کد خبر: ۴۴۰۲۷۹
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۳

روحانی: مردم تاوان تحریم را می‌پرداختند

رئیس جمهوری به موضوع تحریم ها وعواقب آن برای کشور پرداخت و گفت:‌هزینه تحریم ها از جیب چه کسی پرداخت می شد؟ قطعا از جیب مردم پرداخت می شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر حسن روحانی که پنجشنبه در بیمارستان 600 تختخوابی بوعلی سینای شیراز در آییین افتتاح 400 طرح عمرانی، اقتصادی و ورزشی به صورت ویدئو کنفرانس سخن می گفت افزود:‌ از مردم درباره تحریم بپرسید ، گردش مالی ما با دنیا در شرایطی بود که اگر پولی را می خواستیم بفرستیم و بیاوریم از خارج به طور متوسط 11 درصد هزینه داشت، این 11 درصد امروز به 3 درصد رسیده است ، این ها از جیب مردم پرداخت می شده است. 

دکتر روحانی به برخی از دستاوردهای برجام اشاره کرد و گفت:برجام ما را آزاد کرد ، آثار برجام شکستن حصر ایران است ، حصر ایران شکست، آثار برجام این است که نفت را به هر کسی می خواهیم می فروشیم ، پول نفت را به هر ارزی خواستیم می گیریم. 

وی اضافه کرد:درحوزه پزشکی آیا همه وسایل وامکانات پزشکی به موقع به دست ما می رسید ، آیا از هر کشوری می خواستیم این تجهیزات به ما می رسید یا فقط از یکی دو کشور با قیمت بالاتر وارد می کردیم؟.حتی آنها که با ما راه می آمدند و رفیق بودند هم پول ما را حبس می کردند و پول ما را منتقل نمی کردند. 

رئیس جمهوری با اشاره به توسعه صنعتی در پارس جنوبی گفت : در همین پارس جنوبی که بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ ایران در آن انجام شد 20 میلیارد دلار در یک روز طرح افتتاح شده است ، 6 فاز پارس جنوبی افتتاح شد ، این بی نظیر است ، چرا این فازها قبلا خوابیده بودند؟ 

دکتر روحانی برخی از دلایل اقتصادی و تجاری در پارس جنوبی را تشریح کرد و گفت : برای پارس جنوبی پمپ خریداری شده بود اما در کشورهای همسایه ما مانده بود ، سطح تکنولوژی خریدها پایین بود ، الان ما قیمت پمپ را به یک دهم دوره تحریم خریداری کرده ایم . 

وی به دستاوردهای حوزه کشاورزی اشاره کرد و اضافه کرد : قبل از برجام نانی که در سفره مردم بود از خارج می آمد ، گندم از خارج می آمد امروزهمه گندم ما از داخل است، سه میلیون تن گندم صادر می کنیم ، این نان حلال ایرانی دراختیار ماست ، چرا می گویند در سفره ما چیزی پیدا نیست؟ 

رئیس جمهوری افزود: امروز مواد غذایی در کشور ما و در سفره مردم 118 میلیون تن است 21 میلیون تن به آن اضافه شده است ، این مواد غذایی در سفره ملموس است . 

دکتر روحانی افزود: مردم ما یک حماسه بزرگ در سال 92 آفریده اند ، هر اقدامی شده با وحدت ملی و با همراهی رهبر بزرگوار ما بوده است ، اگر دولت اقتصاد را درست نمی کرد در مذاکرات با شش کشور بزرگ آنها به ما جواب نمی دادند . 

** اعتماد مردم، سرمایه دولت است 

وی اعتماد مردم را بزرگترین سرمایه دولت دانست و اظهار داشت : دولت اگر کاری انجام داده یک سرمایه بزرگ داشته است و این سرمایه اعتماد مردم است ، سرمایه اجتماعی را باید حفظ کنیم ، اگر مردم به دولت اعتماد کنند و دولت اگر امید بیافریند این ارتباط است که ما را به رشد می رساند. 

دکتر روحانی با طرح پرسش هایی مبنی بر اینکه چرا بازار اقتصاد و ارز اکنون آرام است؟ بیان داشت : چرا وقتی به مردم قول می دهیم که سال آینده تورم را تک رقمی کنیم می توایم به این هدف برسیم ؟ چون مردم به دولت اعتماد کرده اند ، اگر اعتماد نباشد چیزی درست نمی شود. 

رئیس جمهوری اساس سرمایه کشوررا پیوند دولت با مردم دانست و گفت:مردم دولت را باور دارند ، اعتماد اساس کار دولت است ، وقتی مردم اعتماد می کنند با این سرمایه از مشکلات عبور خواهیم کرد. 

روحانی ادامه داد:‌من یک جا عصبانی می شم و واقعا عصبانی می شوم، روزهایی را که عصبانی می شوم مرور کرده ام و آن جایی است که فرد یا رسانه می خواهد به امید و آینده کشور لطمه بزند، بگذاریم مردم به آینده و کشور امیدوار باشند، چرا دروغ می گویید؟چرا واقعیت را به مردم نمی گویید؟ 

وی اضافه کرد: راست گفتن واجب نیست ولی دروغ گفتن قطعا حرام است، واقعیت را به مردم بگوییم ، به دولت و آینده کشور و رشد و پیشرفت آینده کشور اعتقاد داشته باشیم ، این مردم خیلی بزرگ هستد، فرهنگ دوست هستند ، مردم پر تلاش هستند ، با همت و اعتماد و تلاش مردم در کشاورزی ، در آب و در سایر حوزه ها ما شاهد رشد و دستاورد هستیم . 

** تدبیر برای خطر خشکسالی 

رئیس جمهوری به مشکلات موجود در حوزه آب و کشاورزی اشاره کرد و گفت : یکی از مشکلات ما این است که آب های زیرزمینی در حال افت است، آب و منابع آبی کاهش یافته است، این خطری برای آینده کشاورزی است، برای محیط زیست دارای خطر است ، این دولت خیلی از چاه ها را در همان ابتدا بست، قبلا بی رویه چاه احداث شده ولی واقعا آب های زیرزمینی تمام شده است ، کشور به پایان حیات سرزمینی نزدیک شد، اولین کار دولت این بود که جلوی چاه های غیر قانونی را گرفت. 

دکتر روحانی با بیان اینکه بسیاری از مناطق کشور به خاطر همین محدودیت ها در برداشت آب اکنون به شرایط ثبات رسیده است گفت: در آذربایجان با وجودی که بارش باران از حد متوسط 5 درصد کمتر بوده است اما به خاطر همین ممنوعیت ها امسال نسبت به سال گذشته نه تنها کاهش منابع زیرزمینی نداشتیم افزایش هم داشته ایم ، باید با تدبیر کشور را نجات دهیم و این کار شدنی است . 

** گشایش اقتصادی با تکیه بر قدرت مردم 

رئیس جمهوری ادامه داد : لبخندها در مذاکرات تعارف بود ، آنها واقعیت قدرت ایران را دیدند ، آنها دیدند که دولت تورم را از 45 درصد به 15 درصد رساند . 

دکتر روحانی گفت:‌حضور مردم و اتحاد دولت و ملت ما را پیروز کرد، رفع مشکلات اقتصادی، ملت را پیروز کرد، دولت توانست بعد از 62 سال صادرات را نسبت به واردات فزونی بخشد این برای اولین بار در کشور رخ داده است . 

رئیس جمهوری گفت: برخی از سال ها کسری تجاری ایران 30 میلیارد دلار بوده است، یعنی از پول نفت جنس وارد می کردیم ، سال قبل و سال 94 صادرات غیر نفتی از واردات پیشی گرفت این نیز برای اولین بار بوده است . 

دکتر روحانی هنگام افتتاح طرح های عمرانی و اقتصادی به طرح های گلخانه ای و توسعه کشاورزی اشاره کرد و گفت: این طرح ها از اهمیت بسزایی برخورداراست ، کشاورزی در سالها ی اخیر در کشور متحول شده و ما را به سمت خوداتکایی برده است . 

رییس جمهوری با اشاره به دستاوردهای اقتصادی و توسعه در زمینه راه و توسعه راه ها وحمل و نقل گفت : دراین حوزه ها هم کارهای بزرگی انجام شده است، تا پایان دولت پنج استان از طریق ریلی به هم متصل می شوند، شبکه ریلی گسترش می یابد در سایر استان ها هم برنامه توسعه ریلی در حال تدوین است . 

وی گفت:در طرح های صنعت و معدن فعالیت ها چشمگیر بوده است ، در بخش صنعت و معدن شاهد رشد هستیم ، در زمینه اکتشاف معادن در این سالها معادل همه سالهای قبل کار شده است . 

رئیس جمهوری همچنین در زمینه توسعه قطار شهری گفت: توسعه مترو و قطار شهری در کاهش وقت و زمان و کاهش الودگی تاثیر دارد، امیدواریم بقیه مسیر در شیراز هم بزودی اجرا شود. 

** بانوان و ورزش 

وی گفت:‌خبر خوشحال کننده این است که یک مجموعه بزرگ ورزشی در شیراز برای بانوان آغاز می شود و شروع به کار می کند. 

رئیس جمهوری ادامه داد:‌اگر می خواهیم سلامت جامعه ما تامین شود یکی از راه های آن ورزش است و نقش بسیار مهمی دارد. 

روحانی گفت:‌آقایان همه فضاها برایشان آماده است تا با لباس ورزشی حضور یابند و کار خانم ها سخت تر است که با توجه به چارچوب های فرهنگی، هم نشاط و هم سلامت و هم تفریح سالم داشته باشند و اوقات فراغت خود را بگذرانند. 

رئیس جمهوری گفت:‌خوشحالم که ساخت ورزشگاه پارس شیراز پس از 22 سال محقق شد . 

وی ادامه داد:‌در سفر نخست به استان فارس، در جریان وضعیت این ورزشگاه قرارگرفتم و از اینکه پیش از سال 76 آغاز شده و فعالیت نداشت، برای من ناراحت کننده بود و به آقای دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور دادم هر مقدار پول می خواهد و به هر قیمتی باید کامل شود. 

روحانی بیان کرد:‌مردم شیراز 22 سال است که منتظر یک ورزشگاه هستند و خوشحالم که امروز این مساله تحقق پیدا کرد و این ورزشگاه تکمیل شد ، ورزشگاه بسیار زیبا و خوبی که تصاویر آن را دیدم. 

**حوزه سلامت و افزایش تخت های بیمارستانی 

رئیس جمهوری همچنین در ارتباط با آیین بهره برداری از 261 پروژه درمانی استان فارس و شروع عملیات اجرایی شهر سلامت و گردشگری فارس گفت:‌کار بزرگی در حوزه سلامت و افزایش تخت های بیمارستانی و مراکز بهداشتی و درمانی صورت گرفت که در حال گسترش است. 

روحانی ادامه داد:‌ امیدواریم در پایان این دولت، اقدام هایی در زمینه سلامت انجام دهیم که مردم با مشکلات اندکی با مساله درمان بیماران و سلامت خود مواجه باشند. 

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری با بیان اینکه در همه طرح هایی که افتتاح می شود، مردم مطرح و محورهستند به طرح های حوزه بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: باید همه دست به دست هم دهیم تا مراکز بزرگ برای سلامت مردم دراین حوزه به وجود آید . 



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین