کد خبر: ۴۴۰۰۸۳
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰

بنیاد مستضعفان نمی‌تواند ادعای مالکیت کاخ‌ها را داشته باشد

رئیس کمیته‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اختیار کاخ نیاوران و سعدآباد مستقیما به سازمان میراث فرهنگی تفویض شده است و بنیاد مستصعفان نمی‌تواند ادعای مالکیت درباره این دو کاخ تاریخی داشته باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
حدود یک هفته پس از انتشار خبرهایی درباره‌ی تلاش‌های بنیاد مستضعفان برای گرفتن حق مالکیت دو مجموعه‌ی فرهنگی - تاریخی نیاوران و سعدآباد و واکنش‌های اولیه‌ی این بنیاد نسبت به موضوع، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نخست روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۹ فروردین) در بیانیه‌ای موضع خود را نسبت به این موضوع اعلام کرد و امروز (چهارشنبه، ۳۰ فروردین) نامه‌ای با نام و امضای احمد حکیمی‌پور - عضو و رئیس کمیته‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران - خطاب به زهرا احمدی‌پور - معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - در این‌باره منتشر شد.

به گزارش ایسنا، در نامه حکیمی‌پور خطاب به رییس سازمان میراث فرهنگی آمده است: «مستحضرید با طرح دعوی بنیاد مستضعفان علیه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخصوص بازپس‌گیری مدیریت مجموعه‌ی کاخ‌های نیاوران و سعدآباد، اخیرا حکم دادگاه مبنی بر مالکیت این بنیاد بر کاخ‌های سعدآباد و نیاوران صادر شده است.

در این‌ زمینه از جایگاه نمایندگی مردم و مسئول کمیته میراث فرهنگی و بافت تاریخی در شورای اسلامی شهر تهران به عرض می‌رسانم: ۱- براساس ماده واحده "لایحه قانونی راجع به کاخ‌های نیاوران و سعدآباد و نحوه ارزیابی و نگهداری اموال مربوط" مصوب ۲۳ فروردین سال ۱۳۵۹ کلیه کاخ‌های نیاوران و سعدآباد با محوطه و تاسیسات آن‌ها برای ایجاد موزه و پارک در اختیار وزارت فرهنگ و آموزش عالی سابق (سازمان میراث فرهنگی کنونی) قرار می‌گیرد.

همان‌طور که در متن ماده واحده این لایحه واضح و مبرهن است، نامی از بنیاد مستضعفان آورده نشده و اختیار کاخ نیاوران و سعدآباد مستقیما به سازمان میراث فرهنگی تفویض شده است، بر مبنای همین استدلال بنیاد مستضعفان نمی‌تواند ادعای مالکیت درخصوص این دو کاخ تاریخی داشته باشد.

۲- مجموعه کاخ موزه‌های سعدآباد و نیاوران در دوران پهلوی به وزارت دربار تعلق داشته و با هزینه بیت‌المال احداث شده است، بنابراین مایملک خاندان پهلوی به حساب نمی‌آید و جزو بیت‌المال است و به استناد فرمان حضرت امام خمینی (ره) مورخ ۱۳ اسفندماه ۵۷، مالکیت این دو کاخ برعهده دولت است.

۳- فارغ از ادله‌ی قانونی فوق، سابقه‌ی عملکرد بنیاد مستضعفان در نگهداری و مدیریت اماکن تاریخی، عملکردی قابل دفاع نیست. به‌عنوان نمونه، کاخ مروارید کرج به‌عنوان یکی از شاهکارهای معماری مدرن که پس از انقلاب برای مدت سه دهه در اختیار بنیاد مستضعفان بود، به ویرانه‌ای تبدیل شد و سپس مالکیت آن به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انتقال یافت.

در نمونه‌ای دیگر می‌توان به وضعیت کاخ‌ - هتل رامسر اشاره کرد که به‌دلیل نبودن نگاه مبتنی بر حفظ میراث ارزشمند ملی و غلبه‌ی نگاه اقتصادی، در معرض انواعی از تخریب‌ها قرار گرفته است.

۴- تصمیم‌گیری درخصوص مالکیت مجموعه کاخ‌های نیاوران و سعدآباد، از جمله مهم‌ترین و تاثیرگذارترین تصمیمات مرتبط با حوزه‌ی میراث فرهنگی در کشور است و به‌دلیل نبود سابقه‌ی مطلوب این بنیاد در حفظ و نگهداری از ابنیه تاریخی مشابه، ادامه‌ی وضعیت فعلی بسیار نگران‌کننده است و بیم آن می‌رود تا بخشی از تاریخ ملموس کشور و پایتخت در سال‌هایی نه چندان دور به ورطه‌ی نابودی کشیده شود.

از این رو ضروری است تا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، همه‌ی توان خود را برای انجام اقدام عاجل  در این خصوص و اعتراض به رای دادگاه بدوی معطوف کند.

۵- در پایان نیز اعلام می‌دارد کمیته‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران در حدود اختیارات قانونی خود آماده است هرگونه همکاری‌ سازنده در این مسئله را با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عمل آورد.»

به گزارش ایسنا، پس از انتشار نخستین خبرها درباره مالکیت دو مجموعه‌ی فرهنگی - تاریخی نیاوران و سعدآباد، بنیاد مستضعفان اطلاعیه‌ای را منتشر و به نقل از غفور پاکنهاد - معاونت امور حقوقی، توسعه مدیریت و منابع - اعلام کرد: «موضوع مالکیت کاخ‌های نیاوران و سعدآباد در قوه قضاییه (هیات رسیدگی به پرونده‌های موضوع اصل ۴۹ قانون اساسی) مطرح رسیدگی است و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی کماکان خود را موظف به اجرای احکام قطعی محاکم قضایی می‌داند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین