کد خبر: ۴۳۹۴۱۶
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۳
اگر احمدی‌نژاد تایید‌صلاحیت شود کار روحانی برای پیروزی راحت‌تر خواهد شد

حضور احمدی‌نژاد در انتخابات نشانه چیست؟/ واشنگتن‌پست: تصمیم احمدی‌نژاد شگفت‌آور بود/پایان دوران او نزدیک است

به عنوان تماشاچیان حیرت‌زده تماشا می‌کنیم. احمدی‌نژاد بار دیگر برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. تحلیلگر واشنگتن‌پست می‌نویسد: «اگر احمدی‌نژاد تایید صلاحیت شود کفه ترازو به نفع روحانی سنگینی‌ خواهد کرد و پیروزی‌اش حتمی‌تر می‌شود. تاکنون هیج رییس‌جمهوری در ایران یک‌دوره‌ای نبوده است بعلاوه روحانی حمایت اصلاح‌طلبان و میانه‌روها را با خود دارد. در حل حاضر اما وضعیت پیچیده است. بقایی معاون احمدی‌نژاد نیز ثبت‌نام کرده است او پیش‌تر هفت ماه در سال ۲۰۱۵ میلادی بازداشت شده بود آن هم به اتهام فساد. ابراهیم رئیسی نیز روحانی محافظه‌کار در انتخابات حضور دارد».
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- «اماندا اریکسون» تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در «واشنگتن‌پست» در یادداشتی تحلیلی به نامزدی احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخته و نوشته است: «خب، او کارش را خوب می‌داند. به عنوان تماشاچیان حیرت‌زده تماشا می‌کنیم. احمدی‌نژاد بار دیگر برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.»

به گزارش آفتاب‌نیوز، نویسنده در ادامه افزوده است: احمدی‌نژاد در انجام این کار رو در روی رهبری ایستاده است که به او توصیه کرده بودند در انتخابات شرکت نکند و این موضوع را به‌نفع خود او و کشور دانسته بودند. تصمیم شگفت‌آور احمدی‌نژاد عدم اطمینان را نسبت به نتیجه انتخابات پیش‌روی آن کشور افزایش می‌دهد. به طور گسترده‌ای این انتخابات یک همه‌پرسی درباره توافق هسته‌ای خواهد بود که در سال ۲۰۱۵ میلادی حاصل شد و در جریان آن ایران موافقت کرد غنی‌سازی اورانیوم خود را در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی کاهش دهد. اکثریت ایرانیان در آن زمان از برجام حمایت کردند. شرایط مذاکره و امضای آن توسط حسن روحانی رییس‌جمهوری فعلی بود. در سال ۲۰۱۳ میلادی، روحانی به لطف کسب پشتیبانی از جانب میانه‌روها و اصلاح‌طلبان انتخاب شد. او شعار اعتدال و تعامل را سر داد. اولویت نخست او پایان دادن به انزوای بین‌المللی ایران بود. او هم‌چنین ایران را در مسیری میانه‌روانه‌تر قرار داد. او گفته بود که ایرانیان باید آزادی عمل بیشتری در حوزه فردی داشته باشند.»

نویسنده این مطلب در ادامه می‌افزاید: «فعالیت‌های انتخاباتی روحانی پیرامون این سوال است؛ آیا ایران همچنان باید به دنبال نقش بین‌المللی بیشتری در جهان باشد یا آن‌که باید ایزوله‌شده باقی بماند؟ در جناح مقابل سیاستمدارانی هستند که نگاهی کاملا متفاوت و در تضاد با روحانی دارند. احمدی‌نژاد یکی از آن‌هاست. او در دوران ریاست‌جمهوری خود سال‌ها به غرب حمله کرد و هولوکاست را افسانه و دروغ خواند. در سال ۲۰۰۵ میلادی او پخش برخی موسیقی‌ها از رادیو را ممنوع کرد و یک سال بعد سایت‌های مهمی چون یوتیوب فیلتر شدند. در سال ۲۰۰۹ میلادی انتخاب او در انتخابات محل مناقشه بود.»

تحلیلگر واشنگتن‌پست در ادامه می‌نویسد: «احمدی‌نژاد به‌طور علنی (که هر کسی را گیج می‌کند) گفته بود که تنها برای حمایت از نامزدی معاونش بقایی او را هنگام ثبت‌نام همراهی می‌کند اما اکنون خودش نیز برای نامزدی ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده است. به نظر می‌رسد او در کارزار انتخاباتی جدی است. جالب است که علیرغم نهی رهبری از ورود او به رقابت‌های انتخاباتی اخیر سفرهای استانی‌اش فعال‌تر شده بیشتر سخنرانی می‌کند و به‌تازگی به توئیتر پیوست. پوپولیست است و از شعارهای ناسیونالیستی استفاده می‌کند. اما مشکلاتی نیز وجود دارد احمدی‌نژاد نزد میانه‌روها منفور است. او باید برای دفاع از رکود اقتصادی دوران ریاست‌جمهوری خود به دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای حرفی برای زدن داشته باشد. حتی برخی از محافظه‌کاران نیز می‌خواهند او از رقابت‌های انتخاباتی خارج شود. برخی از برجسته‌ترین چهره‌های تندرو در سیاست ایران تصمیم احمدی‌نژاد را غیر قبول قبول می‌دانند و از پایان دوران او سخن می‌گویند». 

تحلیلگر واشنگتن‌پست می‌نویسد: «اگر او تایید صلاحیت شود کفه ترازو به نفع روحانی سنگینی‌ خواهد کرد و پیروزی‌اش حتمی‌تر می‌شود. تاکنون هیج رییس‌جمهوری در ایران یک‌دوره‌ای نبوده است بعلاوه روحانی حمایت اصلاح‌طلبان و میانه‌روها را با خود دارد. در حل خاضر اما وضعیت پیچیده است. بقایی معاون احمدی‌نژاد نیز ثبت‌نام کرده است او پیش‌تر هفت ماه در سال ۲۰۱۵ میلادی بازداشت شده بود آن هم به اتهام فساد. ابراهیم رئیسی نیز روحانی محافظه‌کار در انتخابات حضور دارد». 

در پایان ماه اوریل شورای نگهبان نامزدهای نهایی را اعلام می‌کند. این نهاد قدرت دارد تا از ورود نامزدها به رقابت‌ها جلوگیری کند. در انتخابات مجلس اصلاح‌طلبان و نامزدهای مستقل را از انتخابات کنار گذاشت. امسال اما احتمالا یکی از محافظه‌کارترین سیاستمداران را خارج از گردونه رقابت قرار خواهد داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
0
1
پوپولیستی که از شعار های ناسیونالیسمی استفاده میکند.
درست به مشابه بعضی از شما که به تازگی این وبگاه خبری تحلیلی رو مطالعه می کنید و باید از شغلی که لیاقت و شرافت لازم برای انجام دادنش را ندارید کنار بروید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
1
4
پر رویی هم سرمایه ایست که برخی ازآن خوب بهره می برند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
2
1
از کجا معلوم که شما با هم همدست نشده باشید
علی معرف
|
Canada
|
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
1
2
واشنگتن پست روزنامه زرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
3
15
حقیقت این است که اگر به شما بگویند فردا زلزله 8 ریشتری می آید آن قدر نخواهید ترسید که بگویند احمدی نژاد تایید صلاحیت خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
اتفاقا ترس نداره. چون اگر احمدی نزاد تایید صلاحیت بشه در حالت اول رای نمی آورد که بطور واضح برای اصلاح طلب ها خوب است ولی اگر در حالت دوم ایشان رای بیاورد می توان نتیجه گرفت که ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۸
6
2
احمدی نژاد مرد عمل و یک مسلمان واقعی است نه مثل دیگران....
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین