کد خبر: ۴۳۶۳۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
خبرگزاری «اسوشیتدپرس» با انتشار گزارشی مطرح کرد

روحانی با هر رقیبی پیروز انتخابات خواهد شد/شعارهای ترامپ باعث جسورتر شدن تندروهای ایران شده

شعارهای ترامپ باعث جسورتر شدن تندروها در ایران پیش از انتخابات ریاست جمهروی شده است
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-خبرگزاری «اسوشیتدپرس» با انتشار گزارشی اشاره می کند که تندروها در ایران امیدوارند که شعارهای دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا بتواند به نفع آنان تمام شود انان استدلال شان این است که اکنون کشور نیازمند یک رییس جمهوری سرسخت تر برای ایستادگی و مقابله در برابر رییس جمهوری کنونی امریکاست. 

این خبرگزاری می نویسد:«آنان می گویند که اکنون زمانی برای اتخاذ یک «دیپلماسی انقلابی» برای مقابله با ایالت متحده پس از چهار سال سیاست اشتی جویانه تر حسن روحانی رییس جمهوری فعلی میانه رو ایران فرا رسیده است. 

این خبرگزاری اشاره می کند که تندروها انتقادات مکرری را از توافق هسته ای ایران داشته اند که همانند موضع ترامپ است. انان اشاره می کنند که ایران  امتیاز زیادی را در ازای برجام دریافت نکرده است. 

این خبرگزاری اشاره می کند که سخنان سرسختانه ترامپ در قبال ایران سبب شده تا تندروها در ایران بیش تر بتوانند بر روی احساسات ضد امریکایی و شعارهای ضد امریکا مانور دهند. 

این خبرگزاری با اشاره به تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلابی اسلامی در اواخر سال گذشته به عنوانی تشکلی متشکل از طیفی از اصولگرایان اشاره می کند که علیرغم امیدواری آنان به انتخاب نامزد واحد نهایی دو ماه پیش از انتخابات ایران نیز نتوانسته اند اجماعی بر سر یک نامزد در میان خود داشته باشند. 

این خبرگزاری اشاره می کند که یک نامزد بالقوه محسن رضایی رییس سابق سپاه است که روحیه ای انقلابی دارد و او گفته است که گروهی از مقام های ایرانی ناامید و خسته شده اند و در حال تلاش برای پیدا کردن نسخه ای برای حل مشکلات خارج از چارچوب انقلابی هستند. 

اسوشیتدپرس اشاره می کند که عدم نظرسنجی قابل اطمینان در ایران کار را برای ارزیابی چگونگی نتیجه انتخابات دشوار کرده است. «سروش فرهادی» تحلیلگر مسائل سیاسی در تهران می گوید که موضع ترامپ علیه ایران می تواند تبعات منفی برای احتمال برد روحانی در انتخابات داشته باشد و تندروها از این شعارها برای محکوم کردن سیاست خارجی روحانی که همانا مذاکره با غرب و بهبود روابط با رقبای منطقه ای بود استفاده می کنند. 

در اوایل این ماه نیز محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران هشدار داد که عده ای با چشم اندازی غیر انقلابی در سال های اخیر قدرت گرفته اند و ان را بزرگترین خطر پیش روی ایران دانست. اسوشیتدپرس در ادامه می نویسد:«روزنامه جوان نزدیک به سپاه در انتقاد از سیاست روحانی اخیرا نوشته بود که دیپلماسی لبخند روحنی کارساز نبوده است. با این حال، علیرغم آن که ترامپ از مذاکره مجدد و یا لغو توافق هسته ای صحبت کرده بود دولت او تاکنون توافق را اجرا کرده است.

 از آنجا که توافق هسته ای در جریان مذاکرات بین المللی میان قدرت های جهانی با ایران انجام شد واشنگتن توانایی لغو یکجانبه این قرارداد را ندارد با این حال، خصومت ترامپ با شرکت های غربی که خواستار کسب و کار با ایران هستند سبب می شود تا اروپایی ها از معامله با ایران دلسرد شده و این موضوع به نفع عربستان سعودی دشمن منطقه ای تهران تمام خواهد شد. 

دولت ترامپ هم چنین تحریم هایی را علیه برنامه موشکی ایران اجرایی کرده است. مایک پنس معاون ترامپ نیز روز یکشنبه اعلام کرد که امریکا ایران را تحت رصد قرار می دهد و آن چه بی ثبات سازی در منطقه و تهدید امنیتی اسرائیل از سوی ایران خواند را تحمل نخواهد کرد.
 
اسوشیتدپرس اشاره می کند که تندروها امیدوارند که بر روی نگرانی های رای دهندگان سرمایه گذاری کنند انان هم چنین می گویند که روحانی در کاهش سطح فقر و نرخ بیکاری دو رقمی شکست خورده است. مقام های ایرانی می گویند که ۱۱ میلیون نفر از ۸۰ میلیون جمعیت ایران زیر خط فقر زندگی می کنند. 

این خبرگزاری در ادامه اشاره می کند که ایران از زیر تحریم های فلج کننده اقتصادی خارج شده و صدها فروند هواپیمای مسافربری در نتیجه برجام از سوی شرکت بوئینگ و ایرباس به ایران انتقال می یابند. با این حال، بسیاری از ایرانیان از طبقه متوسط می گویند که در انتظار مزایای توافق هسته ای و تاثیر آن بر زندگی شان هستند. هوشنگ لطفی ۴۳ ساله جوشکار در تهران به دلیل عدم ثبات شغلی مجبور به اسباب بازی فروشی ارزان در خیابان شده است. او می گوید:«من می دانم روحانی برای نجات کشور کارهای زیادی انجام داده اما من هنوز هم اسباب بازی فروشی می کنم و زندگی سختی دارم. خیابان نباید محل کار من باشد. من باید در زمینه ها و محیط های صنعتی کار کنم». 

این خبرگزاری اشاره می کند که دیگر تندروهایی که گمانه زنی ها در باره فعالیت سیاسی بیش ترشان وجود دارد حمید بقایی متحد احمدی نژاد رییس جمهوری بحث برانگیز سابق، سعید جلیلی مذاکره کننده سابق هسته ای، محمدباقر قالیباف شهردار تهران و ابراهیم رییسی از روسای استان قدس رضوی بوده اند. 

این خبرگزاری در ادامه اشاره می کند که اگر اصولگرایان نامزدهای گوناگونی را به میدان بفرستند در عمل جاده را برای اصلاح طلبان هموار کرده اند و سبب خواهند شد تا خود چهار سال دیگر از قدرت دور بمانند. 

این خبرگزاری اشاره می کند که روحانی هنوز به طور رسمی ثبت نام نکرده اما انتظار می رود که این کار را انجام دهد. «سعید لیلاز» تحلیلگر سیاسی پیش بینی می کند که روحانی با اکثریت ضعیفی در انتخابات برنده شود چرا که هنوز فضا قطبی نشده و این منجر به کاهش مشارکت مردم در انتخابات می شود. 

روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۳ میلادی با نزدیک به ۵۱ درصد مشارکت مردمی در حدود ۳۸ میلیون رای کسب کرد. واجدین شرایط رای دهی در سال جاری ۵۲ میلیون نفر هستند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
آرمین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
0
0
با سلام
مشارکت مردمی در سال 1392 حدود ۷۲ درصد بود و بیش از ۳۶ میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند.
آقای دکتر روحانی نزدیک به ۵۱ درصد آرا رو کسب کردند که بیش از ۱۸ میلیون نفر بود.

بند آخر مقاله حاوی اطلاعات نادرستی است. به نظرم اصلاح یا حذف آن ضروری است.
با سپاس
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین