کد خبر: ۴۴۰۲۹۰
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵

توصیه ظریف به تیلرسون

محمدجواد ظریف گفت: آن چه امروز و بیش از هر زمان دولتمردان آمریکایی بدان نیاز دارند نه لفّاظی‌های تکراری و بی‌فایده که واقع‌گرایی در کلام و کرداری متین و توام با خردگرایی و از سر درک واقعیت‌های موجود ایران است.
آفتاب‌‌نیوز :
وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی که کانال تلگرامی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز آن را باز نشر داده، در واکنش به سخنان اخیر وزیر امورخارجه آمریکا گفته است: دولتمردان امروز ایالات متحده به خوبی باید از تاریخ و به خصوص حوادث و روند تحولات ۴ دهه گذشته آموخته باشند و بدانند تحت هیچ شرایطی و هیچ گاه از سخن راندن با زبان تحریم و تهدید و به کار گیری کلماتی با طعم خشونت و خصومت در مقابل ایران و ایرانیان نتیجه نگرفته و نخواهند گرفت.

رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: همان گونه که دولتمردان و پیشینیان در سیاست خارجی آمریکا نیز هرگز در تحقق سیاست‌های غیر واقع‌بینانه و غلط خود نسبت به ایران موفق نبودند.

ظریف در ادامه گفت: وزیر امورخارجه آمریکا یک روز به کنگره نامه می‌دهد که ایران به همه تعهداتش در برجام عمل کرده است و روز بعد در اظهاراتی متناقض ایران را متهم به جاه‌طلبی‌های هسته‌ای کرده و برجام را توافقی برای باج دادن به ایران قلمداد می‌کند.

وزیرامور خارجه با تکرار آن چه در توئیت امروز خود به تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرده بود، گفت: اتهامات بی‌پایه آمریکا نمی‌تواند اعتراف آن کشور به اجرای تعهدات برجامی توسط ایران را بپوشاند. آمریکا باید بداند که دیگر قادر نیست جامعه جهانی را با اتهامات بی‌اساس، که کذب آنها توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان بسته شدن پرونده پی ام دی اثبات گردید، منحرف نماید.

ظریف همچنین با اشاره به اظهارات تیلرسون مبنی بر این که آمریکا مشغول بازنگری در سیاست خود نسبت به ایران و برجام است گفت: برجام اتفاقا نتیجه بازنگری اسلاف آقای تیلرسون در سیاست‌های سراپا اشتباه آمریکا در گذشته در مقابل ایران و منطقه بوده است؛ سیاست‌هایی که غلط بودن آنها در عمل بارها ثابت شده است.

رییس دستگاه دیپلماسی در خصوص تکرار ادعاهای واهی و تهی از واقعیت تیلرسون و دیگر مقامات آمریکایی در خصوص تروریسم و آزمایش‌های موشکی ایران تصریح کرد: از نگاه ما منافع و مصالح ایران و همه کشورهای منطقه و جهان در مهار و شکست تروریسم لجام‌گسیخته‌ای است که متاسفانه با محاسبات غلط، اشتباه و بی‌تدبیری‌های آمریکا و القائات مغرضانه شرکای منطقه‌ای آنان در طی دهه‌های گذشته تولید و تکثیر و به دور از تمامی موازین انسانی بر منطقه و جهان تحمیل شده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: بی‌شک جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری پیش‌رو در مبارزه با این مولود نامیمون و شوم بدون توجه به سیاست‌های نابخردانه آمریکا همچنان در خط مقدم مبارزه برای استقرار صلح و امنیت در منطقه و جهانی قرار خواهد داشت.

ظریف ضمن تاکید مجدد بر صلح‌آمیز و دفاعی بودن برنامه‌های دفاع موشکی جمهوری اسلامی ایران آن را حق مشروع و طبیعی ملت ایران دانست که در تقابل با هیچ یک از موازین و قواعد بین المللی قرار ندارد و تنها ملاک تداوم آن تشخیص نیازهای دفاعی ملت ایران است. وی اضافه کرد: حافظه تاریخی تمامی مردم و نخبگان جهان به یاد می‌آورد که چگونه یک مستبد و دیکتاتور سلطه‌خواه و جنگ‌طلب برای مدت هشت سال جنگی شوم و ویرانگر و یک تراژدی تلخ تاریخی را بر ایران و مردم ایران و حتی جهان تحمیل نمود و شوم‌تر آن که مورد حمایت قدرت‌های جهانی و برخی کشورهای منطقه نیز قرار گرفت. ایرانیان هرگز اجازه تکرار این تجارب تلخ و خسارات جبران‌ناپذیر و تحمیل جنگ ویرانگری دیگری را نخواهند داد و سیستم‌های موشکی دفاعی جمهوری اسلامی ایران دقیقا با همین هدف استقرار یافته و تقویت می‌شوند. این سیاست علیه هیچ کشور دیگری نیست و سیاستی کاملا خردگرایانه و در راستای صلح و ثبات منطقه است.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران با این تجارب و به عنوان کشوری مستقل هرگز اجازه نخواهد داد دیگران در خصوص سیاست‌های کاملا دفاعی و روشن آن به سخن‌ورزی‌های مغرضانه بپردازند و بی‌شک اظهارنظرهای مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی کوچک‌ترین تاثیری در ادامه برنامه‌های دفاعی و بازدارنده ما نخواهد داشت.

ظریف با دعوت از مقامات آمریکایی به واقع‌بینی و واقع‌گرایی در گفتار و عمل به وزیر خارجه آمریکا مجددا توصیه کرد، بهتر است مسیر اشتباهی که می‌رود را تغییر داده و به تعهدات کشورش در برجام پایبند باشد. وی گفت: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند ایران اولین کشوری نخواهد بود که برجام را نقض نماید اما در عین حال برای حفظ منافع ملت ایران برای تمام سناریوهای ممکن آمادگی کامل دارد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین