کد خبر: ۴۴۰۰۱۹
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
تحلیل سایت سایت یورمیدل‌ایست از نامزدی رئیسی و انتخابات ایران

احمدی‌نژاد بهتر است یا رئیسی؟/نامزدی رئیسی چه‌معنایی برای ایران و جهان دارد؟/ سرمایه‌گذاران خارجی و دیپلمات‌ها می‌ترسند

نامزدی رئیسی سبب بازگشت ترس به دل سرمایه‌گذاران خارجی و دیپلمات‌ها شده است. آنان هراس دارند که بازگشت دولتی تندرو به ضرر توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی و تلاش‌های صورت گرفته برای گشایش درهای تجارت و اقتصاد ایران منجر شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- سایت «یورمیدل‌ایست» با انتشار گزارشی درباره نامزدی ابراهیم رئیسی برای شرکت در رقابت‌های انتخابات احمدی‌نژاد بهتر است یا رئیسی؟/نامزدی رئیسی چه‌معنایی برای ایران و جهان دارد؟ریاست‌جمهوری این پرسش را مطرح می‌کند که آیا در صورت برد او روابط شکننده و قدری بهبود یافته‌میان ایران و غرب در دوران روحانی می‌تواند در معرض خطر جدی قرار گیرد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این سایت می‌نویسد: «این قاضی ۵۶ ساله در روز جمعه برای انتخابات ماه مه ثبت‌نام کرد و نامزدی خود را اعلام نمود. نامزدی او سبب بازگشت ترس به دل سرمایه‌گذاران خارجی و دیپلمات‌ها شده است. آنان هراس دارند که بازگشت دولتی تندرو به ضرر توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی و تلاش‌های صورت گرفته برای گشایش درهای تجارت و اقتصاد ایران منجر شد. تاکنون رئیسی درباره سیاست خارجی سخن زیادی نگفته است. نظرات او در این زمینه مبهم باقی مانده‌اند. او تنها گفته که ایران خواستار رابطه با هر کشوری به جز اسرائیل مبتنی بر احترام متقابل است. تحلیلگران معتقدند که این اظهارات نشان می‌دهند که رئیسی عمیقا درباره تعامل با غرب و رابطه با کشورهای غربی نگاهی مشکوک و بدبینامه دارد. با این حال، نامحتمل است که بخواهد توافق هسته‌ای را برهم زند و آن را حفظ خواهد کرد. 

یک تحلیلگران مسائل ایران در گروه بین‌المللی بحران درباره او می‌گوید: «رئیسی هیچ تجربه‌ای در سیاست خارجی ندارد؛ این شرطی اساسی دست‌کم برای تعیین استراتژی در زمینه حفظ برجام است. به نظر می‌رسد او تنها می‌خواهد آمریکا را سرزنش کند و در زمینه برجام و عدم رعایت احتمالی آن مقصر بداند». 

این سایت در ادامه می‌نویسد: «رئیسی در اردوگاه محافظه‌کاران است. او دادستان کل و دادستان در دادگاه ویژه روحانیت. برخی از رسانه‌ها به‌تازگی از او با عنوان «آیت‌الله» یاد می‌کنند در حالی که پیش از آن این‌چنین نبوده است. پدر همسر او، علم‌الهدی، امام جمعه مشهد است و دارای کرسی در مجلس خبرگان هستند که نهادی برای انتخاب جانشین رهبری است. احتمال کمی وجود دارد که او در صورت رییس‌جمهوری از محدودیت‌های اجتماعی بکاهد یا خواستار رفع حصر شود. او به موسوی و کروبی «فتنه‌گر» می‌گوید. او گفته است که نظام اسلامی با سران فتنه با رحمت برخورد کرد و کسانی که با سران فتنه همدردی کرده‌اند باید بدانند که ملت بزرگ ایران آنان را نخواهند بخشید». 

این سایت در ادامه با اشاره به تولیت حرم امام رضا در مشهد توسط او می‌نویسد: «این نهاد میزبان بیش از ۲۰ میلیون زائر در سال است و درآمدی چند میلیارد دلاری دارد و کارگزار شرکت‌های مختلف حتی در زمینه فناوری اطلاعات است». 

یور میدل ایست در ادامه با طرح این پرسش که چرا رئیسی وارد عرصه انتخابات شده است، می‌نویسد: «یک پرسش بزرگ این است که چرا او وارد این عرصه شد. بسیاری می‌گویند. یک دیپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود می‌گوید: «او ریسک زیادی کرده و اگر در انتخابات ببازد دیگر نمی‌تواند هدف بلند‌مدت خود را دنبال کند». 

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که رئیسی با تاکید بر مسائل اقتصادی وارد میدان شده و امیدوار است بتواند رای اقشار کم‌درآمد و مذهبی‌تر جامعه را به‌نفع خود جذب نماید.

سعید لیلاز اقتصاددان می‌گوید: «رئیسی مطلقا برنامه‌ای برای مدیریت کشور ندارد. از نظر تجربه کار مدیریتی و اجرایی حتی می‌توانم بگویم احمدی‌نژاد که کارهایش برای اقتصاد کشور فاجعه‌بار بود هم تجربه بیشتری در مقایسه با رئیسی دارد». 

نشریه نشنال‌امارات نیز با انتشار گزارشی درباره انتخابات اشاره می‌کند که هنوز افق روشن و واضحی درباره انتخابات وجود ندارد و در این‌باره می‌نویسد: «چند نامزد بحث‌برانگیز ثبت‌نام کرده‌اند؛ از قالیباف شهردار تهران تا رئیسی، احمدی‌نژاد و بقایی. کارشناسان می‌دانند که سیاست در ایران پیچیدگی زیادی دارد و انتخابات آن نیز غیرقابل پیش‌بینی است. از سوی دیگر طبقه متوسط ایران نیز سکوت کرده و مشخص نیست آیا اکثریت در انتخابات شرکت می‌کنند یا خیر. در این میان به‌نظر نمی‌رسد رهبری ایران مخالفتی با تمدید دوران ریاست‌جمهوری روحانی داشته باشند. ریاست‌جمهوری روحانی و میانه‌روها به افزایش مشروعیت نظام در خارج از کشور، افزایش کسب درآمد و استفاده از مهارت‌های دیپلماتیک تیم روحانی منجر خواهد شد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین