کد خبر: ۴۳۶۷۹۹
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۲

٦ توصیه پسانوروزی به مدیران

آسان‌ گرفتن بعضی از قوانین در این وقت از سال به‌ جای سخت‌گیری نتایج بهتری به بار می‌آورد.
آفتاب‌‌نیوز :
ماهنامه «مسئله مدیریت» نوشت: «مدیران زیادی از نزدیک‌ شدن فصل تعطیلات وحشت دارند. از تعطیلات عید نوروز به بعد، موجی از هیجان و حواس‌پرتی آغاز می‌شود و تمرکز خیلی‌ها را مختل می‌کند اما هوشمندانه‌ترین و موثرترین رویکرد برای این روزها نجنگیدن با آن است.

١- قبل از قانونگذاری فکر کنید

همه‌ مدیرانِ خوب می‌دانند که قوانین را نمی‌شود مدام شکست اما مواقعی هم هست که اگر این قوانین را به سختیِ مواقع دیگر اجرا کنید، نتیجه‌ عکس می‌دهند. به قول معروف می‌گویند: «قانون را اختراع کرده‌اند تا قبل از شکستنش فکر کنید.» پس اگر قانونی هست که می‌توانید در این مواقع آسان بگیریدش اصلاً دریغ نکنید. شناور کردن ساعت ورود آن هم در هفته اولِ بعد از تعطیلات می‌تواند یک سورپرایز خوب برای کارمندانی باشد که ١٥ شب دیر خوابیدند و دیر بیدار شدند.

٢- از تعریف‌کردن‌ها استقبال کنید

آدم‌ها در عید خوش گذرانده‌اند و حالا و بعد از تعطیلات دوست دارند عکس‌هایشان را به هم نشان دهند و خاطره‌ها را برای هم تعریف کنند و شما هی ببینید که دارند با هم حرف می‌زنند و حرف می‌زنند. اما این را بدانید که وقتی جلوی همه سرگرمی‌ها را بگیرید، آدم‌ها، بدعنق و بی‌انگیزه می‌شوند. از طرف دیگر، اگر زیادی آزادشان بگذارید، اصلاً کار مفیدی انجام نمی‌شود. پس تعادل ایجاد کنید.

٣- کارمندانِ منظم‌ را تشویق کنید

این دوران که تمرکز و حواس افراد به راحتی پرت می‌شود، بهترین فرصت است که کارمندان منظم را تشویق کنید و به آنها پاداش بدهید. بعضی‌ها وظایف مهمی در طول تعطیلات عید داشتند که باید به آنها می‌رسیدند. تلاش این افراد باید مورد توجه شما قرار بگیرد. تحسین عمومی یا تشویق از طریق سیستم پاداش‌دهی باعث می‌شود احساس اعتبار کنند و موقعی که همکارانشان در حال خوش‌گذرانی هستند، به خاطر سخت‌کوشی‌شان حس نکنند که تک افتاده‌اند.

٤- شما هم به آنها بپیوندید

این‌ که به‌ سختی تلاش کنید تا رئیسِ خوش‌گذرانی‌ها باشید اصلاً جذاب نیست و حتی ممکن است نتیجه‌ عکس بدهد. از آن طرف هم حفظ‌ کردن فاصله و دور ایستادن از دیگران ممکن است همین‌قدر بد از آب دربیاید.

اولین روزهای بعد از تعطیلات بهترین زمان برای نشان‌ دادنِ روحیه‌ خوش‌گذرانی‌تان است. توی جشن‌ها شرکت کنید، مثل بقیه باشید. از فرصت یک دورهمی سازمانی استفاده کنید و راجع به تلویزیون و برنامه‌های سفرتان حرف بزنید. سعی نکنید مجلس را به دست بگیرید… این به بقیه یادآوری می‌کند که هنوز رئیس هستید.

٥- بگذارید کارمندان، جشنِ خودشان را بسازند

احتمالاً آخر سال حسابی شلوغ بودید و حجم کارها اجازه نداد جشن خاصی برگزار کنید. شروع سال فرصت بهتری برای یک جشن بهارانه خوب است. سازمان - یا خودِ شما به عنوان رئیس - می‌توانید یک دورهمی‌ کاری ترتیب بدهید. مثلاً دور هم ناهار بخورید تا دستاوردهای سال گذشته را جشن بگیرید. با این کار، اعضای گروه بیشتر به هم و به شما نزدیک می‌شوند.

٦- در مورد زمان، انعطاف‌پذیر باشید

تعطیلات، فشار زیادی روی آدم‌ها می‌آورد؛ مخصوصاً روی اعصابشان! آنها باید هدیه بخرند، در مراسم متعدد خانوادگی شرکت کنند، برای سفر برنامه‌ریزی کنند و مهمانی بدهند. پس سعی کنید باعث افزایش این فشار نشوید.

بعد از تعطیلات، هر بار که امکانش بود، سعی کنید کمی منعطف‌تر از روزهای دیگر باشید. کمی در برنامه‌های زمانی دست ببرید تا افراد بتوانند کمی استراحت کنند. بله حتی بعد از تعطیلات عید، کارمندان نیاز به استراحت دارند. با این روش، استرس شان کم می‌شود، متعهدتر می‌شوند و نسبت به کار و زندگی شخصی‌شان حس بهتری خواهند داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین