کد خبر: ۴۴۰۲۹۶
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۱

تولید زنبورهای چشم قرمز در محیط آزمایشگاه

محققان برای اولین بار موفق شدند با ویرایش ژنتیکی در محیط آزمایشگاه به نوع زنبور با چشمان قرمزرنگ دست یابند.
آفتاب‌‌نیوز :
 این دستاورد ثابت می کند که فناوری ویرایش ژنتیکی در چنین موجودات کوچکی نیز قابل استفاده است. 

هدف اصلی این تلاش علمی کسب اطلاعات بیشتر درباره ژنتیک حشرات است تا از این طریق روش هایی برای محافظت از محصولات و یا توقف شیوع بیماری هایی مانند مالاریا به دست آید.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در ریورساید گفتند که ابتدا قصد داشتند توانایی غیر معمول زنبورهای نر jewel wasps را برای قطعی کردن جنسیت نر فرزندانشان بررسی کنند، هر چند هنوز هم نمی دانند که این زنبورها چگونه می توانند جنین های ماده را از بین ببرند و تنها به جنین نر اجازه بقا دهند. 

اجرای این مطالعه که در مجله Scientific Reports منتشر شده است، از لحاظ فنی دشوار بود زیرا سایر و اندازه تخم های این زنبور حدود یک چهارم یک دانه برنج است و در داخل خود تخمک دیگری دارند.

آنها برای این کار ضرورتا باید تخمک کوچک را از تخمک بزرگتر بیرون می کشیدند و ترکیباتی را که باعث جهش ژنتیکی می شود، به درون آن تزریق می کردند؛ سپس آن را به درون تخمک بزرگتر باز می گرداندند تا رشد کند. در مرحله بعد، لازم بود با استفاده از یک سوزن بسیار نازک و یک میکروسکوپ، عمل تزریق را به طور جداگانه برای صدها هزار جنین انجام دادند.

اما محققان در نهایت موفق به ابداع پروتوکلی برای برش دی.ان.ای در این ارگانیسم شدند و با استفاده از فناوری ویرایش ژن CRISPR، رنگ چشم این زنبورها را از مشکی به قرمز تغییر دادند.

به گزارش ایرنا از روزنامه ایندیپندنت،به گفته پژوهشگران، آنها در این مطالعه قصد داشتند ژن خاصی را هدف قرار دهند تا مختل شدن آن مشخص شود و از آنجا که مطالعات قبلی مشخص کرده بود که حذف ژن رنگدانه های چشم به تولید زنبورهایی با چشم قرمز منجر می شود، آنها هم این ژن را هدف قرار دادند و به این ترتیبن زنبورها صاحب چشمانی با رنگ قرمز شدند.

به واقع، برش های صورت گرفته در دی ان ای، زنبور جهش یافته ای را با ویژگی های ژنتیکی قابل انتقال تولید کرد؛ به عبارت دیگر چشمان قرمز رنگ در آینده به فرزندان آن منتقل می شود. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین