کد خبر: ۴۳۵۲۸۶
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷

اختراع پوست مصنوعی با قابلیت‌های اعجاب‌انگیز

محقق دانشگاه گلاسگو موفق به ساخت یک پوست مصنوعی شد که می‌تواند به پروتز حس لامسه بدهد و با استفاده از نور شارژ شود.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا به نقل از نیواطلس، راویندر داهیا از محققان دانشگاه گلاسگو است که در زمینه نانوالکتریسیته فعالیت می‌کند.

وی به همراه تیمش موفق شده‌اند گامی بزرگ در زمینه تولید پوست مصنوعی با استفاده از نانوسلول‌های خورشیدی بردارند و نمونه‌ای از پوست مصنوعی را طراحی کنند که با یک شبکه عصبی مناسب علاوه بر اینکه به صورت خودکار شارژ می‌شود حس لامسه را نیز به پروتزها منتقل می‌کند.

این پوست که از نظر الکتریکی رساناست ضخامت فوق العاده کم و جنس بسیار مقاومی دارد که به خاطر استفاده از گرافن در ساختار آن است.

نکته جالب توجه این است که گرافن یکی از مواد گرانقیمت محسوب می‌شود اما دکتر داهیا در سال 2015 موفق به ساخت نمونه‌ای از آن شد که قیمتش 100 برابر نمونه‌های مشابه ارزانتر بود و حال با استفاده از همان نمونه وی به همراه تیمش موفق به ساخت این پوست مصنوعی ترکیبی شده‌اند.

سالهاست محققان تلاش می‌کنند با استفاده از حسگرهای فشاری و قرار دادن آنها در مواد مختلف موفق به طراحی پوست مصنوعی با حساسیت نزدیک به پوست انسان شوند. این پوست باید بتواند دما، جنس مواد و میزان رطوبت آنها را تشخیص دهد و به همین دلیل نیاز به حسگرهای متنوعی دارد که باید شارژ شوند.

داهیا و تیمش با استفاده از یک لایه گرافن که یک لایه محافظ پلیمری نامرئی روی آن قرار گرفته موفق شدند که میزان حساسیت این پوست را نسبت به فشار به 0.11 کیلوپاسکال برسانند.

ویژگی گرافن این است که شفاف است و 98 درصد پرتوهای فرودی را از خود عبور می‌دهد و محققان با استفاده از این قابلیت نانوسلول‌های خورشیدی را در زیر آن تعبیه کردند تا تولید انرژی مورد نیاز برای شارژ حسگرها که حدود 20 نانو وات است، با استفاده از نور انجام شود.

داهیا در مصاحبه خود گفت: ما در حال تلاش برای ذخیره انرژی در این پوست ترکیبی هستیم تا بتوانیم مدت زمان کارکرد آن را افزایش داده و تقریبا دائمی کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین