کد خبر: ۴۳۸۲۹۸
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۵

سهم کارگران از خدمات سلامت چقدر است؟

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که حدود 17.5 درصد از افراد تحت پوشش خانواده کارگران، نیازمند بستری‌شدن در بیمارستان طی یک سال گذشته بوده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
رضا خدیوی، سهیل وفا پور و مهسا ملکی در مقاله خود با عنوان «میزان بهره‌مندی از خدمات سلامت توسط جمعیت کارگران ساختمانی و خانواده آنها در شهر» به بررسی این موضوع که یکی از معیارهای عدالت در سلامت، بهره‌مندی از پوشش بیمه سلامت است، پرداخته‌اند.

این تحقیق با هدف تعیین میزان بهره‌مندی از خدمات سلامت در بین کارگران ساختمانی و خانواده آنها به عنوان یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه در مقابل بیماری‌ها و حوادث انجام شد.

مطابق این تحقیق توصیفی- تحلیلی، میزان بهره‌مندی کارگران ساختمان و خانواده آنان از خدمات سلامت و عوامل تاثیرگذار بر آن در شهر اصفهان در سال 1392، با استفاده از یک پرسش‌نامه استاندارد مورد ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، بدین منظور، برای 400 کارگر ساختمانی متاهل که منتظر به کارگیری روزانه در خدمات ساختمانی بودند و در پیاده‌روهای میادین اصلی چهار گوشه شهر اصفهان مستقر بودند، پرسش‌نامه به شکل سهمیه‌ای، به روش تصادفی ساده و با انجام مصاحبه حضوری تکمیل شد.

یافته‌ها حاکی از آن بود که 39.5 درصد از کارگران ساختمان تحت پوشش هیچ بیمه درمانی نبوده، 19.25 درصد آنان طی دو هفته اخیر نیاز به خدمات سلامت داشتند که از این خانواده‌ها، تنها 71.43 درصد از این خدمات بهره‌مند شدند.

حدود 17.25 درصد از افراد تحت پوشش خانواده کارگران، نیاز به بستری شدن در بیمارستان طی یک سال گذشته داشتند. متوسط تعداد دفعات بستری در طول سال بین خانواده کارگران، 1.54 بار در سال بود.

همچنین 4.75 درصد خانوارهای کارگران به دلیل بستری شدن در بیمارستان، متحمل هزینه‌های کمرشکن سلامت شده بودند.

نتایج این پژوهش نشان داد: میزان بهره‌مندی از پوشش بیمه‌های درمانی در بین کارگران، کمتر از میانگین همین نسبت در جامعه ایرانیان بود. خانواده‌هایی که به علت بستری شدن در بیمارستان متحمل هزینه‌های کمرشکن شدند، 2.5 برابر همین نسبت در بین افراد جامعه بودند.

به گزارش ایسنا، نتایج این مقاله علمی-پژوهشی (پزشکی) در مجله نظام تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتشر شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین