کد خبر: ۴۳۵۹۴۲
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴

چشم‌انداز صنعت پوشاک در سال 96

طی سال‌های اخیر، صنعت پردرآمد و اشتغال‌زای پوشاک در کشورمان، آنگونه که باید نتوانسته است توان رقابتی خود را در مسیر جذب مشتریان داخلی و خارجی تقویت کند و چرایی این امر در سال جدید جای بحث‌های فراوان دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس مد و لباس هنرآنلاین: صنعت پوشاک ایران در سال‌های اخیر تحت تأثیر واردات بی‌رویه پوشاک قرار داشته است. واردات غیررسمی پارچه و انواع پوشاک بدون پرداخت تعرفه گمرکی به اقتصاد کشور ضربه زده است و از سوی دیگر، به این دلیل که پوشاک تولید داخل توان رقابت کیفی و قیمتی با پوشاک وارداتی را ندارد، روزبه‌روز ضعیف‌تر شده است.

سال 95 برای صنعت پوشاک، همچنان اخبار خوشایندی را به خود ندید، اما فعالان این صنعت که به تدابیر دولت امید بسته بودند به افزایش توان تولید، به‌روزرسانی ماشین‌آلات قدیمی و افزایش قابلیت رقابت در بازار داخلی و توان صادراتی امیدوار بودند.

بنا بر اظهار نظر بسیاری از کارشناسان حوزه صنعت نساجی، در سال 96 لازم است که معاونت صنایع پوشاک جدی‌تر و عمیق‌تر به مسائل صنعت پوشاک نگاه کنند. با توجه به حجم اشتغال موردنیاز در کشور و اینکه صنعت پوشاک و نساجی از صنایع اشتغال‌زاست، توجه بیشتر به این صنعت و آثار آن در اقتصاد ایران ضروری است. دولت باید آسیب‌شناسی کند که ایراد کار کجاست؟ چرا توان رقابت نداریم و پوشاکی که وارد می‌شود اصولاً کیفیت بهتری نسبت به آنچه در داخل تولید می‌شود دارد و مشتری را جذب می‌کند. به‌طور حتم پوشاک تولید داخل هم می‌تواند محصول باکیفیت تولید کند اما به دلیل بالا بودن هزینه تولید، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند درنتیجه ارزش محصول تولیدشده باقدرت خرید مردم هماهنگی ندارد.

اصلاحات در صنعت پوشاک باید در چند زمینه دنبال شود. به‌روز شدن ماشین‌آلات از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در اسرع وقت انجام شود. به نظر می‌رسد بیش از 90 درصد از تولیدکنندگان داخلی از ماشین‌آلاتی استفاده می‌کنند که متعلق به ده‌ها سال گذشته است و این در حالی است که ماشین‌آلات جدید در یک روز چندین برابر پوشاک یا متر پارچه تولید می‌کنند که تنوع کیفیت و رنگ‌آمیزی و طرح آن‌هم قابل‌توجه است.

در سال جدید و در شرایطی که تحریم را پشت سر گذاشتیم و درهای جهان برای به‌روزرسانی تکنولوژی به روی ایران بازشده است باید از فرصت‌ها استفاده کنیم و البته در کنار این، دولت برای کمک به تولیدکنندگان باید هرچه زودتر درباره تسهیلاتی که می‌تواند به بخش تولید پرداخت کند روشنگری کند.
منبع: هنرانلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین