کد خبر: ۴۳۵۹۸۹
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷

واکنش مقامات اروپایی به آغاز رسمی روند بریگزیت

اقدام نخست وزیر انگلیس برای امضای نامه مربوط به آغاز رسمی روند خروج کشورش از اتحادیه اروپا و تقدیم آن به رئیس شورای اروپا واکنش مقامات کشورهای این قاره را به همراه داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
 دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا پس از دریافت رسمی نامه انگلیس مبنی بر قصد این کشور برای خروج از اتحادیه اروپا، با لحنی تأسف‌بار درباره این تصمیم انگلیس گفت: نمی‌توانیم تظاهر کنیم که امروز روز شادی در بروکسل یا لندن است. همین حالا هم جایتان خالی است.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری بی.بی.سی،وی در جریان سخنرانی در بروکسل به جنبه مثبت این روند هم اشاره کرد و گفت: بریگزیت ۲۷ کشور باقیمانده در اتحادیه اروپا را مصمم‌تر و متحدتر کرده است.

با اعلام پذیرش این نامه، مذاکرات مربوط به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رسما آغاز می‌شود و تا ماه مارس سال ٢٠١٩ میلادی ادامه خواهد داشت.

آنتونیو تایانی، رئیس پارلمان اروپا، در یک پیام توییتری نوشت: امروز روز خوبی نیست. بریگزیت فصل جدیدی در تاریخ اتحادیه اروپا است، اما ما آماده‌ایم که پیش برویم و امیدواریم که انگلیس همچنان یکی از شرکای نزدیک ما باقی بماند.

در برلین هم آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، دید واقع‌بینانه‌تری به این روند داشت و گفت: ما مطمئنا نمی‌خواستیم شاهد چنین روزی باشیم، چون یک شریک قوی و مهم خود را از دست می‌دهیم، اما تصمیم مردم انگلیس را می‌پذیریم.

وی افزود: انگلیس باید اول تمام تعهدات خود را در قبال اتحادیه اروپا لغو کند تا بعد مذاکرات مربوط به روابط آینده این کشور با اتحادیه اروپا انجام شود.

این اظهارات مرکل پاسخی منفی به درخواست ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس برای انجام همزمان مذاکرات است.

صدراعظم آلمان بر لزوم حمایت از شهروندان اروپایی ساکن انگلیس هم تاکید کرد.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفت که رأی انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا از نظر احساسی برای اروپا و از نظر اقتصادی برای انگلیس دردناک خواهد بود.

اما وی اشاره کرد که اصولا قصدی برای تنبیه مردم انگلیس وجود ندارد.

انتقاد آمیزترین واکنش را مانفرد وبر، سیاستمدار مهم و نماینده آلمان در پارلمان اروپا نشان داد.

مانفرد وبر با اشاره به فعالیت آن دسته از سیاستمداران انگلیسی که برای خروج کشورشان از اتحادیه اروپا تلاش کرده‌اند، گفت: آنها این فرصت را داشتند که در یک اروپای آزاد رشد کنند، ولی به جای آن، دیوارمی‌سازند.

وی افزود: اتحادیه اروپا هرکاری که لازم بود، برای باقی ماندن انگلیس انجام داد، اما از این به بعد فقط به فکر۴۴۰ میلیون اروپایی خواهیم بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین