کد خبر: ۴۳۵۸۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹

روایت رئیس جمهور از سفر به مسکو و دستاورد مذاکره با پوتین

رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه "سفر بسیار خوبی به روسیه داشتیم و توانستیم زمینه‌های گسترش روابط را مرور کنیم" گفت: ظرفیت‌های زیاد و متنوعی برای توسعه روابط ایران و روسیه وجود دارد و دو دولت اراده لازم را برای گسترش این روابط و استفاده از ظرفیت‌های موجود دارند.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه سه‌شنبه (۸ فروردین) هنگام بازگشت از سفر رسمی دو روزه به روسیه، در فرودگاه "وونکووا" در گفتگو با خبرنگاران در ارزیابی این سفر گفت: روسیه یکی از اعضای ۱+۵ است که در اجرای برجام و همکاری‌های هسته‌ای و بهره‌گیری از فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کمک زیادی به ایران کرده است. 
 
رییس جمهوری با اشاره به اینکه گسترش روابط با روسیه از جنبه بین‌المللی و از لحاظ امنیت منطقه‌ای برای ما بسیار مهم است، افزود: امروز تروریسم خطر بزرگی برای منطقه است. ایران و روسیه در دو سال اخیر ارتباطات بسیار خوبی با هم داشته و در مبارزه با تروریسم، تلاش برای برقراری صلح و ثبات در منطقه و حل و فصل مسائل سوریه و عراق همکاری‌هایی سازنده‌ای داشته‌اند. امروز هم بخشی از مذاکرات با آقای پوتین، درباره سوریه، عراق و یمن و مسایل منطقه، افغانستان و حتی مسایل امنیتی آسیای مرکزی و قفقاز بود. 
 
روحانی اظهار داشت: مسأله ترانزیت نیز برای ما بسیار مهم است. دو کشور تلاش دارند که از طریق ایران، یعنی از محور جنوب به شمال بتوانیم خلیج فارس و دریای عمان را به شرق و شمال اروپا متصل کنیم. برای ما اهمیت زیادی دارد که از محور بندرعباس - مسکو ترانزیت کالا انجام شود. این توانمندی بسیار خوبی است تا آنچه قرار است از شبه قاره هند به شمال اروپا و مسکو حمل شود، از این مسیر منتقل شود. 
 
رییس جمهور تصریح کرد: ایران همچنین در موضوع حل و فصل مشکل سوریه و برقراری ثبات در منطقه با روسیه و ترکیه و در موضوع ترانزیت با روسیه و آذربایجان همکاری‌های سه‌جانبه دارد. مفاد بیانیه مهمی که امروز از سوی روسای جمهور ایران و روسیه منتشر شد، نشان می‌دهد که چقدر روابط تهران و مسکو ارتقا پیدا کرده است. 
 
روحانی با اشاره به اینکه دو کشور زمینه‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای گسترش روابط دوجانبه دارند، خاطرنشان کرد: ایران و روسیه وارد فاز نوینی در روابط خود شده‌اند. امروز پروژه‌های بزرگی در عرصه‌های نفت و گاز با زمان اجرای بلندمدت و حجم سرمایه‌گذاری قابل توجه بین دو کشور یا در حال اجراست یا در مرحله تفاهم و مذاکره برای آغاز اجراست. 
 
رییس جمهور گفت: در زمینه راه‌آهن همکاری‌های جدیدی را برای برقی کردن خطوط آهن، خرید لوکوموتیوهای جدید و همچنین تامین واگن آغاز خواهیم کرد. برای خرید ۶ هزار واگن باری جدید توافق کرده‌ایم که از این میزان هزار و ۱۰۰ واگن خریداری شده و بقیه در ایران ساخته می‌شوند. 
 
روحانی اضافه کرد: آقای پوتین در مذاکرات امروز برای فروش هواپیما و هلی‌کوپتر اعلام آمادگی کامل کرد و گفت که تمایل دارند در این صنعت با هم همکاری کنند و مشترکاً آنچه را مورد نیاز است، بسازیم. همچنین در زمینه همکاری‌های هسته‌ای، ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید، ساخت نیروگاه حرارتی در بندرعباس که در حال اجراست و تلاش برای آغاز تجارت ترجیحی با ۵ کشور اوراسیا نیز مذاکرات خوبی داشتیم. برقراری تجارت ترجیحی می تواند مقدمه ایجاد منطقه آزاد تجاری و تسهیل تجارت منطقه‌ای باشد. 
 
رییس جمهور اظهار داشت: درباره رژیم حقوقی دریای خزر نیز مذاکرات خوبی داشتیم. نظرات ایران و روسیه در این موضوع به هم نزدیک است. البته باید ۵ کشور ساحلی درباره دریای خزر تصمیم بگیرند. 
 
روحانی تصریح کرد: در مذاکرات مقامات دو کشور تصمیم گرفته شد، گردشگرانی که گروهی سفر می‌کنند، بتوانند بدون روادید سفر کنند و برای گردشگران فردی نیز قرار شد تسهیلاتی ایجاد شود تا راحت‌تر بتوانند رفت و آمد کنند. مسأله گردشگری برای دو کشور بسیار حائز اهمیت است. 
 
رییس جمهور با اشاره به توافق و تاکید دو طرف بر گسترش همکاری‌ها و تعاملات فرهنگی، علمی و دانشگاهی خاطرنشان کرد: در مجموع می‌توانم بگویم روابط ایران و روسیه از لحاظ دوجانبه‌ای و منطقه‌ای کاملاً متحول شده و در مسیر جدیدی قرار گرفته و با استناد به آماری که آقای پوتین امروز از سطح و حجم روابط اعلام کردند، می‌توانیم شاهد پیشرفت‌های خوبی در این زمینه باشیم. 
 
روحانی با بیان اینکه در مجموع سفر بسیار خوبی داشتیم و توانستیم زمینه‌های گسترش روابط را مرور کنیم، گفت: ظرفیت‌های زیادی برای توسعه روابط ایران و روسیه وجود دارد و دو دولت برای گسترش این روابط با توجه به ظرفیت‌های خوبی که دارند، اراده سیاسی لازم را نیز دارند. در مسایل دو و سه جانبه با روسیه و کشورهای ثالث همکاریهای خوبی داریم و این می‌تواند آینده بهتری را برای منطقه رقم بزند.
منبع: انتخاب

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین