کد خبر: ۴۳۸۴۰۸
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷

هشدار وزیر دارایی آلمان نسبت به خطر "دیکتاتوری" اردوغان

وزیر دارایی آلمان نسبت به نشانه‌ها مبنی بر اینکه رئیس‌جمهوری ترکیه قصد دارد از طریق برگزاری رفراندومی برای توسعه قدرت‌هایش یک دیکتاتوری ایجاد کند،‌ هشدار داد.
آفتاب‌‌نیوز :
 ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان در مصاحبه با هفته نامه اشپیگل در پاسخ به این سوال که آیا رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه از طریق رفراندوم قانون اساسی قصد ایجاد یک حکومت استبدادی یا حتی دیکتاتوری را دارد یا خیر گفت: اگر کسی پیش‌نویس قانون اساسی ترکیه را مطالعه و تحولات سال‌های اخیر را دنبال کند به دلایل و تحلیل‌های متعددی در این خصوص می‌رسد که بله نشانه‌هایی از نگرانی وجود دارد.

ترکیه روز یکشنبه رفراندومی را درخصوص اینکه آیا پست نخست وزیری حذف و قدرت‌ها برای انتصاب وزرا به رئیس‌جمهور داده شود یا خیر برگزار می‌کند.

تحلیلگران علی رغم برجسته‌تر بودن کمپین "آری" در رسانه‌ها معتقدند که رقابت‌ها در این رفراندوم بسیار تنگاتنگ خواهد بود.

اردوغان در گردهمایی شنبه گذشته در حمایت از این اصلاحات گفت: این اصلاحات به ترکیه ثبات و قدرت بیشتری می‌بخشد.

در آستانه برگزاری این رفراندوم و به دنبال اقدام آلمان برای ممانعت از فعالیت‌های انتخاباتی سیاستمداران ترکیه‌ای در راستای حمایت از این رفراندوم اختلافات میان آنکارا و چندین کشور اروپایی از جمله آلمان بالا گرفت.

آنکارا تاکید کرده که چنین اقداماتی یادآور آلمان نازی است و نسبت به افزایش نژادپرستی و اسلام هراسی هشدار می‌دهد.

این اتهامات با واکنش جدی آلمان روبرو شد و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تاکید کرد که چنین توهین‌هایی باید متوقف شود.

بازداشت خبرنگار روزنامه آلمانی "دی‌ولت" توسط ترکیه نیز به این اختلافات دامن زده است.

شویبله گفت: برلین در ابتدا با آنکارا برای کمک به تقویت اقتصاد ترکیه همکاری می‌کرد اما این بازداشت مانعی در این مسیر به وجود آورد.

وی افزود: ما به خوبی در حال پیشرفت بودیم اما مساله بازداشت رخ داد. من به مهمت شیمشک، معاون نخست وزیر ترکیه گفته‌ام که این تحولات باعث می‌شود تا پیشرفت برنامه‌های توسعه اقتصادی با مشکل روبرو شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین