کد خبر: ۴۳۵۸۴۹
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴

افشاگری فارین پالسی درباره پشت پرده اوج گیری اختلاف میان ترکیه و اتحادیه اروپا

نشریه امریکایی «فارین پالسی» با انتشار گزارشی دلایل رو به وخامت روابط میان ترکیه و کشورهای اروپایی به خصوص هلند و آلمان را بررسی کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
نشریه امریکایی «فارین پالسی» با انتشار گزارشی با اشاره به این که در ماه جاری روابط میان ترکیه و کشورهای اروپایی به خصوص هلند و آلمان رو به وخامت گذاشته است خاطر نشان می سازد علیرغم اتهامات تکراری رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در این باره که رفتار اروپایی ها را با آلمان دوران نازی ها مقایسه کرده بود در پشت پرده علت اصلی دیگری نهفته است که منجر به وخامت روابط میان ترکیه و اروپایی ها شده است.
این نشریه اشاره می کند که یکی از اصلی ترین علل درگیری های اخیر شبکه ای از نهادهای مذهبی و واعظان دینی ای هستند که تحت حمایت اردوغان از خارج از ترکیه در کشورهای اروپایی مشغول فعالیت هستند.
این نشریه می نویسد:«اکنون اردوغان سوار بر موج پوپولیسم ملی گرایانه می خواهد در برابر اروپایی ها قد علم کند. او اخیرا اظهار کرد که مهاجران ترک در سرتاسر جهان باید خود را مدیون و وفادار تزلزل ناپذیر نسبت به ترکیه بدانند. اردوغان در سال ۲۰۱۱ میلادی نیز در مصاحبه با یک روزنامه المانی گفته بود که آن چه از آن تحت عنوان «ادغام اجباری» در اروپا در قبال مهاجران یاد کرده بود سرکوب فرهنگ و زبان است و نقض قوانین بین المللی محسوب می شود. یک سال پیش از آن نیز در شهر کلن آلمان او گفته بود که سیاست ادغام مهاجران در جمعیت اصلی در اروپا مصداق «جنایت علیه بشریت» است. اکنون به نظر می رسد که اردوغان با تاثیرگذاری بر زندگی مذهبی ترک های ساکن اروپا می خواهد از آنان و به خصوص از امامان مساجد و واعظان مذهبی به عنوان نفوذی های خود و جاسوس در کشورهای اروپایی استفاده کرده و از آنان برای دستیابی به اهداف سیاسی خود بهره برداری کند».
فارین پالسی در ادامه به مورد مسجد سهیتلیک در برلین آلمان به عنوان بزرگترین مسجد آن شهر آلمان اشاره کرده و می نویسد:«تا اواسط ماه جولای سال گذشته میلادی «اندر چتین» یکی از ترک تبارهای مقیم آلمان امام مسجد بود. او در مسجد را به روی غیر مسلمانان برای عبادت باز کرده بود. به طور مثال در مسجد به روی عموم در روز شنبه باز بود. او در این مسیر به گفت و گو با مردم و با خاخام های یهودی و کشیش های مسیحی می پرداخت. این مسجد یکی از بزرگترین مساجد در برلین و در مرکز توجه رسانه ها بود و از تلاش امام اش تقدیر می شد چرا که اقدامات اش در راستا کاهش شکاف میان مسلمانان آلمان و سایر آلمانی قلمداد می شد. چتین اما تنها نبود او بخشی از نسل جدیدی از روحانیون مسلمان در سرتاسر آلمان است که به دنبال یکپارچه کردن آلمان و ادغام جامعه مسلمان در ترکیه بود. چتین و متحدانش اما با خشم سازمان امور دیانت ترکیه یا اداره دولتی ترکیه در امور مذهبی مواجه شدند این سازمان خود را صاحب اعمال اقتدار رسمی مذهبی ترکیه می داند و کنترل بیش از ۹۰۰ مسجد در آلمان را در اختیار دارد. این اداره در سال ۱۹۲۴ میلادی در ترکیه با هدف حفظ اسلام تحت نظارت قوانین سکولار جمهوری ترکیه تاسیس شد با این حال، منتقدان می گویند که در دوران زمامداری اردوغان این اداره تبدیل به یک اهرم سیاسی برای پیشبرد منافع حزب عدالت و توسعه شده است. اداره دیانت بودجه و حقوق لازم برای صادرات امامان مسجد واعظان ترک فعال در اروپا را تعیین می کند و هر یک از آنان کارمندان دولت ترکیه قلمداد می شوند. همزمان با کودتای نافرجام در ترکیه اداره دیانت ترکیه چتین و سایر روحانیون در هیئت مدیره مسجد سهیتلیک را متهم به ارتباط با پیروان فتح الله گولن کرد آنان را مرتبط با کودتاگران دانست. اکنون در قسمت ورودی این مسجد نوشته شده است: از ورود هواداران گولن استقبال نمی شود. به نظر می رسد اداره دیانت ترکیه خواستار انتصاب روحانیون ترکی است که بیش تر به فرهنگ ترکیه نزدیکی داشته باشند و غربگرا و اروپاگرا نباشند و بیش از هر چیز دیگری وفادار به حزب عدالت و توسعه حزب اردوغان باشند و این موضوع بیش از هر چیز دیگری مهم است».
فارین پالسی با اشاره به این که دولت ترکیه در شکل دادن به ذهنیت مهاجران ترک در کشورهای اروپایی به خصوص آلمان نقش مهمی ایفا می کند می نویسد:«روزنامه هایی از طیف راست و چپ ترکیه در آلمان فعالیت دارند با این حال، محبوب ترین آن ها در میان کسانی که در پاسپورت ترکی دارند و رد آلمان زندگی می کنند احتمالا شبکه های دولتی و روزنامه هایی هستند که خط حزب عدالت و توسعه را دنبال می کنند. «حاجی خلیل اولوجان» کارشناس امور مهاجرت در دانشگاه دویزبورگ اسن می گوید که تقریبا ۸۰ تا ۹۰ درصد از اخبار رسیده به ترک های المان از طریق کانال خبرهای دستکاری شده و موردپسند دولت ترکیه است که یک طرفه به قضایا نگاه می کنند. ناظران معتقدند که دستگاه تبلیغاتی دولت ترکیه تاثیر زیادی بر روی مهاجران ترک در اروپا گذاشته است. به نظر می رسد ترک های مقیم اروپا برخلاف ترک های داخل ترکیه با واقعیت های زندگی روزمره در ترکیه اشنایی زیادی ندارند و تحت تاثیر گزارش های اغراق امیز دولتی قرار دارند».
فارین پالسی در ادامه اشاره می کند که اعزام امامان مساجد از سوی اداره دیانت ترکیه سبب ایجاد  شبکه بین المللی ای از امامان ترک در مسجد اروپایی شده است. این رسانه اشاره می کند که این واعظان مذهبی سیاسی عمل کرده  خط حزب عدالت و توسعه را دنبال می کنند.
این نشریه می افزاید:«اکثر ترک های مقیم آلمان از خانواده های فقیر و مذهبی در شرق اناتولی بوده اند و مهاجرت اولین نسل های شان از دهه ۶۰ میلادی انجام شد و اکثر آنان کارگران مهاجری بودند که به غرب آلمان رفتند تا در سازندگی اقتصاد پررونق المان پس از جنگ مشارکت داشته باشند. در ابتدا مساجد ترک ها در اروپا در قالب نمازخانه های کوچک عمل می کردند اما از اوایل دهه ۸۰ میلادی اداره دیانت ترکیه مسئولیت اعزام امام را به مساجد برعهده گرفت».
فارین السی در ادامه اشاره می کند که ناظران مسائل سیاسی در آلمان نگران امام مسجدهایی هستند که از ترکیه به آلمان صادر می شوند و باور دارند که این امامان وارداتی یکی از اصلی ترین موانع ادغام جامعه مهاجر ترک در جامعه اصلی آلمان هستند».
این نشریه امریکایی در ادامه اشاره می کند که تعداد بسیار کمی از امامان مساجد که از ترکیه به المان رفته اند زبان المانی را به طور کامل یاد گرفته اند و اکثر آنان بیش از چهار سال نیست که خارج از  کشور زندگی کرده اند و به اندازه کافی درک درستی از زندگی در اروپا و مشکلات مهاجران ندارند. نکته دیگر آن که خطبه های نماز جمعه آنان توسط اداره دیانت ترکیه در آنکارا تنظیم می شود».
فارین پالسی اشاره می کند که این امامان و اداره دیانت ترکیه پس از کودتای نافرجام اخیر به ابزاری سیاسی در دست اردوغان تبدیل شده اند. این نشریه اشاره می کند که تنها واعظان وفادار به اردوغان باقی مانده اند و امامان اصلاح طلب به اتهام ارتباط با گولن و شبکه آن توسط اداره دیانت از کار برکنار شده اند. مقام های المانی نیز ۱۶ روحانی ترک را به اتهام همکاری غیر قانونی با سرویس های مخفی خارجی بازداشت کرده، اپارتمان های آنان را مورد جست و جو قرار داده و رایانه های شان را ضبط کرده اند.
فارین پالسی در پایان اشاره می کند که در تاریخ ۱۶ آوریل همزمان با روز همه پرسی قانون اساسی در ترکیه بیش از ۵۷ شعبه رای گیری در خارج از ترکیه نیز دایر خواهند شد. تنها در آلمان در ۱۳ شهر این شعب دایر می شوند که در سفارتخانه ها و کنسولگری ها دایر خواهند بود و دو برابر بیش از تعداد شعب در نظر گرفته شده برای انتخابات سال ۲۰۱۵ میلادی خواهند بود. این نشریه اشاره می کند که هنوز مشخص نیست که اتباع ترکیه در خارج از آن کشور چگونه ممکن است رای دهند.  
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین