کد خبر: ۴۳۵۴۷۷
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲

بازداشت صدها معترض در تظاهرات ضد دولتی در سراسر روسیه

در پی تظاهرات هزاران معترض مخالف دولت در چندین شهر روسیه از جمله مسکو پایتخت، پلیس این کشور صدها تن که در بین آنها آلکسی ناوالنی، رهبر سرشناس مخالفان نیز به چشم می‌خورد را بازداشت کرد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تظاهرات علیه دولت روسیه در روز یکشنبه بزرگترین تظاهرات در نوع خود از زمان اعتراضات سال‌های 2011 و 2012 در این کشور بوده و در حالی برگزار می شود که یک سال دیگر قرار است در روسیه انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. انتظار می رود ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در این انتخابات برای بار چهارم اعلام کاندیداتوری کند.

به گفته شاهدان عینی آلکسی ناوالنی، رهبر اصلی مخالفان روسیه در تظاهراتی که در اعتراض به "فساد" در مسکو، پایتخت این کشور سازماندهی شده بود، بازداشت شده است.

بر اساس گزارش‌ها، تظاهرکنندگان سعی داشتند مانع از بازداشت او شوند.

آلکسی ناوالنی به دلیل مبارزه‌ علیه فساد تبدیل به چهره شناخته شده‌ای به ویژه در میان مقامات ارشد نزدیک به کرملین شده است.

ناوالنی در ماه فوریه سال جاری در یک پرونده اختلاس گناهکار شناخته شد و به همین دلیل نمی‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نامزد شود. این رهبر مخالف در روسیه از تظاهرکنندگان خواسته که به اعتراض‌های خود ادامه دهند.

او در حساب توئیترخود نوشته است: دوستان من حالم خوب است. هیچ لازم نیست که برای بیرون آوردن من مبارزه کنید. به راهپیمایی در خیابان تورسکایا ( خیابان اصلی مسکو) ادامه دهید. مبارزه امروز ما علیه فساد است.

ناوالنی در سال‌های گذشته یکی از منتقدان اصلی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بوده و تظاهرات گسترده‌ای علیه او در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ میلادی به راه انداخت. این رهبر مخالف در روسیه اخیرا فعالیت های سیاسی خود را افزایش داده است.

او سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد برای کسب کرسی ریاست جمهوری در انتخابات سال ۲۰۱۸ وارد مبارزه انتخاباتی شود.

به دنبال دستگیری این معترضان در روسیه، آمریکا از مسکو انتقاد کرده و این بازداشت ها را "توهین" به دموکراسی خواند.

مارک تونر، سخنگوی موقت وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: آمریکا شدیدا بازداشت صدها معترض صلحجو در سراسر روسیه را محکوم می کند.

وی تصریح کرد: بازداشت معترضان صلح‌جو، ناظران حقوق بشر و خبرنگاران توهینی به ارزشهای بنیادین دموکراتیک است.

با وجود آن که پلیس روسیه از دستگیری حدود 500 تن در اعتراضات روز یکشنبه در مسکو خبر داد، اما یک وبسایت مخالفان به نام OVD-Info که ناظر بر اعتراضات است اعلام کرده که 933 معترض در مسکو  ده ها تن نیز در شهرهای دیگر بازداشت شده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین