کد خبر: ۴۳۵۸۸۴
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶

نخستین تور باستان شناسی در تمندان خاش برگزار شد

مسئول انجمن میراث فرهنگی تمندان شهرستان خاش استان سیستان و بلوچستان گفت: با هدف معرفی جاذبه های تاریخی روستای تمندان نخستین تور باستان شناسی در این منطقه برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
مرتضی تمندانی روز چهارشنبه  اظهار داشت: این انجمن با همکاری یک شرکت مسافرتی، گردشگری در راستای شناسایی و معرفی آثار تاریخی منطقه اقدام به برگزاری این تور کرده است.
وی افزود: روستای تمندان به لحاظ داشتن تنوع آثار تاریخی یکی از مناطق غنی استان به شمار می رود که بر اساس بررسی های انجام شده و شواهد موجود این منطقه آثار سه دوره پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی را در خود جای داده است.
وی از سنگ نگاره ها، سنگ نوشته ها، استودان ها، معماری صخره ای، گور دخمه ها، سنگرهای صخره ای، قلعه های سنگی، قبرستان های قدیمی و کوره های ذوب و استخراج فلزات را از مهم ترین آثار تاریخی تمندان نام برد.
تمندانی ادامه داد: بسیاری از این آثار تاریخی در حال نابودی و از بین رفتن است و نیاز به توجه بیشتر مسئولان دست اندرکار دارد.
وی گفت: انجمن میراث فرهنگی بر اساس رسالت ذاتی خود به منظور حفاظت از این آثار ارزشمند توانسته با همکاری دانشگاه سیستان و بلوچستان و اداره میراث فرهنگی خاش سه پایانه را در مقطع کارشناسی ارشد بر روی آثار تاریخی تمندان عملی کند.
تمندانی تصریح کرد: با برگزاری این تور و با مطالعه و بررسی و استفاده از افراد صاحب نظر درصدد حفظ بخشی از تاریخ و هویت مردم منطقه هستیم. 
مسئول انجمن میراث فرهنگی خاطر نشان کرد: این تور به مدت 2 روز برگزار شد و کارشناسان از نزدیک آثار تاریخی را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند و همچنین مقرر شد سنگ نوشته های روستای تمندان توسط این گروه، مستند نگاری شود.
تمندان از روستاهای خوش آب و هوای حاشیه کوه آتشفشان نیمه فعال تفتان و از مناطق گردشگری سیستان و بلوچستان است.
خاش در 185کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
منبع: ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین