کد خبر: ۴۳۵۴۵۴
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴

دلایل سم زدایی از کبد چیست؟

در زندگی روزانه، عوامل بسیاری وجود دارند که ممکن است سلامتی کبد ما را به نحوی تحت تأثیر قرار دهند.
آفتاب‌‌نیوز :

در زندگی روزانه، عوامل بسیاری وجود دارند که ممکن است سلامتی کبد ما را به نحوی تحت تأثیر قرار دهند.

دلایل سم زدایی از کبد چیست؟

از میان آن ها می توان به نوع تغذیه و آلودگی هوا اشاره کرد. بنابراین به نفع خود شماست که این عضو گرانبها را مرتباً پاکسازی کنید.

در عصر حاضر، عادت های زندگی روزانه و نوع داروهای مصرفی به شکلی است که نیاز به پاکسازی کبد بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود. این پاکسازی شرط لازم برای فعالیت بهتر کبد به شمار می رود.

عده ای از مردم بر این امر کاملاً واقفند و به خوبی می دانند که باید کبد خود را هر چند وقت یکبار سم زدایی کنند، اما متأسفانه هنوز هم افرادی وجود دارند که اهمیت این موضوع را درک نکرده اند. برای درک اهمیت فرآیند پاکسازی، نخست باید این نکته کاملاً جا بیفتد که کبد، یکی از ارگان های مهم و کلیدی بدنتان محسوب می شود.

اهمیت کبد

دلایل سم زدایی از کبد : در اهمیت کبد، همین بس که سموم انباشته شده در بدن را تصفیه می کند، پروتئین های مصرف شده را با هم تلفیق می کند و به این ترتیب پروتئین ها برای شرکت در فرآیندهای حیاتی بدن، مثل متابولیسم، آماده می شوند.

درست است که کبد این توانایی را دارد تا به صورت خودکار خود را پاکسازی کند، اما اغلب اوقات نوع زندگی دنیای مدرن امروز، چنین قابلیتی را از آن می گیرد و کبد را روز به روز خسته تر می کند. مجموعه این عوامل، سلامتی بشر امروز را تحت تأثیر قرار می دهد.

بنابراین تحریک کبد و نیز فراهم سازی مواد مورد نیاز این عضو مهم، از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که در نهایت به همین طریق می توان سلامتی و عملکرد صحیح کبد را تضمین کرد. در ادامه ی مطلب علت های هفت گانه ای را ذکر می کنیم که لزوم پاکسازی مرتب کبد را اثبات می کنند.

مصرف چربی های بد و مواد غذایی فرآوری شده

دلایل سم زدایی از کبد : متأسفانه ماهیت اغلب مواد غذایی که ما روزانه مصرف می کنیم، به کلی تغییر شکل یافته و از این مواد، موادی اشباع شده از چربی ها ساخته است. در این شرایط، کبد فعالانه وارد میدان می شود و برای سوخت و ساز چربی ها سنگ تمام می گذارد.

ولی در این میان اگر به هر طریقی از کبد بیش از اندازه کار کشیده شود، این عضو قوی بالاخره کم می آورد و دیگر نمی تواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد. وقتی کبد به این مرحله می رسد، بدن با مشکلات متعددی روبه رو می شود: مثل سندروم کبد چرب، اضافه وزن، چاقی مفرط و نیز چربی خون بالا.

در میان مواد غذایی که برای کبد مضر هستند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* مواد غذایی کنسرو شده
* گوشت خوک (البته خوشبختانه ما این مشکل را نداریم.)
* گوشت قرمز
* مواد غذایی سرخ شده
مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده

مصرف بیش از اندازه و افراط گونه کربوهیدرات های تصفیه شده، به شکل قابل توجهی منجر به افزایش میزان قند خون می شود و این همان پدیده ای است که کبد را وادار می کند تا برای حذف این مواد اضافی و نیز تثبیت قند خون، با تمام قوا وارد میدان شود.

از میان این قسم از کربوهیدرات ها، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
* سودا
* پاستاها
* برنج سفید
* بیسکویت ها
* شیرینیجات

اگر به هر طریقی از کبد بیش از اندازه کار کشیده شود، این عضو قوی بالاخره کم می آورد و دیگر نمی تواند وظایف خود را به خوبی انجام دهد. وقتی کبد به این مرحله می رسد، بدن با مشکلات متعددی روبه رو می شود: مثل سندروم کبد چرب، اضافه وزن، چاقی مفرط و نیز چربی خون بالاآلودگی هوا

حتی اگر شما عادات غذایی خود را اصلاح کنید، باز هم ممکن است آلودگی هوا (که تقریباً در همه جا دیده می شود) مشکلاتی برای کبدتان ایجاد کند.

متأسفانه مواد سمی در هوا، مواد شوینده شیمیایی و نیز در مجاورت کارخانه های صنعتی و تقریباً در همه جا هستند و راه فراری هم از آن ها وجود ندارد.

اضافه وزن

دلایل سم زدایی از کبد : افرادی که در صدد کاهش وزن خود هستند، نباید از کبد خود غافل شوند. هنگامی که مانعی بر سر راه عملکرد این ارگان مهم بدن قرار می گیرد، تقریباً تمام متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن کند و به نوعی مختل می شود. در حقیقت، اضافه وزن با میزان قند خون رابطه مستقیم دارد.

این میزان بالای مواد قندی در خون، به جای آنکه تبدیل به انرژی شود، به شکل چربی در می آید و در قسمت های مختلف بدن انباشته می شود.

سوء تغذیه

دلایل سم زدایی از کبد : اگر رژیم غذایی شما غنی از سبزیجات، میوه جات و حبوبات نیست شک نکنید که دیر یا زود دچار سوء تغذیه خواهید شد. کمبود ویتامین، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی مفید برای بدن، بر عملکرد کبد و دیگر ارگان های بدن تأثیرات سوء می گذارد.

فراهم سازی مواد زیر برای کبد شما بسیار حیاتی و ضروری است:
* ویتامین A
* ویتامین B
* ویتامین E
* اسیدفولیک
* کلسیم
* آب

زیاده روی در مصرف داروهای شیمیایی و الکل

دلایل سم زدایی از کبد : زیاده روی در مصرف این گونه مواد، کبد را سمی می کند و در نتیجه اختلالات شدیدی در عملکرد آن رخ می دهد. در واقع آسیب هایی که مصرف الکل و مصرف خودسرانه داروها بر کبد وارد می کند، آن قدر شدید است که در نهایت یا منجر به سیروز کبدی و یا سندروم حاد کبد چرب می شود.

سنگ های صفرا

دلایل سم زدایی از کبد : سنگ های صفرا، رسوب های جامدی هستند که درون کیسه صفرا و همچنین درون کبد شکل می گیرند.

این سنگ ها اندازه های متفاوتی دارند: گاهی به اندازه یک ریزه شن هستند و گاهی شبیه به یک توپ گلف. اگر مراقب میزان کلسترول و یا «بیلی روبین» خون خود نباشید، بدون شک باید منتظر شکل گیری این سنگ ها در بدن خود باشید.

این سنگ ها باید به سرعت مداوا شوند، چرا که ممکن است بعضی از رگ های خونی را مسدود سازند، دردهای شدیدی به همراه داشته باشند و در نهایت عملکرد صحیح کبد را مختل سازند.

علاوه بر این، پاکسازی بدن از سموم انباشته شده و نیز پاکسازی کبد، امکان شکل گیری این قسم از سنگ ها را کاهش می دهد.

در میان داروهای تجویزی پزشکان در خصوص این مورد، می توان به دمنوش ها و اسموتی ها و درمان های ویژه دیگر اشاره کرد. درمان هایی که هدفشان سم زدایی کبد به بهترین شکل ممکن است.

بنابراین از این پس بیشتر مراقب تغذیه خود باشید و سعی کنید که میوه جات، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل و نیز مواد غذایی سالم را جایگزین آن دسته از مواد غذایی کنید که ممکن است به هر شکلی بدن شما را آلوده سازند.


منبع: سایت سلامتی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین