کد خبر: ۴۳۹۵۴۸
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد

توفیق دولت یازدهم در مبارزه با قاچاق / کاهش 50 درصد قاچاق کالا و ارز

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از توفیق دولت یازدهم در مبارزه با قاچاق خبر داد و گفت: میزان قاچاق در سال 1395 نسبت به سال 1392 حدود 50 درصد کاهش داشت و از 25 میلیارد دلار در سال 1392 به حدود 12 تا 13 میلیارد دلار در سال 1395 کاهش پیدا کرد.
آفتاب‌‌نیوز : 'قاسم خورشیدی' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: یکی از موفقیت های دولت یازدهم در عرصه های اقتصادی، مساله توفیق های دولت در مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.
وی با اشاره به اینکه حجم قاچاق در سال 95 نسبت به سال 94 حداقل بین 15 تا 20 درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: ارزش قاچاق در سالهای 1392 تا 1394 را به ترتیب 25، 19.8 و 15 میلیارد دلار بود که این رقم در سال 1395 به حدود 12 تا 13 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: البته 12 تا 13 میلیارد دلار قاچاق هم عدد بسیار بزرگی است و باید برای آن تدبیر شود.

خورشیدی اضافه کرد: اگر چند شاخص را برای موفقیت در مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نظر داشته باشیم، نخستین شاخص ما می تواند این باشد که در این دوره چقدر حجم قاچاق کاهش پیدا کرده است اما در کنار حجم قاچاق، شاخص های دیگری نیز برای سنجش موفقیت در مبارزه با قاچاق وجود دارد که شامل حجم کشفیات قاچاق، نسبت وصول جرایم ناشی از پرونده های قاچاق و همچنین افزایش درآمدهای قانون دولت است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ارتباط با ارزش قاچاق در سال 1395 گفت: بر اساس برآوردهای اولیه ای که از حجم قاچاق در سال گذشته به عمل آمده است، کماکان شاهد روند کاهشی حجم قاچاق در سال گذشته نسبت به سال 94 هستیم.
وی در مورد حجم کشفیات در سال گذشته نیز گفت: در سال 1395 در بخش حجم کشفیات به رکوردی بی سابقه دست یافته ایم؛ نسبت کشفیات در سال 1392 به کل حجم قاچاق سالانه کمتر از یک درصد بوده است ولی این نسبت در سال 1395 به بیش از 30 درصد رشد رسیده است؛ یعنی دستگاه های کاشف توانسته اند 30 درصد از کالای قاچاقی که وارد کشور شده است را کشف و ضبط کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مجموعه کشفیات دستگاه های کاشف در سال گذشته را 14 هزار و 600 میلیارد تومان کالای قاچاق ذکر کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش نسبت وصول جرایم نسبت به کل احکام صادر شده اشاره کرد و گفت: در سال 1392 نسبت وصول جرائم از کل جرایم در تعزیرات حکومتی فقط سه درصد بوده است؛ یعنی حکم صادر می شده ولی در مقام اجرا ظرفیت اجرایی نداشته است؛ این عدد در سال 95 به بیش از 28 درصد رسیده است.

خورشیدی ادامه داد: شاخص چهارم در مورد رشد 150 درصدی درآمدهای قانونی دولت از محل حقوق ورودی در سال 95 نسبت به 1392 است؛ این امر به رغم کاهش 40 درصدی واردات و کاهش هفت درصدی میانگین ضریب موثر تعرفه های گمرکی محقق شده است.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: در سال 1392، کشور با واردات بیش از 63 میلیارد دلار حدود 75 هزار میلیارد ریال از محل حقوق ورودی درآمد داشته است، اما در سال 1395 کل واردات کشور حدود 43 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است (یعنی تقریبا 40 درصد کاهش واردات داشته ایم) و از طرف دیگر میانگین ضریب موثر تعرفه های وارداتی نیز از حدود 27 درصد به 19.2 درصد کاهش پیدا کرده است (‌یعنی واردکننده بابت وارداتِ کالا، پول کمتری به دولت پرداخت کرده است) ولی درآمدهای گمرکی دولت از محل حقوق های ورودی به بیش از 180 هزار میلیارد ریال رسیده است.

خورشیدی در تحلیل این اعداد گفت: این نشان می دهد که فساد و تخلف در مبادی ورودی و گمرکی و قاچاق از مبادی رسمی کاهش پیدا کرده است.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پایان گفت: این اعداد و ارقام و شاخص ها کاملا گویای این است که دولت توفیق های قابل ملاحظه ای در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته است.

به گزارش ایرنا، پدیده قاچاق همواره به عنوان یکی از مسایل و مشکلات اقتصاد کشور شناخته می شود که بخش های تولید، اشتغال، امنیت، سلامت و ... را تهدید می کند.
رهبر معظم انقلاب نیز همواره خطاب به کارگزاران نظام موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز را مورد تاکید قرار می دهند؛ ایشان در دیدار جمعی از کارگران سراسر کشور درباره اهمیت موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز فرمودند: «یکی از ارکان تقویت تولید داخلی، دستگاه مبارزه‌ی با قاچاق است. مساله‌ی مبارزه‌ی با قاچاق را این‌همه ما تأکید کردیم؛ دولتهای مختلف از سالها پیش همین‌طور مرتّب آمده‌اند رفته‌اند؛ خب، این کار یک کاری است که باید تحقّق پیدا کند و این هم ممکن است»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین