند که به یک کشور دیگر سفر می کنند و جذب این افراد تاثیر فراوانی در اشتغالزایی، توسعه و درآمد ارزی کشور میزبان دارد.

بنابر گفته مسعود سلطانی فر، رییس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در سال 94 حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر گردشگر خارجی به کشور ما سفر کرده‌اند که با توجه به سیاست‌های دولت تدبیر و امید تلاش می کنند تا سال 2025 این تعداد گردشگر را به ۲۰ میلیون نفر برسانند.

شهرستان کاشان به دلیل موقعیت جغرافیایی در مرکز ایران و برخورداری از جاذبه های گردشگری همواره یکی از مقاصد گردشگران خارجی بوده است. بنابر آخرین آمارهای داده شده در مدت شش ماه نخست سال 95  تعداد ۶۷ هزار و ۴۹ نفرگردشگر خارجی از 85 کشور مختلف جهان وارد کاشان شده اند که در مقایسه با  آمار سال 94، که 38 هزار و 17 گردشگر از 76 کشور جهان از این شهرستان دیدن کرده‌اند رشد 75 درصدی را نشان می دهد.

از نکات جالب آمار شش ماه نخست امسال درباره ملیت گردشگران خارجی، فرانسه با داشتن 4978 نفر، آلمان با 2148 نفر و ایتالیا با 1704 نفر جزو سه کشور نخست هستند که شهروندان آن ها از آثار تاریخی کاشان بازدید کرده اند. این در حالی است که در  10 کشور نخست این فهرست نام هیچ کدام از کشورهای همسایه ایران به ویژه ترکیه، عراق، امارات، ارمنستان دیده نمی شود.

کاهش حدود 22 درصدی آمار گردشگران به کاشان و ادامه این روند می تواند آژیر خطر گردشگری کاشان برای مسئولان شهر و استان اصفهان را به صدا در بیاورد تا آنها نسبت به اصلاح برنامه ریزی های خود با نگاه کارشناسی تر به دنبال حل مشکلات موجود بر سر راه این صنعت توسعه ای گام بردارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین