کد خبر: ۴۳۷۸۱۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
دو مشکل اساسی دولت روحانی، افراطیون داخلی و ترامپ

تندروها شمشیر خود را برای روحانی از رو بسته‌اند/او با چه کسانی مواجه است؟/مخالفان می‌گویند باید به رویارویی با آمریکا بپردازیم

مشکل برای ایران در دو بخش است: یکی غیر‌قابل‌پیش‌بینی بودن نیات ترامپ که سبب می‌شود شرکت‌های اروپایی تمایلی به سرمایه‌گذاری در ایران نداشته باشند و دیگری کسانی که در ایران در جبهه مخالف روحانی هستند و می‌گویند که ترامپ چهره واقعی امریکا را نشان داد و تکلیف ما مشخص است و باید به رویارویی با آمریکا بپردازیم.»
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- «هدی الحسینی» تحلیلگر الشرق الاوسط و العربیه در مطلب تازه‌ای درخصوص انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو در ایران تندروها شمشیر خود را برای روحانی از رو بسته‌اند/روحانی با چه کسانی مواجه است؟با اشاره به این‌که علیرغم دستاوردهای اقتصادی  دولت روحانی رقبای او دست از انتقاد برنمی‌دارند، می‌نویسد: «آنان دائما از توافق هسته‌ای انتقاد می‌کند و می‌گویند نه اقتصاد ایران بهبود یافته و نه وضعیت سیاسی ایران تاثیر مثبتی از توافق هسته‌ای به خود دیده است». 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نویسنده می‌افزاید: «ثبت‌نام رسمی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران در ۱۱ اوریل آغاز خواهد شد. شورای نگهبان نیز صلاحیت نامزدها را بررسی می‌کند و در نهایت تصمیم می‌گیرد که چه کسانی حق شرکت در رقابت‌های انتخاباتی را دارند و چه کسانی ندارند. در نهایت روز انتخابات در تاریخ ۱۹ مه مردم پای صندوق‌های رای می‌روند. روشی که از سوی شورای نگهبان برای تایید و رد‌صلاحیت به کار برده می‌شود صدای بسیاری از نخبگان را در ایران درآورده است. در طول سه دهه گذشته شورای نگهبان با اقتدار خود بسیاری را رد‌صلاحیت کرده است.»

 انتخابات پیش‌رو در ایران همه‌پرسی‌ای برای تایید یا رد عملکرد اقتصادی دولت روحانی و وعده‌های او پس از برجام خواهد بود. 

نویسنده در ادامه این مطلب این پرسش را مطرح می‌کند که روحانی با چه کسانی مواجه است. او می‌نویسد: اقتصاد یک عامل عمده و تعیین‌کننده در انتخابات ایران است به خصوص آن که رهبر ایران نیز در شعار امسال خود اشتغال‌زایی و تولید اقتصادی را مدنظر قرار دادند. محافظه‌کاران نیازمند آن هستند که دولت روحانی را شکست‌خورده در عرصه اقتصادی نشان دهند. هیچ یک از سیاستمداران برجسته محافظه‌کار در برابر روحانی اعلام نامزدی نکرده‌اند. 

روحانی در حالی برای شرکت در انتخابات آماده می‌شود که دولت او در جریان مذاکرات هسته‌ای با غربی‌ها تعامل داشت. او عمیقا باور دارد که جامعه بین‌المللی در کنار او قرار دارد چرا که او و اوباما سبب شدند تا از درگیری نظامی میان ایران و امریکا خودداری شود. روحانی توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۳ میلادی را به عنوان برگ برنده در دست داشت. او گمان می‌کرد که توافق به رونق اقتصاد می‌انجامد. با این حال، از زمان اجرای برجام، سرمایه‌گذاری‌های خارجی‌ در ایران آهسته پیش می‌روند. چند دلیل برای این موضوع وجود دارد: نخست ساختار مالی داخلی در ایران، وجود فساد و عدم شفافیت در سیستم مالی و بانکی ایران و نبود استانداردهای بانکی و مهم‌تر از همه نگرانی سرمایه گذاران در مورد تعهدات امریکا در قبال برجام پس از به قدرت رسیدن ترامپ هستند. این عدم اطمینان از حرکت بعدی امریکا در دوران ترامپ در قبال برجام سبب می‌شود تا بانک‌ها و شرکت‌های خارجی تمایلی به سرمایه گذاری بزرگ در ایران نداشته باشند.

مشکل برای ایران در دو بخش است: یکی غیر‌قابل‌پیش‌بینی بودن نیات ترامپ که سبب می‌شود شرکت‌های اروپایی تمایلی به سرمایه‌گذاری در ایران نداشته باشند و دیگری کسانی که در ایران در جبهه مخالف روحانی هستند و می‌گویند که ترامپ چهره واقعی امریکا را نشان داد و تکلیف ما مشخص است و باید به رویارویی با امریکا بپردازیم.»

نویسنده در ادامه اشاره می‌کند که در این میان رییس‌جمهوری دولت اصلاحات تلاش کرده تا محافظه کاران را متقاعد کند که نیاز به آشتی ملی در داخل و آزادی محصورین وجود دارد. این تحلیلگر عرب در ادامه می‌نویسد: «مشکل دیگر فساد ساختاری در ایران است. این کار را‌ برای روحانی دشوار کرده است و علاوه بر آن آیت‌الله هاشمی نیز فوت کرده؛ یکی از بنیانگذاران جمهوری اسلامی ایران که خواستار عادی‌سازی روابط با غرب و به طور خاص با امریکا بود. او حامی اصلاح‌طلبان و روحانی بود. این مشکلات در مسیر انتخاب مجدد هستند. با این حال، تمام روسای جمهوری ایران دو دوره‌ای بوده‌اند. علیرغم انتقادات تندروها،‌ رهبر ایران در مواردی از روحانی حمایت کرده‌اند و خواستار حفظ وحدت شده‌اند چرا که نمی‌خواهند تجربه حوادث پس از انتخابات ۲۰۰۹ میلادی تکرار شود. از سوی دیگر ترامپ نیز غیر قابل‌پیش‌بینی است و این موضوع سیاستمداران ایرانی را محتاط‌تر می‌کند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
11
11
تندروها شمشیر خود را برای رئیس‌جمهور از رو بسته‌اند
ادیب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
13
12
اگر برجام نبود جنگ می شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
3
3
از جیب ملت خرج می کنند.
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۱
1
0
مواظب باشید مرزهاتان را مشخص کنید. کسانی هستند مزدور آنهایند؛ کسانی هستند نوکر آنهایند؛ کسانی هستند در خدمت آنهایند. مرزهاتان را با اینها هم روشن کنید و مشخص کنید. وقت بصر و صبر، یکی همین‌جاست؛ بصیرت. ملت ایران وقت انتخابات که میرسد، احتیاج به بصیرت دارد؛ نگاه کند ببیند دشمن چه موضعی گرفته است در قبال این حرکت عظیم مردمی؛ حواس خود را جمع کند، تصمیم درست بگیرد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین