کد خبر: ۴۳۶۵۱۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
در استانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران

بازی ضد ایرانی رسانه های اسرائیلی با کارت سوخته تجزیه طلبان کرد

به نظر می رسد رسانه های عربی و اسرائیلی به موازات یکدیگر بازی ای را علیه ایران اغاز کرده اند. اگر شبکه خبری «العربیه» طی هفته های اخیر به تریبون تبلیغاتی اعلام بیانیه ها و انتشار مقالات منافقین و اعضای نهاد موسوم به شورای ملی مقاومت تبدیل شده است رسانه های اسرائیلی به طور مداوم از تجزیه طلبان مسلح کرد حمایت می کنند. امری که تنها چند هفته باقی مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران قابل تامل است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-مقام های اسرائیلی از جمله نتانیاهو بارها از ایده تشکیل استقلال کامل کردستان حمایت کرده اند ایده ای که می تواند موجب تشدید بی ثباتی و ناامنی در منطقه شود حمایتی که خود نشان می دهد که تداوم اشوب و بی نظمی در منطقه به نفع اسرائیل است چرا که تمرکز افکار عمومی بین المللی را از مسئله فلسطین و شهرک سازی های اسرائیلی نشین که مورد انتقاد گسترده نهادهای حقوق بشری بوده اند به سوی مسائل دیگر منحرف خواهند شد. 

در این راستا روزنامه دست راستی اسرائیلی «جروزالم پست» نزدیک به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل فعال تر از سایر نشریات اسرائیلی بوده است که خود نشان از نزدیکی این جریان به تجزیه طلبان کرد دارد. 

این روزنامه در اقدامی تحریک آمیز با انتشار گزارشی تحت عنوان «آیا حکومت ایران با شورشی کردی مواجه است؟» می نویسد:«کردها در کشورهای مختلف از جمله عراق، ترکیه، سوریه و ایران پراکنده شده اند. شرق کردستان یا روژهه لات منطقه کردی در درون ایران است. در جشن نوروز در بهار کردی حزب دموکرات کردستان ایران از کردهای ایران خواستار برگزاری مراسم جشن در سرتاسر نواحی کردی شده است. 

«مصطفی هجری» دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران در این باره می گوید که جشن نوروز به شدت سیاسی شده است و به جشنی علیه رژیم حاکم بر تهران تبدیل شده است. این حزب در سال ۱۹۴۵ میلادی تشکیل شده و در خط مقدم جبهه نبرد کردی برای کسب حقوق کردها در ۷۰ سال گذشته بوده است. از سال گذشته درگیری های نظامی بین نیروهای این حزب بزرگ کردی و نیروهای سپاه در ایران افزایش یافته است. هجری وجود نیروهای سازماندهی شده و با فعالیت سیاسی در کردستان ایران را تایید می کند. علیرغم آن که کردها در شمال عراق از وجود ناحیه خودمختار بهره مند شده اند و کردها در سوریه منطقه ای نیمه خودمختار را از سال ۲۰۱۴ میلادی در اختیار دارند کردهای ایران فاقد حقوق هستند. 

انتخابات ریاست جمهوری در ماه مه در ایران در پیش است و همه تمرکزها بر روی این است که ایا دولتی تندرو در تهران روی کار خواهد آمد یا آن که دولت کنونی که خواستار گشایش ارتباط ایران با جهان غرب از زمان برجام به این سو بوده حفظ خواهد شد. هجری و اپوزیسیون ایران اما می گویند که جهان نباید فریب حکومت ایران را بخورد چرا که در قدرت بودن یا نبودن روحانی هیچ چیزی را تغییر نمی دهد و فرق چندانی نمی کند چرا که از دید آنان در ایران انتخاباتی ازادانه و منصفانه وجود ندارد». 

این روزنامه در ادامه اشاره می کند که اعضای حزب دموکرات کردستان ایران از زمان پیروزی انقلاب در سال ۱۹۷۹ میلادی در تبعید به سر می برند . دبیرکل این حزب می گوید که حکومت ایران بر بغداد فشار وارد می کند تا اعضای احزاب مخالف کردی را از آن کشور اخراج کند و این تنها شامل حزب دموکرات کردستان ایران نمی شود بلکه حزب حیات ازاد کردستان (پژاک) و کومه له را نیز شامل می شود». 

جروزالم پست با خط دهی به دولت ترامپ برای حمایت از تجزیه طلبان کرد می نویسد:« در صورتی که امریکا سپاه را در لیست سازمان های تروریستی قرار دهد می تواند به خواسته های کردها در ایران توجه کرده و برای تحقق آن ها بکوشد. قطعا موفقیت کردها در سوریه و عراق می تواند الهام بخش کردها در ایران برای به اهتزاز درآوردن پرجم کردی به طور ازادانه در نوروز و در سایر روزهای جشن های ملی باشد». 

نکته جالب توجه آن که این گزارش که در واقع رپرتاژ اگهی برای حزب منحله و تجزیه طلب دموکرات کردستان ایران در جروزالم پست است بلافاصله و یک هفته پس از انتشار گزارش دیگری در حمایت از گروه تروریستی پژاک در آن روزنامه صورت می گیرد. 

در آن رپرتاژ آگهی ! جروزالم پست نوشت:«پژاک می گوید که تاریخ مشترکی بین یهودیان و کردها در منطقه وجود دارد. «سیامند معینی» از پژاک می گوید که کردها باید علیه حکومت تهران مبارزه کنند و با هم متحد شوند. حزب حیات آزاد (پژاک) در سال ۲۰۰۴ میلادی تاسیس شد و برای احقاق حقوق کردها مبارزه می کند. معینی معتقد است که پژاک خواستار شیوه مسالمت آمیز برای مبارزه است و می گوید که حکومت تهران است که شیوه مسلحانه را بر آن گروه تحمیل کرده است. 

آنان خواستار ایرانی دموکراتیک و کنفدرال هستند. در این میان ما حاضر به همکاری با اسرائیل هستیم. یهودیان ملتی هستند مانند هر جامعه ازاد سزاوار یک زندگی صلح آمیز. به جز مردم اسرائیل هیچ کسی حق تصمیم گیری برای اسرائیلی ها را ندارد. در کردستان در بسیاری از نواحی آن یهودیان سل ها زندگی کرده بودند و سپس مجبور به ترک آن منطقه و رفتن به اسرائیل شدند. کردها و یهودیان نقاط اشتراک و منافع کشترک زیادی دارند. ریشه های هر دوی آنان به فرهنگ بین النهرین گره خورده است. آنان در طول تاریخ بین اناتولی و بین النهرین سکون داشته اند. اسرائیلی ها ملتی مصمم برای مقابله با دشمان خود بوده اند». 

این عنصر گروه تروریستی پژاک در پایان مصاحبه می گوید که اگر ترامپ از اپوزیسیون ایران حمایت کند از پذیرش کمک امریکایی ها نیز استقبال می کند. 

سابقه همکاری موساد با گروهک هیا تجزیه طلب کردی 
این نخستین باری نیست که اشکار می شود اسرائیلی ها از جریانات تجزیه طلب کردی در راستای منافع خود بهره می برند. 

رهبران کرد عراق هنوز هم روابط خوب با اسرائیل دارند. بعنوان مثال، در سال ۲۰۰۴ مسعود بارزانی و جلال طالبانی به اسرائیل سفر کردند و با نخست وزیر سابق اسرائیل، آریل شارن، ملاقات کردند.

بعد از تسخیر سفارت آمریکا در تهران یک گزارش سازمان سیا منتشر شد که نشان می داد کرد‌های عراق متّحد نزدیک اسرائیل بودند.

بعنوان مثال، در جنگ جون ۱۹۶۷ بین کشور‌های عرب و اسرائیل، کرد‌ها برای اینکه از شرکت ارتش عراق در جنگ جلوگیری کنند، دست به یک عملیات گسترده در شمال عراق زدند. در اکتبر ۱۹۸۰ مناخیم بگین، نخست وزیر وقت اسرائیل، تائید کرد که بین ۱۹۶۵ و ۱۹۷۵ – زمانی‌ که شاه توافق‌های الجزائر را با عراق امضا کرد – اسرائیل به کرد‌ها هم کمک‌های انسانی‌ داده بود، هم کمک مالی‌، و هم اسلحه. ولی‌ سرنگونی شاه اسرائیل را از حضور در شمال عراق محروم کرد، و در عین حال این کشور و سازمان جاسوسی و اطلاعاتی‌ آن، یعنی‌ موساد، را مجبور کرد که توجه خود را به کرد‌های ایران معطوف کنند. اشغال عراق توسط آمریکا و انگلیس در سال ۲۰۰۳ پای اسرائیل را بار دیگر به شمال عراق باز کرد، با این تفاوت که این‌بار هدف ضربه زدن به ایران و ایجاد بی‌ ثباتی در آنجا بود.

اصولاً برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، اسرائیل به دنبال تغییر رژیم در ایران بوده است و یکی‌ از اجزای رسیدن به این هدف استفاده از اقلیت قومی‌های ایرانی‌ بوده است.

اسناد افشا شده توسط ویکی لیکس این را بخوبی نشان می دهند. پس از بازگشت اسرائیل به شمال عراق در سال ۲۰۰۳، میر داگان، رئیس سابق موساد، استفاده از گروه‌های قومی در ایران، از جمله کردها را، در دستور کار قرار داد.

در سال ۲۰۰۴ [بعد از مسافرت رهبران کرد به اسرائیل] گاردین گزارش داد که اسرائیل مشغول کمک به کردها در شمال عراق است تا توان نظامی آنها را افزایش دهد. این نه‌ تنها آنها را در برابر ‌شیعه‌ها [که متحد جمهوری اسلامی هستند] قویتر می‌کند، بلکه به اسرائیل پایگاهی در نزدیکی‌ ایران میدهد. بر طبق گزارش گاردین، اسرائیل هم چنین تمایلات تجزیه طلبی کردها را حمایت می‌کند.


در فوریه ۲۰۱۰ ایزرأل نشنال نیوز گزارش داد که ارتش و نیروهای اطلاعاتی‌ اسرائیل شبه نظامیان کرد را تعلیمات نظامی و کماندو‌ای میدهند. مهم ترین بخش این آموزش، بر طبق این گزارش، مربوط به جنگ‌های چریکی است. برای توجیه این کار، این گزارش سپس یادآوری می‌کند که، «کرد ها، که کشورشان در حال حاضر توسط ایران، عراق، ترکیه، و سوریه اشغال شده است، دوباره کمک اسرائیل را برای بدست آوردن استقلال خود قبول کرده‌اند.» 

روزنامه فرانسوی فیگارو در ژانویه ۲۰۱۲ گزارش داد که ماموران موساد تبعیدیان ایرانی‌، و بخصوص کردها را تعلیمات نظامی و جاسوسی داده تا در ایران عملیات خرابکاری انجام دهند. آموزش اینها در شمال عراق در ناحیه کرد نشین آن کشور انجام میشود. بر طبق گزارش فیگارو، قسمتی‌ از این آموزش در رابطه با حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران و ترور متخصصین هسته‌ای ایران می باشد، که برای آنها به کرد‌ها آموزش داده می شود. فیگارو گزارش داد که این آموزش‌ها و حضور موساد در شمال عراق یک عملیات مخفی‌ نیست و در آن ناحیه کاملا شناخته شده است.

در ماه مارس ۲۰۱۲ روزنامه تایمز لندن گزارش داد که موساد دارای پایگاه در کردستان عراق است که از آنجا بداخل ایران نفوذ کرده، و به جاسوسی در مورد برنامه هسته‌ای ایران میپردازد. این گزارش حتی ادعا کرد که کماندو‌های اسرائیل از کردستان عراق به نواحی مختلف ایران، در مکان هائیکه تأسیسات هسته‌ای ایران قرار دارند نفوذ می‌کند.

در ماه اوت ۲۰۱۳ گزارش شد که رهبران کرد‌های عراق، ایران، سوریه، و ترکیه با یکدیگر ملاقات کرده تا هماهنگی‌‌های لازم را برای همکاری با یکدیگر انجام دهند. محل ملاقات مشخص نشد. این ملاقات بعد از پیروزی کرد‌های سوریه بر نیروهای افراطی مذهبی در آنجا بود، که ظاهرا این امید را به رهبران کرد داده است که کشور مستقل کرد در حال تولد است. مجله اسرائیلی گلوبز از این ملاقات به وجد آماده و اعلام کرد، "آنچه که برای کرد‌ها خوب است، برای اسرائیل نیز خوب است.”

این مجله همچنین پیشنهاد کرد که چون کشور مستقل کرد به دریا راه ندارد، از بندر حیفا در اسرائیل باید استفاده کند.

روز نامه واشنگتن پست در اکتبر ۲۰۱۳ گزارش داد که در سال ۲۰۱۲ دولت ترکیه هویت ۱۰ ایرانی‌ را که برای اسرائیل جاسوسی می کردند به ایران اطلاع داد. اندکی‌ بعد از گزارش واشنگتن پست، وبسایت اسرائیلی واینت نیوز گزارش داد که تمامی ۱۰ جاسوس کرد‌های ایرانی‌ بودند، و بار دیگر بر رابطه نزدیک اسرائیل با کرد ها، از جمله کرد‌های ایران تأکید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
3
2
سایرتمت گل بزرگترین سازمان جاسوسی اسرائیل هستش که از نخست وزیر فقط دستور میگیره کماندوهایی رو تربیت میکنه با بدون لحجه فارسی یا به زبون بی لحجه هر کشور دیگه ای میتونه به عمق خاک دشمن نفوظ کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
چه ربطی داشت ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۴
4
2
وقتی ما اختلاف را به نزاع و یقه گیری و تهمت وافتراء به یکدیگر تبدیل میکنیم درواقع به دشمن صهیونیستی این فرصت را میدهیم که روی بعضی از قومیتها کار کند وهر گونه سوء استفاده ی به نفع خود وعلیه ایران عزیز که تنها دشمن صهیونیزم و اشغالگریست را از این قومیت ها بکند ! متأسفانه دوکشور عراق و سوریه که درگیر جنگ با مزدوران داعش و القاعده هستند وکشور ترکیه هم که پایگاه صهیونیست ها شده
حسينعلي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۵
1
1
وقتي مسئله قوميتها ابزاري براي دشمن شده است چرا ما بايد بهانه دست آنها بدهيم پس با برخورد واقع بينانه و عاري از هر گونه تعصب و مدنظر قرار دادن و احترام گذاشتن و رعايت اصول 12 و 15 و19 قانون اساسي ايران توطئه هاي دشمنان را خنثي سازيم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین