کد خبر: ۴۳۵۵۵۶
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵

ایران هفتمین قدرت بزرگ جهان در سال 2017

در گزارش آمریکن اینترست آمده است: ایران در میان هشت قدرت سال 2017 و در رده‏اى بالاتر از اسرائیل، متحد نخست آمریکا قرار دارد. در توضیح جایگاه ایران آمده است: جنگهاى نیابتى میان عربستان و ایران در سال 2016 هم‏چنان ادامه دارد و با ورود به سال جدید میلادى، ایران در مقایسه با عربستان پیشتاز است.
آفتاب‌‌نیوز : تاکنون در خصوص دست‏آوردهاى انقلاب اسلامى در ابعاد مختلف سخن به میان آمده و پیشرفتهاى کشور برشمارى شده است، اما توجه به محور عمده دست‏آوردهاى جهانى انقلاب اسلامى یعنى تغییراتى که در هندسه قدرت جهانى ایجاد شده و الگوهاى قدرت را دگرگون کرده است و مدل نوینى را به مسلمانان هدیه کرده است، باید بیش از پیش مورد بررسى قرار گیرد.

درست است که تشکیل یک نظام دینى کارآمد به نام جمهورى اسلامى که توانست استقلال، عزت، سربلندى و... را به ملت ایران هدیه کند و شعار نه شرقى، نه غربى، جمهورى اسلامى را در عمل اثبات کند، دست‏آورد بسیار مهم و بزرگ تاریخى است و شکل ‏گیرى نظام اجتماعى مبتنى بر آموزه‏ هاى اسلام از اهمیت بسیار بالایى برخوردار است اما موضوعاتى چون: تجدید حیات اسلام، ایجاد و افزایش احساس عزت و افتخار به مسلمان بودن، تغییر و تحول بنیادى در الگوهاى دوستى و دشمنى، تغییر معادله قدرت، نفى نظام سلطه، ایجاد مقاومت پایدار در بخش‏ هایى از جهان اسلام، نوید به بازگشت امت اسلامى به شکوه و عظمت اسلامى و... به تعبیر کلان و جامع، نقش‏آفرینى در هندسه قدرت جهانى را باید در محور دست‏آوردهاى انقلاب اسلامى مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

 اثرات انقلاب اسلامى در سطح جهانى، اثرات فوق ‏العاده عظیمى بوده است زیرا فروپاشى نظام دوقطبى حاکم بر جهان و ناکام گذاشتن سلطه‏ گران غربى در جهت برقرارى نظام تک‏ قطبى و سلسله‏ مراتبى در جهان متأثر از انقلاب اسلامى است. با گذشت حدود چهار دهه از پیروزى انقلاب اسلامى، امروز جهان شاهد است که برخوردى که انقلاب اسلامى علیه سلطه جهانى شروع کرده، به اقصى نقاط عالم گسترش یافته است، در نتیجه شکل‏ گیرى دو اردوگاه: 1. سلطه ‏گران، 2. سلطه‏ ستیزان باعث شده است که سلطه‏ ستیزان (ملتها و دولتهاى مردمى) به تأسى از انقلاب اسلامى در مقابل استکبار جهانى جبهه‏ گیرى کنند و امروز همگان اقرار دارند، رهبرى جبهه سلطه‏ ستیزان با ایران اسلامى است.

ایران اسلامى به‏ دلیل برخوردارى از ویژگى‏ هایى چون عزت‏ طلبى و استقلال‏ خواهى داراى هویت اسلامى - مردمى و پیوند با جوامع مختلف، حمایت از مستضعفان، شکستن ابهت پوشالى قدرتها، در هندسه قدرت جهانى تأثیر گذاشته است.

حاکمیت اصل نه شرقى، نه غربى، تأثیر جدى بر نظریه‏ هاى سیاسى بین‏ المللى و مسائل و موضوعات راهبردى جهان گذاشته است و باعث ایجاد و تقویت روح مبارزه، مقاومت و ایستادگى در ملتها در مقابل نظام سلطه شده و اسلام ناب را به‏ عنوان مکتب تعالى ‏بخش و تمدن‏ ساز معرفى کرده است.

ایران امروز در هندسه جدید قدرت و تحولات جهانى نقش اساسى دارد. بنابراین باید گفت با ایفاى نقش در معادلات جهانى، انقلاب اسلامى، هندسه قدرت جهانى را تغییر داده است.

ایران هفتمین قدرت بزرگ جهان در سال 2017

همچنین پایگاه اینترنتى «آمریکن اینترست» در گزارشى با نام «هشت قدرت بزرگ 2017»، کشورهاى داراى قدرت در سال جارى میلادى را معرفى کرد. در این گزارش آمریکا، چین، ژاپن، روسیه، آلمان و هند در رده‏هاى اول تا ششم قرار دارند و ایران پس از این کشورها در رده هفتم قدرتمندترین کشورهاى جهان در سال 2017 قرار دارد. در این فهرست رژیم صهیونیستى در جایگاه هشتم و پس از ایران قرار دارد.

در گزارش آمریکن اینترست آمده است: ایران در میان هشت قدرت سال 2017 و در رده‏اى بالاتر از اسرائیل، متحد نخست آمریکا قرار دارد. در توضیح جایگاه ایران آمده است: جنگهاى نیابتى میان عربستان و ایران در سال 2016 هم‏چنان ادامه دارد و با ورود به سال جدید میلادى، ایران در مقایسه با عربستان پیشتاز است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین